[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Toerenteller weggevallen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 09:44

Toerenteller weggevallen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Toerenteller weggevallen

Berichtdoor paul77 » 22 jan 2009, 13:15

hallo,

Gisteren op de snelweg is mijn toerenteller uitgevallen. Hij deed het tot nu toe prima en wil hem natuurlijk weer snel in orde hebben.

wat zijn de juiste stappen om dit te controleren? ik neem aan beginnen met de aansluitingen controleren en dat het beste in de meest logische volgorde (beginnen onder de motorkap)

mijn probleem is dat ik geen idee heb waar ik onder de motorkap moet kijken, iemand een goed advies of wellicht een plaatje?

hoor het graag!

groet, Paul (250T)
paul77

Re:Toerenteller weggevallen

Berichtdoor alex240diesel » 23 jan 2009, 13:27

Wat voor auto heb je? is het een affabriek optie of een ingebouwde door de garage/hobbieist?

Ik zou je graag willen helpen met adviesen, maar op dit moment gaat het niet. Overigens zou ik beginnen met het controleren of alle stekkertjes van de toerenteller nog vast zitten.
alex240diesel

Re:Toerenteller weggevallen

Berichtdoor Govert » 23 jan 2009, 14:49

Als het goed is krijgt de toerenteller het frequentiesignaal van de ontsteking, via klem TD of 1 afhankelijk van het type ontsteking. Zie het onderstaande plaatje.

Daarnaast krijgt de toerenteller nog voeding, als het goed is via zekering 12.

Ik zou ook aansluitingen controleren (loshalen, desnoods opschuren en weer vastzetten) en (door)meten. Het frequentiesignaal is niet gemakkelijk te meten met een multimeter, maar wel of de draden nog goed zijn en of er spanning aanwezig is.

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek