Wederom een omslachtigverhaal met simpele oplossing (of lompe fout)
Zo n 2 weken terug vroeg iemand om een goede cilinderkop voor een 240D (616)omdat door een lekke waterpomp de boel oververhit was geraakt en de kop gescheurd.
Zo n kop uit de hoop getrokken en na controle gevlakt,zittingen gefreesd,uitlaatgeleiders en rotorkaps verniewd,kleppen in de goede hoek gezet, de voorkamers vernieuwd en op hoogte gesteld.
Kortom een montageklare cilinderkop tesamen met een pakkingset meegegeven. De eigenaar zou de kop samen met een bevriende monteur plaatsen.
Donderdag werd ik gebeld dat de motor niet goed lopen wil,de monteur die de kop erop gezet had het niet meer wist en de garage waar ze hem naar toegebracht hadden gezegt had dat de kop zeker en vast niet goed zou zijn.Tot overmaat van ramp was door het vele starten de startmotor ook nog uitgebrand. Ik raadde de oververhitte eigenaar aan om de garage eerst de pomp afstelling maar te controleren omdat ik het niet onmogelijk achtte dat met het gehannes met de ketting deze versprongen zou zijn. ( wat normaal eigenlijk niet kan)
Evenlater belde hij terug dat de garage dit niet kon controleren/afstellen (op mijn vraag of het wel echt een garage of misschien een bakker is raakte de eigenaar helemaal oververhit en even later werd ik door de betreffende garage gebeld of ik wel wist dat dat specialistenwerk is waar je ook nog speciaal gereedschap voor nodig hebt. Ja ja en voor zulk vakwerk moet je dan ook nog betalen........)
Vanmorgen kwamen ze met dat ding op sleep,eerst maar even een andere starter erop en inderdaad de motor startte bijzonder slecht en bleef alleen lopen met het gas op de plank. En roken, niet gewoon meer.
Eerst even de pomptiming gecontroleerd en deze stond binnen de tolerantie.
Vervolgens de kleptiming gecontroleerd (wat volgens de monteur goed stond), en inderdaad met de K.W. op OT stond de kerf exact op het merkteken op de voorste nokkenaslagersteun. ,,Zie je wel zei de monteur,,
Mooi niet dus , Die ring waar de kerf inzit heeft 2 spie uitsparingen welke op 180 graden staan . Ze hadden bij montage van de kop/nokkenas die ring op de verkeerde spiegleuf gezet.
Gevolg de nokkenas staat 180 graden verkeerd en de pomp spuit 24 graden voor OT in de UITLAATSLAG in.
Nadat ik dat spul even goed gezet had liep de motor zoals dat hoord.
Dit is een euvel wat vroeger wel eens vaker voorkwam als je bv alleen een gereviseerd draaiendgedeelte verkocht en ze zelf de kop en appendage s monteerden.
Overigens is het meestal niet noodzakelijk om dat kettingwiel van de nokkenas te halen, als er geen aanleiding voor was (bv verzette spie) lieten we dat altijd zitten.
Conclusie: Let bij montage van nokkenas/kettingwiel of je de ring met kerf en spieuitsparingen juist monteerd.
Foto : Ring met 2 spie uitsparingen en Rechts aan de rand het merkteken