door Trouwkoets » 05 mei 2008, 21:25
Frankism, ik heb net een antwoord geschreven in je topic.
Even een paar dingen.
Het is een gesloten koelsysteem. Koelwater 'zet uit' als het warm wordt, dus loopt de druk op. Het systeem is gedimensioneerd voor een overdruk van 1 bar. Als de druk in het systeem hoger oploopt (lekke koppakking, oververhitting) dan zal bij 1,1, bar overdruk het veiligheidsventiel in de radiatordop openen. Aan het ventiel zit een slangetje, rechts naast je radiator.
Die overdruk lijkt niet veel, maar 1 bar is de druk van 10 meter water.
Als je bij warme motor (dus niet heet) een slang los haalt om het koelsysteem af te tappen dan spuit het eruit. Uit eigen ervaring weet ik dat je dan droge kleren kan gaan aantrekken. Als je bij hete motor de radiatordop los draait dan loop je kans op een mooie fontein.
Over je tor: Beetje raar, een verbrande klep zo kort na een revisie.
Ga eerst de motor goed afstellen (ontsteking, kleppen). Doe een compressietest, en als daar iets alaremerend uit komt (1 of meerdere cilinders onder de 9 bar) dan ook een compressielektest. Nog niets gevonden? Reinig/vervang je verstuvers en de rubbers. Kijk naar de rest van de K-jetronic.
Succes, Caspar