[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
5 versnelingsbak : Algemene vragen over jouw auto - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 08:48

5 versnelingsbak

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Antwoord:5 versnelingsbak

Berichtdoor Boy » 24 maart 2006, 00:01

De ZF 5 bak uit de W114 ken ik nauwelijks, nooit mee gereden ,weleens een paar opengemaakt die los binnengedragen werden en die waren ,,schroot,,

De GETRAG 4 bak en de GETRAG 5 bak uit de W123 is wat constructie betreft hetzelfde en dus net zo slecht.
Bij de getragbakken zitten meerder rol/naaldlagers die snel versleten/stukgingen en omdat die naalden direct op de assen lopen moest je de assen direct vernieuwen.
Ook de bekleding gaat van de schakelvorken af en zoals Mathieu zegt de huizen en achter(lager)deksels liepen uit en moest je dan vernieuwen.
Ook de ,,klootjes,, in de schakelmofunits braken stukjes af en zwervend door debak richtte die nogal wat schade aan. De glijlagers in de tandwielen sleten snel waardoor een tandwiel onderbelasting scheef gaat lopen.
Wat vooral bij de taxi s voorkwam was dat de telleraandrijving stuk liep. Dit was bij taxi s zwaarder belast omdat er in het dashbord een verdeelkastje zat om zowel de kmteller als de taxameter aan te drijven. De telleraandrijving werd dan wel zwaarderbelast maar bij de ZF bak stond er dan ca 500.000 km op (als het al stukging) en bij de GETRAG soms nog geen 100.000
Ook de synchromessen zijn zwak en kraken snel.
Meestal begon het met licht ,,zagen,, en als je zo n bak dan openmaakte was het net een graf wat je openmaakte.
een keer hadden we een extreemgeval ,een taxi die al met zagende bak vertrok naar schiphol strandde op de weg terug , het achterstuk vande bak was compleet weggeslagen en de aandrijfas met de hoofdas eraanvast was uit de bak gebroken en had een gat geslagen in de tunnel. Dit was natuurlijk echt extreem en heb ik maar 1 x gezien. Ik meen dat het de grijze 200D HG-91-VK was
Mercedes had een na de garantieperiode een soort van coulanceregeling. Was een soort km/leeftijd matrixje voor. Kreeg je een TAUSCHAGGREGAAT die zo mogelijk nog sneller stuk was. En daar moest je dan ook nog vet aan bijbetalen. Daarom gingen de GETRAG s meestal zo ongeopend in de schrootbak en een ZF eronder.
Wat ik wel geweldig vind aan de GETRAG 5 bak is de gesynchroniseerde achteruit. Kraakt nooit bij achteruitinschakelen en je kan hem al in achteruit zetten als je nog vooruit rold.
Het gekke is dat ze bij OPEL hetzelfde deden, gingen ook over op GETRAGbakken en hadden dezelfde problemen.
Voor de RECORD 23D gingen ze na een jaar zelfs weer terug naar ZF. De W123 300D heeft die GETRAG 4 bak nooit gehad, daar hadden ze al genoeg gelul mee gehad met geluiden in de transmissie. Daar wilde ze denk ik niet nog een keer mee insneeuwen.
Groet, Willem<br><br>Bericht gewijzigd door: boy, op: 2006/03/23 23:06
Boy
 


Dus een 4bak uit een 300D

Berichtdoor Weizengelb » 24 maart 2006, 12:09

Dus een 4 bak uit een 300D is goed om op het schap te hebben voor je 200D/220D/240D.
Ik neem aan dat deze zo passen.
Bij de W115 pasten alle bakken op alle motors, is dat bij de W123 ook zo?

Nog iets, de W115 bakken zijn plat van boven, maar ik heb ook bakken liggen die schuin lopen aan de bovenkant. zijn dit W123 bakken? of zaten ze ook in de (late) W115's?

Groetjes,
Mathieu
PS ik heb geloof ik nog een zooi assen/tandwielen etc liggen uit een W115 5 bak, interesse? Ik zal eens kijken of ik ze nog kan vinden of dat ze weggegooid zijn met de laatste kapotgelopen 5 bak (die na een snelle reparatie door mijn vader opnieuw kapot liep...)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Dus een 4bak uit een 300D

Berichtdoor Topasbrauner » 24 maart 2006, 19:27

Hoi Matthieu.

De 4 bak ZF onder mijn topasbraune '77 komt van een 250 W114. Deze bak is idd plat van boven. De ZF die eronder vandaan kwam had die oplopende lijn. Dat is in mijn ogen om de afstand van de tunnel tot de bak zo klein mogelijk te houden met het oog op geluidsdemping. Vooral mijn vriendin viel op dat ie wat luidruchtiger is geworden met die W114 bak.

Enneeh liep die die 5 bak door je vader kapot? Hoe heeft ie hem dan mishandeld? Of was die snelle reparatie door je vader uitgevoerd? :whistle: :whistle:
Topasbrauner
 


Antwoord:Dus een 4bak uit een 300D

Berichtdoor Wiebren240D » 24 maart 2006, 20:51

hallo Mathieu

ik heb een 5 cyl W114/115
en daar zit ook een versnellings bak onder met
zo,n schuine bovenkant ik denk dat het de overgang is naar de W123 die hadden dat ook maar ik ben zelf nooit zo,n getrag bak tegen gekomen onder een W123 en toch hebben mijn vader en ik er heel wat nieuw gekocht ik meen tot aan 1985 het verschil zal wel zitten in toen de W123 uitkwan wij weer over zijn gegaan naar 200D maar ik weet wel dat een W123 van 1983 dezelfe prissas heeft als de W114 /115 maar die van 1984 een fijnere vertanding heeft was een overgangs jaar maar wel lastig want het duurde zo een week voor je zo,n koppelings plaat had ik heb ze in die tijd ook nog wel overgeklonken ging veel sneller

groeten wiebren nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:5 versnelingsbak

Berichtdoor Boy » 25 maart 2006, 00:11

Zo n 4 bak uit een 300D of uit een W114/W115 of een eerdere W123 kan je zo gebruiken Mathieu, als je van GETRAG naar ZF gaat wel de tussenplaat meewisselen.
Alle W114/W115 had inderdaad de ,,platte,, lage bak tot eind 1974 de 240D 3.0 z n intrede deed. Vanaf dat moment kreeg ook de 240D en de 230.4 de ,,hoge,,bak welke in alle 240D 3.0 zit. Waarom ?? ik weet het niet.
Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat de verbinding met de motor stijver zou zijn. Maar je kan ze gewoon allemaal door elkaar gebruiken. Wij kijken er nooit naar, pakken er gewoon een uit de hoop. Enige waar je op moet letten is de stalen koppelingleiding van slang naar nemercilinder (anders van vorm).
De W123 heeft alleen de hoge bak maar zon lage kan er ook onder merk je geen verschil aan.
Toch zit aan de hoge ZF bakken in de loop van de W123 productie (1979 ??) nog een kleine wijziging.
De 3 schakelhefboompjes waren eerst gesmede ijzerenhandeltjes op fijne spievertanding. (net als W115). Vanaf 1979 ?? waren het gestanste plaatstalen handels die er maar op 1 manier opkunnen. Maakt verder niks uit , werkt net zo goed maar goedkoper in produktie.

Dat jij nu zo n lage bak erin hebt job maakt dus niks uit. goed = goed

Er zijn inderdaad in de allerlaatste W123 s koppelingsplaten/priseassen geweest met andere vertanding Wiebren. Dit was ik al bijna weer vergeten. Dit waren de allerlaatste meen ik .
Hadden hetzelfde hart in de koppelingsplaat als de W124 s

Met die assen maak je me niet blij Matthieu , gooi maar in de ijzerbak. Ik ben juist wanhopig bezig om zoveel mogelijk opteruimen , waar nu eindelijk wat zicht inkomt. :woohoo: :woohoo:
groet, Willem<br><br>Bericht gewijzigd door: boy, op: 2006/03/25 00:13
Boy
 


Antwoord:5 versnelingsbak

Berichtdoor Wiebren240D » 25 maart 2006, 21:11

hallo Willem

ja dat is zo het was toen de laatste serie liep
door tot denk ik 1986 ik heb nooit een W124 gehad
maar hindert niks ik ben blij met de kennis die ik nu heb kan ik nog genoeg andere mensen blij mee maaken denk ik

groeten wiebren nieuwenhuis tel 0620659789
p.s
maar Willem niet alles opruimen ik kom van de zomer ook nog een keer langs<br><br>Bericht gewijzigd door: wiebren240d, op: 2006/03/25 23:35
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Weer heel wat geleerd!

Berichtdoor Weizengelb » 27 maart 2006, 09:33

Ja die schuine bakken heb ik ook gewoon gebruikt in de W115, ik wist alleen niet waar ze standaard vanaf kwamen.

Job, ik schreef wat onduidelijk denk ik... mijn pa heeft die kapotte bak nog geprobeerd te repareren met wat nieuwe lagers, maar e.e.a was ingelopen (Huis, assen...) dus na een tijdje liep het ding helemaal naar de knoppen.

Ik geloof dat mn pa de hele zooi al heeft weggegooid, hij is ook flink aan het opruimen en dat is ook wel nodig. Je kunt je kont niet keren in die garage:pinch:

Ik mag wel concluderen dat de W115 en de eerste W123 de beste bakken hadden die Mercedes ooit heeft gebouwd!
Mijn W114 280E heb ik 9 jaar gereden, waarvan nog een paar jaar als diesel en die bak heeft altijd supergoed geschakeld (en nu nog). Bij mijn W110's had ik toch wel eens dat de bak uit de 4e versnelling vloog onder het rijden, maar goed die wagen had denk ik ook al een miljoen km gereden. Ook schakelen de W110 en111 bakken vaak wat zwaarder en iets hakeriger. Ook heb ik bij die bakken wel eens een gietijzeren pinnetje afgebroken van de hendel voor de achteruit. DIt viel ook nog in de bak en later tussen de tandwielen (nou de wielen sloegen vast onder het rijden!)

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Weer heel wat geleerd!

Berichtdoor Desje » 30 apr 2008, 01:29

heeft iemand nog interesse in een 5 bak voor W123 met alle onderdelen er bij, van lange KM kabel tot aan de ringetjes en schroefjes en stangetjes en pook , dikke hardyschijf, aandrijfassen druklager, enz enz .
het is een getrag 717 401
mvg
desje
Desje
 


Re:Weer heel wat geleerd!

Berichtdoor Ron » 01 mei 2008, 00:30

Tja, prachtige verhalen, 5 bakken zijn slecht. Een tijd geleden een 280TE gesloopt, en daarin zat ook de bekende Getrag 5 bak. Deze heb ik apart gehouden, inclusief alle genoemde benodigdheden. Immers 5 bakken zijn slecht, en dan heb ik mooi een spare voor mijn eigen 280TE. Inmiddels rij ik nu al ruim 130.000 km met deze heerlijke 5 bak, zonder problemen. En ligt de reserve bak werkeloos op zolder te liggen. zonde.

Prijzen?
€2000,- : oplichterij
€750,- : 2* gezien op marktplaats, maar wel erg veel geld

Voor een reëel bod mag mijn bak weer in dienst komen. laat maar weten op Ron_Bisschops@hotmail.com

Ron
Ron
 


Re:5 versnelingsbak

Berichtdoor Desje » 04 mei 2008, 11:33

indd ron
laats heb ik ook een 717 400 5 bak verkocht. heeft half uur op de marktplaast gestaan en ik werd als een gek gebeld, zelfs uit groningen en frisland. Ik heb nog 4 mensen die op de wacht lijst staan.
ik ben van mening dat de 5 bak net zo goed is als 4 bak,
Anderen kunnen zeggen wat ze willen.

mvg
desje
Desje
 


Re:5 versnelingsbak

Berichtdoor MB280E » 08 mei 2008, 22:31

Leuk verhalen over die 5-bak.
Onder mijn 280E zit er ook een vijfbak (717.400) en gelukkig voor mij, is die 20.00km geleden vervangen.
Weet er torvallig iemand hoe je de levensduur van deze versnellingsbak kan verlengen?
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:5 versnelingsbak

Berichtdoor Wiebren240D » 08 mei 2008, 23:11

Hallo Daar

ik denk gewoon onderhoud plegen om de 50000km schone olie op zijn minst.
voor de rest gewoon gebruiken doe ik ook en het bevalt mij best en pas op 110km in de 5de versnelling

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:5 versnelingsbak

Berichtdoor Desje » 26 mei 2008, 10:25

algemeen info.
voor de gene die 4 bak wil veranderen naar 5 bak.
sommige mensen denken dat ze de vliegwiel en kopplingspaket en de alle andere onderedelen moeten veranderen aan die leden wil ik ff door geven dat het niet zo is, alle onderdelen passen op de 5 bak. dus je hoeft niets te veranderen.

Behalve als je een 300TDT automaat wil veranderen naar een schakelbak (5 gang) moet je de vliegwiel veranderen zeggen ze. (vraag me niet wat en hoe, ik heb het ook van een andeere gehoordt, weet iemand dat waarom????)
mvg
desje
Desje
 

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten