[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Stationair lopen/afstellen 280CE automaat : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:33

Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor FreddyH » 18 mei 2008, 10:28

Hallo mede mb drivers,
Heb sinds een paar weken het probleem met mijn 280CE van 1981 op gas dat hij niet goed stationair loopt.
Vooral als de motor warm is kan het zijn dat hij 500 toeren draait als ik hem gewoon in D laat staan voor bijv. een verkeerslicht, hierbij schudt hij ook enorm.
En het lijkt net of hij op 4 of 5 cilinders loopt dan.
Soms slaat hij ook af, wat niet echt grappig is natuurlijk.
Dus druk ik hem maar in de N als ik bijna stil sta, dan draait de motor zo'n 700 toeren wat ook niet echt veel is.
Weet iemand hoe ik zoiets af kan/moet stellen of andere tips?

Groet,
Freddy
FreddyH
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor Benzman 200 » 18 mei 2008, 10:53

Hee Freddy,

Er zit een stelschroef op voor stationair toerental,
waar deze zit is afhankelijk van het type.
Weet je het type ook ?
Anders kun bij LPG specifiek misschien nog wat vinden.

gr benzman,
Benzman 200
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor Pietje » 18 mei 2008, 10:55

Hoi Freddy,

stationair is heel simpel te verhogen bij het m110 blok.
Als je voor het blok staat zit er zo'n beetje tussen de verdeelkap en de voorste hoek een witter nylon schroef. die iets bijdraaien met een grote schroevendraaier (kleiner lukt ook, maar de kans is groot dat je je schroevendraaier doordraait en dus het nylon beschadigd)
Zorg ervoor dat de motor ca. 950 - 1ooo toeren loopt in stationair. Dat houdt dan in dat-ie ca. 750-800 toeren draait in de D stand met de voet op de rem.

Fotootje bijgevoegd. de stelschroef zelf is niet te zien, maar je weet in ieder geval waar je moet oeken. De schroef zit wat dieper, dus een lange schroevendraaier is gewenst.
Pietje
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor Pietje » 18 mei 2008, 10:57

sorry,...de foto was in bitmap, dat werkt hier niet. Nu dan in jpeg:

Pietje
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor FreddyH » 18 mei 2008, 10:59

Oké, bedankt voor jullie tips, zal het eens proberen, heeft dus niets te maken met het gasgedeelte?
En dat het een injectie is maakt ook niet uit?
FreddyH
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor Pietje » 18 mei 2008, 11:03

Ik hjeb geen ervaring met gas. Maar dit is de snelste en simpelste oplossig die je makkelijk zelf kan doen.
Mocht het aan de gasinstallatie ligen kan je eens kijken in de subforums speciaals voor LPG. Ik denk overigens dat het bijstellen zoals ik aangaf afdoende werkt.
Pietje
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor Benzman 200 » 18 mei 2008, 11:11

Verhoog je daarmee niet het toerental als hij op benzine loopt ?
Voor gas moet je echt op de verdamper verstellen,straks heb je alleen een verhoogt toerental op benzine en niet op gas lijkt mij
Het probleem doet zich toch alleen voor op gas toch ??

gr benzman
Benzman 200
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor Pietje » 18 mei 2008, 11:36

eeehhhh ff niet aan gedacht idd Benz.

Als het idd het stationair op gas is (en alleen gas), dan weet ik het niet. ligt erg aan de installatie die er in ligt dan en zal erg verschillen. Als de installatie er pas kort in ligt zou ik ff terug rijden naar de leverancier. Kan hij je gelijk eventueel meer details geven van vragen die in je opkomen.
Pietje
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor FreddyH » 18 mei 2008, 11:38

Benzman heeft gelijk, met de stelschroef draaien helpt niet als je op LPG rijdt.
Heb de onderste stelschroef op de verdamper verdraait, alleen komt het Backfire probleem weer om de deur kijken.
Had dus de bovenste moeten hebben en nu gaat het beter. Stationair tegen de 1000 toeren en in D zo'n 700.
Hoop alleen dat ik de onderste weer goed heb staan en geen backfire meer krijg, het slangetje schiet er dan af en loopt zéér beroerd.
Hoe kun je dat afstellen??
Benzman?? :-)

En Pietje, rij nu zo'n 8 maanden op gas en nooit problemen gehad maar kan inderdaad altijd even terug naar de inbouwspecialist.<br><br>Post edited by: FreddyH, at: 2008/05/18 11:41
FreddyH
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor jan280CE » 18 mei 2008, 12:02

Hallo Freddy,

Backfire kun je bijna altijd herleiden tot een niet optimale onsteking of het verkeerd staan van de klepspeling. Overigens loopt het dan ook niet mooi stationair
Dit zijn dus de eerste zaken die voor controle in aanmerking komen.
Pas als je voor jezelf 100% zeker weet dat deze zaken goed zijn kun je e. v. verder zoeken.
Het te arm of te rijk staan van het gas/luchtmengsel zou dan de meest voor de hand liggen.

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor Benzman 200 » 18 mei 2008, 12:17

Hee Freddy,

Gewoon weer rijden en proberen, als je een backfire krijgt
dan de onderste schroef een beetje terugdraaien.
Verder de ontsteking en kleppen regelmatig laten stellen,
en blijven genieten van je Benz.

gr benzman,
Benzman 200
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 18 mei 2008, 13:17

Wat jan280CE zegt: eerst de volledige ontsteking in orde brengen. En 'in orde' voor LPG wil zeggen: in TOPstaat. Regelmatige bougies uitnemen en elektrodes afstellen danwel bougies verniewen, rotor en kap geld hetzelfde, en eigenlijk ook voor de kabels.

Pas daarna aan de brandstofafstelling gaan draaien. En dan eerst op benzine, daarna pas op gas.

Ik vrees dat je nu alles door elkaar aan het gooien bent.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor FreddyH » 18 mei 2008, 13:17

Allen bedankt, ik zal jullie raad zeker opvolgen!
En Benzman, bedoel je met terugdraaien er verder in draaien??
FreddyH
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor Benzman 200 » 18 mei 2008, 18:32

Nee , voor gas en lucht geld de andersom regeling,indraaien is meer uitdraaien is minder ,dus in jouw geval :t,open is minder ,dicht is meer ,dus terug naar waar je vandaan kwam

gr benzman
Benzman 200
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor Bogent » 19 mei 2008, 08:59

Ik kan wel degelijk het stationair toerental afstellen op gas met de stelschroef onder het luchtfilter dat werkt gewoon op benzine en gas.
Bogent
 


Re:Stationair lopen/afstellen 280CE automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 19 mei 2008, 12:57

Dat klopt Bogent, de stationair afstelling blijft waar hij is. Het verdraaien van de verdamper doe je feitelijk maar 1 maal, ik geloof niet dat dan ding verloopt.

Stationair staat de luchtweger van de injectie (nagenoeg) dicht. De luchtaanvoer loopt dan via de stationair bypass, dat is op benzine maar op LPG ook zo. Weliswaar is er nog steeds onderdruk in de luchtinlaat waardoor er via de LPG mixer nog steeds gas aangezogen wordt, maar dat is juist het kritische aan LPG. De luchtweger staat dicht, maar toch moet daar brandstof door lopen de inlaat in.

De LPG wordt pas afgesteld nadat hij op benzine keurig loopt. In feite pas je dus de instelling van je verdamper aan op de volledige motorafstelling zoals hij af-fabriek als het ware wordt geleverd. De verdamper is daar universeel genoeg voor ingericht.

Ik durf te zeggen dat in 99% van de gevallen de ontsteking de boosdoener is als een mooi lopende LPG motor slecht begint te lopen.
Met 'lapwerk' zoals het hoger draaien van stationair, rijker zetten van het gas etc etc kan een en ander nog opgevangen worden. Maar het zijn lapmiddelen, er is iets anders aan de hand, het gevolg zijn back-fires.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten