[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
roest wegwerken ??? : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 18:47

roest wegwerken ???

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

roest wegwerken ???

Berichtdoor w123boy » 15 mei 2008, 09:36

hallo leden

vraagje

ik wil plekjes wegwerken(roest)
de plekjes zitten aan de spatbordranden (niet geheel in zicht)
dat betekend dat ik "fertan" ga gebruiken (uit proberen)
*1 ik ga de plekjes zo ver mogelijk blank maken
*2 24 0f 48 uur fertan er op ??
*3 dan afwassen


maar dan

wat moet ik na de fertan gebruiken????

zinkspray ???
primer ???
plamuur ???

wie kan mij een antwoord geven ???
alvast bedankt

ps ik neem aan dat fertan bij brezan te verkrijgen is in kleine flacon?
w123boy
 


Re:roest wegwerken ???

Berichtdoor henklith » 15 mei 2008, 09:45

Goeie vragen, alleen moet je volgens mij bij het gebruik van Fertan geen, of zeker niet alle roest verwijderen.
Fertan heeft een beetje een roestige ondergrond nodig om te werken.
Op blank metaal wordt dan ook aan geraden om het eerst een beetje met water nat te maken zodat er wat roest op komt.
Groet, henk.
henklith
 


Re:roest wegwerken ???

Berichtdoor The White Rider » 15 mei 2008, 10:38

Na de Fertan gebruik je primer, daarna als het oppervlak glad genoeg is lak erop. Is na de primer alles nog wat ruw/ongelijk, dan werk je dit weg met plamuur.

Fertan verkopen ze bij Brezan in kleine en grote flesjes
The White Rider
 


Re:roest wegwerken ???

Berichtdoor Semrick » 15 mei 2008, 10:44

Heel goed White Rider,

In tegenstelling tot wat Henk zegt moet je echt wel proberen zoveel mogelijk roest weg te werken. Fertan werkt ook op blank metaal. Ook al lijkt het metaal blank er is altijd al wat oxidati (roest) aanwezig.
Maar bij een flesje Fertan (250 ML voor 12,95 euro) zit een uitgebreide gebruiksaanwijzing en daar staat alles in wat je moet weten.
Maar in de volgende link staat ook alles wat je moet weten.
http://www.imparts.nl/fertan/index2.html

Ik dacht trouwens dat jouw auto nog niet zo lang geleden compleet aangepakt was. Begint hij nu al weer plekjes te krijgen?
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:roest wegwerken ???

Berichtdoor w123boy » 15 mei 2008, 12:46

hallo semrick

6 jaar geleden alweer restauratie
verkeerd bezuinigd immitatie spetbordjes

alvast bedankt voor de tips mannen

grt w123boy
w123boy
 


Re:roest wegwerken ???

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 15 mei 2008, 23:59

kijk die plekjes zijn ideaal om eens mee te gaan expirimenteren ze zitten niet direct in het zicht dus als het er daar ietsje minder uitziet is het niet direct een ramp.. ik denk dat een ieder zo zijn eigen manieren heeft om roest weg te werken en te houden. je kunt er met een haakse slijper op of met een lamellenschijf en voor de kleinere delen een dremeltje met een slijpschijfje dat laatste zou ik net doen voor grote oppervlakten omdat je dan gewoonweg aan het dremelen blijft. m.i. is vertinnen indien mogelijk de beste optie ; tin krimpt namelijk mee met metaal, wat plamuur niet doet. is dit niet te realiseren zou ik zeggen kaalmaken en dan wel zo goed mogelijk, roestomvormer er op, zet het dan lekker in de zinkspray o.i.d. en dan aflakken en dan vooral in de gaten houden

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Re:roest wegwerken ???

Berichtdoor henklith » 16 mei 2008, 00:11

Ik dacht dat je die gaten juist wilde voorkomen? :o(
Groet, henk.
henklith
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten