De ZF 5 bak uit de W114 ken ik nauwelijks, nooit mee gereden ,weleens een paar opengemaakt die los binnengedragen werden en die waren ,,schroot,,
De GETRAG 4 bak en de GETRAG 5 bak uit de W123 is wat constructie betreft hetzelfde en dus net zo slecht.
Bij de getragbakken zitten meerder rol/naaldlagers die snel versleten/stukgingen en omdat die naalden direct op de assen lopen moest je de assen direct vernieuwen.
Ook de bekleding gaat van de schakelvorken af en zoals Mathieu zegt de huizen en achter(lager)deksels liepen uit en moest je dan vernieuwen.
Ook de ,,klootjes,, in de schakelmofunits braken stukjes af en zwervend door debak richtte die nogal wat schade aan. De glijlagers in de tandwielen sleten snel waardoor een tandwiel onderbelasting scheef gaat lopen.
Wat vooral bij de taxi s voorkwam was dat de telleraandrijving stuk liep. Dit was bij taxi s zwaarder belast omdat er in het dashbord een verdeelkastje zat om zowel de kmteller als de taxameter aan te drijven. De telleraandrijving werd dan wel zwaarderbelast maar bij de ZF bak stond er dan ca 500.000 km op (als het al stukging) en bij de GETRAG soms nog geen 100.000
Ook de synchromessen zijn zwak en kraken snel.
Meestal begon het met licht ,,zagen,, en als je zo n bak dan openmaakte was het net een graf wat je openmaakte.
een keer hadden we een extreemgeval ,een taxi die al met zagende bak vertrok naar schiphol strandde op de weg terug , het achterstuk vande bak was compleet weggeslagen en de aandrijfas met de hoofdas eraanvast was uit de bak gebroken en had een gat geslagen in de tunnel. Dit was natuurlijk echt extreem en heb ik maar 1 x gezien. Ik meen dat het de grijze 200D HG-91-VK was
Mercedes had een na de garantieperiode een soort van coulanceregeling. Was een soort km/leeftijd matrixje voor. Kreeg je een TAUSCHAGGREGAAT die zo mogelijk nog sneller stuk was. En daar moest je dan ook nog vet aan bijbetalen. Daarom gingen de GETRAG s meestal zo ongeopend in de schrootbak en een ZF eronder.
Wat ik wel geweldig vind aan de GETRAG 5 bak is de gesynchroniseerde achteruit. Kraakt nooit bij achteruitinschakelen en je kan hem al in achteruit zetten als je nog vooruit rold.
Het gekke is dat ze bij OPEL hetzelfde deden, gingen ook over op GETRAGbakken en hadden dezelfde problemen.
Voor de RECORD 23D gingen ze na een jaar zelfs weer terug naar ZF. De W123 300D heeft die GETRAG 4 bak nooit gehad, daar hadden ze al genoeg gelul mee gehad met geluiden in de transmissie. Daar wilde ze denk ik niet nog een keer mee insneeuwen.
Groet, Willem<br><br>Bericht gewijzigd door: boy, op: 2006/03/23 23:06