Hallo Tovos,
Er zijn hier heel veel leden die hun auto uit het buitenland hebben gehaald.
Met name uit het vaderland van de W123, Duitsland.
Maar ook Belgie, Frankrijk en zelfs Noorwegen zijn niet ongewoon.
Mijn 240D komt uit Duitsland bij een particulier vandaan. Ik heb hem zelf gehaald. Ik weet niet meer of dat via Mobile.de of het ook populaire autoscout24.de was.
Mijn ervaring leert dat de auto's er op de foto prachtig uitzien. Terplaatse valt het vaak tegen. Ik ben zelf al diverse malen voor niets naar Duitsland gereden.
Wil je dit voorkomen vraag dan om gedetaileerde foto's. Mijn ervaring is echter dat ze er meestal niet happig op zijn om die foto's speciaal te maken. Als je al via de mail contact krijgt.
Het invoeren zelf stelt niks voor. Hierover is op de site al veel geschreven. gebruik even de zoekfunctie rechtsboven (Search forum).
Het is wel absoluut noodzakelijk om het originele kentekenbewijs bij de auto te hebben. Anders gaat het lastig worden om een kenteken te krijgen.
In het kort komt het er op neer dat je met de auto (en het kentekenbewijs) naar de RDW gaat. Je laat de auto zien, men controleert het kentekenbewijs en het chassisnummer en je bent klaar. Daarna nog even langs de Douane (die meestal in het gebouw van de RDW zit) en je bent klaar.
Een paar dagen later valt het kentekenbewijs in de brievenbus. Even kentekenplaten maken en rijden maar. Je kunt er trouwens voor kiezen om een APK direct bij de RDW te doen. Als je dat niet doet moet je het later bij een garagebedrijf naar keuze doen.
Ik kies meestal voor deze laatste optie. Als er dan iets (kleins) mis is met de auto kan dat bij de garage direct gemaakt worden. De RDW repareert niet en keert dan af. Met als gevolg dat je nog een keer terug moet komen (met alle wachttijd van dien).
Grootste probleem bij invoer vanuit het buitenland is meestal; Hoe krijg je de auto in Nederland.
Vaak gaat het om auto's zonder geldige kentekenplaten. In Duitsland kun je voor iets van 80 euro een export kenteken aanvragen. Voorwaarde is geloof ik wel dat de auto nog een TUV heeft (zeg maar APK).
Een andere mogelijkheid is er eigenlijk niet om rijdend naar Nederland te gaan. Een (NL) eendagskenteken mag hier eigenlijk niet voor worden gebruikt. Hetzelfde geldt voor een handelaars kenteken.
Ook zal het lastig zijn een verzekeraar te vinden die de auto in dekking wil nemen op alleen een chassisnummer.
Zit ik toch weer een heel verhaal te typen terwijl dit allemaal met de zoekfunctie ook te vinden zal zijn.