[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
schokkerig remmen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 23:02

schokkerig remmen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

schokkerig remmen

Berichtdoor henklith » 29 apr 2008, 10:56

Boy's en Girls, ik weet dat er vaker over geschreven is, bij remmen is het net of de remmen af en toe wel en dan weer geen grip hebben.
het heeft volgens mij wel degelijk met de omtrek van het wiel te maken, maar ik heb dat nog niet uit getheoretiseerd.
Het lijkt er op dat de remblokjes (voor?) op de remschijf plekken tegenkomt die glad zijn en andere die wel goed grip hebben.
Dit effect heb ik heel subtiel al opgemerkt na vervangen van de remblokken, maar het wordt steeds erger.
Ik zit er aan te denken om de remschijven op te schuren/schoon te maken.
Wellicht is het mogelijk om op een setje oude remblokken schuurpapier te lijmen, met goede bisonkit, en een paar keer remmen met die geprepareerde schuurpapier remblokken.
mijn vraag is of iemand dit of een ander middel ooit al eens geprobeerd heeft.
Verder weet ik dat dit probleem heel hardnekkig kan zijn, ik heb ooit eens een volvo 340 gehad die dit probleem nooit helemaal te boven is gekomen.
Groet, Henk Lith.
henklith

Re:schokkerig remmen

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 29 apr 2008, 11:15

zijn je schijven niet gewoon een beetje krom ??? ik had hetzelfde maar ik heb mijn schijven af laten draaien en hopla nergens meer last van

groet arjan
Adrieaantjuhh

Berichtdoor henklith » 29 apr 2008, 11:26

Hoi Arjan,, Ja dat kan, maar ik vind het niet het meestwaarschijnlijke,
omdat het naar mijn idee er heel langzaam ingeslopen is en ook na een wisseling van de blokken.
En waardoor zouden de remschijven krom zijn of raken, mijn 200D is geen race monster, dus bloedheet zullen die schijven ook niet zo snel worden.
Groet, Henk.
henklith

Berichtdoor Rob Holewijn » 29 apr 2008, 12:00

Ik heb het zelfde als ikniet te hard op de rem druk.
Volgens mij licht het aan de blokken.
Ik had er nooit last van maar na een vernieuwing van de blokken is dit begonnen.
Nu pas alles gereviseerd, dus ook nieuwe remschijven.
Maar uit de zelfde voorraad nieuwe blokken gepakt, en nu weer het zelfde resultaat.
als ik wat harder op de rem trap heb ik helemaal geen last.
Rob Holewijn

Berichtdoor henklith » 29 apr 2008, 12:11

Hoi Rob, gedeelde smart is halve smart :o))
Rob jouw verhaal lijkt een beetje op dat van mijn volvo 340, de garage heeft er alles aan gedaan, dus uiteindelijk ook nieuwe remschijven, toen leek het goed te gaan, maar toch heel langzaam kwam het weer terug.
Hun conclusie was ook dat het alleen nog maar aan de blokken kon liggen.
In de huidige blokken mag geen asbest meer gebruikt worden, de blokken die ze nu maken missen dat op een of ander mannier, het vervang materiaal, of het gemis aan, asbest veroorzaakt die ellende denk ik.
Wat denk jij van mijn idee, om is de zaak op te schuren met een set blokken met goed schuurpapier op?
Groet, Henk.

NB: als ik hard op de rem trap blijft dat trillen bij remmen, dat maakt dus niets uit in mijn geval.
henklith

Berichtdoor Citrobenz » 29 apr 2008, 12:11

Hallo Henk.

Het kromprekken komt niet alleen bij race monsters voor.
Het probleem van kromtrekken van schijven is hoofdzakelijk ontstaan na dat het asbest uit de remschijven is verdwenen. Daarvoor kwam het wel eens voor maar niet zo vaak.
Het idee van jou om schuurpapier op oude blokken te doen is op zich niet zo vreemt.
Toen het asbest uit de remblokken was verdwenen zijn er vooral in het begin veel problemen met de remmen geweest.
Er zijn toen ook zogenaamde schuurblokken geweest, dat waren remblokken met als voering een soort slijpsteen. (je hebt dan weinig remvertraging :) )
Er kwam als het ware een harde gladde laag op de remschijven die je er dan weer af ging schuren/slijpen
Ook had je toen remblokken waar op het begin een soort schuurlaagje zat, dat verdween na een paar keer remmen. Dus als wij remblokken hadden vervangen moesten we ze eerst zelf inremmen voordat de auto weer aan de klant werd meegegeven.
Dus wat je wil is te proberen, let er wel op dat je weinig remvertraging hebt en je het dus op een stil weggetje moet uitproberen.

Als je eens in de gelegenheid bent om ergens nog oude remblokken op de kop te tikken waar nog asbest in zit moet je die er in zetten, je kent je remsysteem niet terug. (of je bent een millieu liefhebber, dan moet je het niet doen haha)
Maar de kans dat je nog remblokken met asbest vind is natuurlijk minimaal.

succes
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 29 apr 2008, 12:18

Hoi Henk,, twee zielen he :o))
Ik ga het proberen met die schuurpapier blokken, kwaad kan het nooit.
Ik denk dat ik de set schuurpapier remblokken gewoon in mijn gereedschapskist moet houden, en een of twee keer per jaar even moet "schuurremmen" :o))
Groet, henk
NB: bedankt voor je waarschuwing, heb je helemaal gelijk in, komt wel goed.
henklith

Berichtdoor Citrobenz » 29 apr 2008, 15:16

ook even de remblokken afschuren Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor henklith » 29 apr 2008, 17:28

Ja dat lijkt me ook logisch, even lans de slijpsteen houden, of wellicht zet ik er een set nieuwe blokjes in.
Groet, henk.
henklith

Berichtdoor Trouwkoets » 29 apr 2008, 18:23

Henk, had ik ook. Ik wist bijna zeker dat de schijf rechtsvoor krom was.
Afgelopen zaterdag kwamen we erachter dat de blokken linksachter niet gelijk afsleten. Kortom tijd voor revisie. Gisteren samen met Arie uitgevoerd, en het schokkerig remmen is no more. Kromme schijf rechtsvoor bleek vast zittende rem linksachter. Oorzaak is waarschijnlijk een kleine oneffenheid van de schijf, maar als je remmen goed zijn merk je daar dus niets van.

Succes, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Wiebren240D » 29 apr 2008, 18:37

Hallo Jongens

ik heb nog een set Asbest houdende remblokken liggen wel voor achter maar toch die heb ik bewaar ik mooi voor het na geslacht denk ik.

maar ik ben het met Henk ut Steenwijk eens die ouwe remblokken zijn veel beter als die van tegen woordig alleen het prijsverschil al

en ik nieuwe remblokken koopen ik denk het echt niet hoor heb nog wel zoveel remblokken in voorraad die maak ik rustig aan mooi op en dan zien we wel weer.

de volgende auto word voor mij denk ik niet een W123 heb deze week al een slagje om geweest en die W201 is toch ook niet een gekke auto vind ik

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor JantjeV8 » 29 apr 2008, 20:56

Ik vermoed dat je het meest effect sorteert als je de remblokken zelf even afslijpt.
De remblokken zijn vaak gevoelig voor het 'verglazen' van het remoppervlak. Dat wil zeggen dat je met name bij rustig remgedrag je remblok niet afslijt, maar juist dichtpolijst. Ze zullen niet harder verslijten, maar de remgrip wordt wat minder. Vaak zal het remgevoel anders zijn als je een groter stuk rijdt want dan lopen de temperaturen ook weer verder op.

Het wil ook wel eens werken alsje op een verlaten weggetje in de eerste versnelling gaat rijden en gelijktijdig de wagen stevig afremt. Door de warmte al je remblok ook weer 'schon'slijten.

Motorrijders onder ons kennen dit fenomeen ook wel. Als je met een snelle motor een tijdje stadsritjes hebt gemaakt, en dan ineens weer een dijkweggetje afboendert zul je in het begin ervaren dat je je wel eens bijna kunt vergissen in het aanremmen voor een bocht.

Ik denk dat je schijf schoonschuren weinig soelaas biedt, immers de blokken zijn het 'slijtage'deel, niet je schijf. Je krijgt er je schijf ook nooit vlak mee, een slinger in je schijf duwt gewoon je remplunjer mee op en neer. De rand van je schijf kun je gewoon met de slijptol afbramen, gewoon op gevoel netjes met de slijptol rond blijven gaan.

Neem je blokken er eens uit en schuur ze eens flink op, bijvoorbeeld op een heel grof schuurpapier op een vlakke ondergrond, of gewoon op een straattegel kruislings schuren.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor henklith » 29 apr 2008, 21:20

Frapante ervaringen mannen, het opschuren van de remblokken zal ik maar als eerste voornemen, is in een halfuurtje gebeurd.
Ik sluit van mijn kant even dit toppic, daar ik morgen voor een korte vacantie weg ben, as. zondag maar aannemelijker is maandag ben ik weer van de partij (fijn he) :o)))
Groet, henk
henklith

Berichtdoor JantjeV8 » 29 apr 2008, 21:31

sjongejongejonge zeg, en maar klagen als er een fotootje van een mooie werkplaats wordt getoond. Mij hoor je niet over vakantie...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor henklith » 29 apr 2008, 21:36

Ja Jan, ik ga uit frustratie over die mooie werkplaatsen op vacantie :o)
Groet, Henk
henklith

Keer terug naar Techniek