[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Toekomstige 230CE bezitter : Even voorstellen

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 22:04

Toekomstige 230CE bezitter

Dit is de plaats waar je jezelf en eventueel je auto kunt voorstellen. (en niet meer dan dat!!)
Ook als je al langer lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent.
Dit is dus NIET de plaats om je vragen neer te zetten.
Daar hebben wij tenslotte een heel forum voor.

Toekomstige 230CE bezitter

Berichtdoor Robin » 17 mei 2008, 10:13

Goeiemorgen allemaal. Ik volg al een tijdje de threads hier op het forum omdat ik van plan ben een W123 te kopen. Ik had lang gedacht om voor een 240D te kijken, maar aangezien ik niet zo heel veel rijdt (met de trein naar het werk enzo) en het feit dat een coupe er nog net iets beter uitziet, ga ik toch voor die laatste.

Gisteren naar een exemplaar gaan kijken en die vond ik zeker niet mis.
Het is een 230CE van feb. 83 met 197.000km op de teller. De (tweede) eigenaar reed er tot vorige week dagelijks mee en nooit problemen gehad met de wagen.

Wat mij wel wat deed twijfelen was het gebrek aan de gehoopte opties (CV en open dak) maar uiteindelijk is het misschien beter dat deze ontbreken, ze kunnen dan ook niet stukgaan :)

Het tweede wat me tegenviel waren de roestplekjes rondomrond. Kleine plekjes op de bumper, wielkast en deur die van ver niet opvallen. Zie foto's voor wat ik bedoel. Ik vraag me af of deze dan ook niet makkelijk (zelf) te behandelen zijn?

Robin

Re:Toekomstige 230CE bezitter

Berichtdoor Robin » 17 mei 2008, 10:14

Dit is zo'n roestplek aan de bumper met zelfs een scheurtje. Zoals ik al las kunnen de bumper in 3 delen vervangen worden dus eigenlijk valt dit nog mee.

Robin

Berichtdoor Robin » 17 mei 2008, 10:16

Ook de krikaspunten vertonen roest. Aan de andere kant van de wagen nog iets meer. Een vriend die meewas, die vroeger een Opel Manta B had, zei dat dit gelast moest worden. De eigenaar van de wagen ging bij verkoop de auto laten schouwen en de eventuele kosten ervan zelf betalen.

Robin

Berichtdoor Robin » 17 mei 2008, 10:17

Ook wielkasten vertonen roest. Zelf te fixen of afblijven?

Robin

Berichtdoor Robin » 17 mei 2008, 10:19

En als laatst de rubbers. De eigenaar zei dat het nog altijd de originele rubber waren en dat de wagen niet inliep bij regen. Maar ze zien er toch al redelijk afgeleefd uit en zullen waarschijnlijk dit jaar moeten vervangen worden denk ik.

Is dit betaalbaar om alle rubbers in 1 keer te vervangen? :s
Naast deze foto kan ik je bv. ook vertellen dat de rubber in de deur op plaatsen horizontale scheurtjes vertoont enzo.

Desalnietemin, zolang de wagen er geen hinder door heeft laat ik ze nog even zo denk ik. (indien ik de wagen koop natuurlijk ;-)

Robin

Berichtdoor Semrick » 17 mei 2008, 11:14

Hallo RObin,

In 1e aanleg lijkt het een redelijke auto te zijn maar ik wil je toch waarschuwen.
Als je kriksteunen al zo verroest zijn dan is de kokerbalk behoorlijk aangetast. Ik denk zelf dat ook de dorpelkop redelijk rot zal zijn.
Ik zie namelijk roestsporen (zie pijltjes op de foto).
De dorpelkop kun je pas inspecteren als je de kunststof binnenschermen verwijderd.
Kijk ook goed onder de matten binnen in de auto of het daar droog is en of je mogelijk sporen van water kunt ontdekken.

Op zich is zo'n dorpel natuurlijk wel te repareren. Daarvan staan voorbeelden op het forum te over. Het zijn wel weer extra kosten. Zeker als je het zelf niet kan.

Voor wat betreft de achterwielkastranden zou ik daar nog niet meteen aan gaan lassen. Licht opschuren en behandelen zou daar nog kunnen volstaan.

Ik lees verder niks terug over de staat van de techniek. Hoe is het met de motor, de remmen, de koppeling enz.

Of je deze auto aan moet schaffen hangt natuurlijk af van de prijs-kwaliteitverhouding. Als de vraagprijs niet te hoog is zou je de kosten erbij kunnen nemen. anders even zoeken naar een beter exemplaar.

Misschien had je ze al gelezen maar hieronder volgen nog een paar zaken waar je op moet letten. Geschreven door clublid Janbenz1.

Hier een paar aandachtspunten bij de aanschaf van een Mercedes-Benz W123
Voor aspirant W123 kopers misschien wel handig om uit te printen en mee te nemen bij de koop.
Aanvullingen kunnen worden bijgevoegd.

1. Kijk goed in de scharnier bakken van de motorkap, of hij daar roestvrij is.

2. Kijk onder alle matten of hij droog is en niet roestig is.

3. De kriksteunen, goed controleren op roestvorming.

4. In de kofferbak kijken naar roest vorming in de reserveband bak,.

5; Kijk ook in de kofferbak onder de hoedenplank in de hoeken, daar wil ook nog wel eens roestvorming voorkomen, door water afvoer onder de rubbers door.
Ga desnoods even over de kop in de kofferbak hangen om het goed te bekijken.

6; Voel eerst even met de hand op de motor of die goed koud is, dan weet je zeker dat de man hem eerst niet warm heeft laten lopen.
Kijk eerst of de motor goed droog is bij de koppakking, en olie keerringen.
Pak de olievuldop er af en kijk of er sludge aan gekleefd zit.(wit schuimachtige drek).
Start de motor, en kijk of er niet abnormaal veel rook uit de uitlaat komt, in het begin zal er eerst wat condens water verdampen, maar als ie warm is moet dit over zijn en mag hij niet roken.
Zwarte rook duid op verbrande olie.(slechte, of gebroken zuigerveren, klepseals lek)
Witte rook duid op koelwater wat verdampt.(lekke koppakking naar binnen toe, koelwater komt in de verbrandingsruimte en verdampt en gaat door de uitlaat naar buiten).

7; draai de olievuldop er af en leg deze los op de vulmond, de dop mag er nu niet af worden geblazen, doet ie dit wel, dan heeft ie te veel carterdruk.
(carterdruk wordt veroorzaakt door lekke zuigerveren, de compressiedruk lekt langs de zuigers naar het carter, waar door er een enorme druk in het carter (onder de zuigers) ontstaat, en deze gaat via het kleppendeksel door de carter ontluchting naar de luchtinlaat.

8; Ga een stuk te rijden met de auto, en ervaar hoe de motor zich houd bij verschillende toeren tallen.
Bij veel trillingen kan het zijn dat er een of meer motor steunen versleten zijn.
Voel of er ook trillingen bij de aandrijfas weg komen, en luister of de cardan niet te veel zingt.
Bij een automaat voelen hoe hij schakelt, gaat dit soepel, of schoksgewijs.Handgeschakeld hoort dit ook soepel te gaan.
Bij een handgeschakelde bak is het belangrijk ook de koppeling te testen.
Rij met de auto, in de 2e versnelling, zet de linker voet op het rempedaal, en de rechter voet op het gaspedaal.
Door nu gas te geven en stevig te remmen moet het toerental afnemen, en op den duur de motor bijna doen afslaan.
Dan is de koppeling goed.
Gaat het toerental niet naar beneden, of neemt zelfs toe, en de auto remt af dan is de koppeling aan vervanging toe.
Voel ook tijdens het rijden of er veel speling op de stuurinrichting zit, is dit heel veel, dan moet in het ergste geval het stuurhuis worden vervangen.(â‚700,00)
Is het een geringe speling dan kan dit in de meeste gevallen worden weggesteld door de stelbout boven op het stuurhuis.

9; bekijk de banden, ook controleren op droogte scheurtjes op de wangen.
Kijk goed of de voorbanden niet scheef zijn afgesleten, is dit wel zo, dan moet de auto worden uitgelijnd.
Stoep randje geraakt, of een aanrijding gehad, dus wees alert op kenmerken hiervan.

10; Kijk goed naar de voorspatborden, staan de punten van de spatborden gelijk met de motorkap, zijn de naden overal even breed, zo ook bij de deuren, en spatborden.
Zijn de naden onevenredig, of erg groot, dan is er het een en ander vervangen, of door schade of door imitatie onderdelen.

11; kijk goed naar de bekleding, zijn de stoelen niet doorgezakt?

Dit zijn heel wat punten die toch wel belangrijk zijn.
Niet op ieder punt hoeft de koop niet door te gaan, maar geeft je wel argumenten om de prijs te drukken, en weet je wat je te wachten staat met toekomstige reparaties, en kosten.
Meestal kun je de meeste zaken zelf goed repareren, of door een kennis.
De techniek van deze voertuigen is nog te begrijpen voor de doe het zelfver, en hoef je niet voor ieder akkefietje aan de computer om te testen.

Veel succes met de aankoop.
<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2008/05/17 11:51

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor D!rk » 17 mei 2008, 11:33

Hallo

Heb eigenlijk niks toe te voegen aan Semrick, op de rubbers na dan...

De rubbers van de coupe zijn erg duur. Ik meende iets van 250 euro per stuk (origineel), maar hier is ook al vaker geschreven op het forum. Gebruik hier de zoekfunctie eens van !

Groet

Dirk<br><br>Post edited by: D!rk, at: 2008/05/17 11:34
D!rk

Berichtdoor Robin » 17 mei 2008, 12:42

De motor zag er redelijk goed uit en hij reed en klonk ook heel soepel. De versnellingsbak schakelde super en er zat niet zoveel speling op het sturen.

Over de roestvorming, onder de deurmatten heb ik niet gekeken. De vriend die mee was vertelde me dat de onderkant, wielkasten e.d. er wel nog ok uit zagen. Ik hoop zoals Semrick zegt snel zaken aan te leren naar anti-roestbehandelingen toe enz en zelf de auto te restaureren waar nodig.

De rubbers zijn inderdaad wel een groot struikelblok. Ik keek net even naar de prijzen en ik hoop dat de bovenste rubbers van de deuren niet snel zullen gaan lekken. 350 euro... slik.

Maar indien alle rubbers geleidelijk te vervangen zijn doorheen de jaren, zie ik dit nog wel zitten. Het lijkt met hoogst onwaarschijnlijk dat de wagen van de ene dag op de andere langs alle kanten begint in te regenen :-s

Nog even piekeren en maandag beslissen...
Robin

Berichtdoor Semrick » 17 mei 2008, 13:16

Robin,

Je moet nooit en te nimmer een auto aanschaffen waarvan je de matten niet hebt opgetilt. Er kan enorm veel ellende in de W123 verborgen zitten en alleen in de wielkast kijken zegt echt helemaal niks.
Hij kan er dar prachtig uit zien en toch verrot zijn.
Neem iemand mee die er echt verstand van heeft. Het spijt me om het te moeten zeggen maar ik denk niet dat jouw vriend de kenner is die je mee zou moeten nemen.

Kij anders nog eens in de onderstaande topic's. Die geven een redelijk beeld van wat je allemaal tegen kunt komen.

viewtopic.php?t=2978&p=37610

viewtopic.php?f=6&t=2691

viewtopic.php?f=10&t=2501

viewtopic.php?f=10&t=5145&start=340

viewtopic.php?f=10&t=4704

viewtopic.php?f=6&t=2095

viewtopic.php?f=10&t=5058

En voor een compleet overzicht van allemaal handige topic's kun je ook hier even kijken. Vergis je niet Robin, een auto is in een moment gekocht en je zult niet de 1e zijn die zich laat verleiden door een mooie buitenkant om dan tot de ontdekking te komen dat je een rijdend project hebt gekocht.

http://www.w123club.nl/viewforum.php?f=22
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor w123boy » 17 mei 2008, 14:38

hallo robin

een duidelijker verhaal kun je niet krijgen

super zo'n club

grt w123boy
w123boy

Berichtdoor henklith » 17 mei 2008, 15:13

Ik kan er alleen nog aan toevoegen dat je de auto natuurlijk ook even kan laten keuren door Harrie Puite in Utrecht, heb je voor 50 euro, een aardig advies, wel zelf ook goed mee kijken hoor als de auto op de brug staat :o)) en de matten er uithalen liefst ook even de strippen aan de binnenkant onder de matten :o))
Wat werd er voor een prijs voor gevraagd?
En krijg je er gelijk een nieuwe APK op (mogelijk voor 2 jaar)
Groet, Henk

NB: bedenk er wordt genoeg aan geboden.
henklith

Berichtdoor Semrick » 17 mei 2008, 15:28

Dat is denk ik voor Robin niet zo'n goed idee Henk.
Hij (en de auto) zijn namelijk Belgisch.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor henklith » 17 mei 2008, 16:23

Hoi Rick, klopt dat zag ik later ook, maar goed, verboden is het ook niet.
Groet, henk

NB: Ik hoop voor hem dat we weer niet een serie krijgen "een Belgische 230C" opknappen :o(<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/05/17 16:23
henklith

Berichtdoor Nico Vliet » 17 mei 2008, 17:52

Hoi Robin,

Vind opties ook niet zo belangrijk. Schuifdak is echter iets wat wel erg bij de 123 past. Merk het nu zelf nu het een tijdje mooi weer is geweest. Dak open is dan zo heerlijk. Gewoon een goed exemplaar met open dak en toch ook misschien wel eventueel andere opties. Neem tijd om een wat duidelijker beeld te krijgen wat je wilt. Zoiets groeit vaak als je er een tijdje mee bezig bent.

Succes, ben benieuwd wat het gaat worden.
Nico Vliet

Berichtdoor The White Rider » 17 mei 2008, 20:05

Welkom welkom!

Weer een nieuwe Belg.
Welkom bij de Vlaanderen groep!
Vanwaar ben je?
The White Rider

Berichtdoor JantjeV8 » 17 mei 2008, 21:46

Semrick geeft je ontzettend veel goede info, waardeer dat.
Voor wat betreft het schuifdak en de centraal vergrendeling: Storingen in de vorm van lekkages aan het schuifdak heeft doorgaans behoorlijk ingrijpende gevolgen. Storingen aan de centraal vergrendeling stellen geen dr*l voor.

Succes met je keuze, persoonlijk roep ik altijd: Het maakt niks uit of je een stuk van 5 cm moet lassen, of 50 cm, het lijft werk. Een auto met een dorpel die een beetje rot is is net zoveel waard als een auto waar de dorpel onderuit gerot is.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Robin » 18 mei 2008, 17:22

Heya !

Dankje voor de vele reacties! Ik kan de auto voor 3000 euro kopen. De verkoper zou em nog laten keuren en de eventuele kosten zelf betalen... Maar ik begin er wel aan te twijfelen nu ik jullie wijze raad hoor. Enige ontnuchtering tijdens deze - joepie ik ga binnenkort in een coupe rijden - roes, komt zeker goed uit. :-)

Morgen ga ik naar kijken. Ziet er veelbelovender uit qua roest, denk ik. Zal allesinds de tips hier ter harte nemen. Een probleem: de auto heeft geen nummerplaten meer (afsluiten verzekering door eigenaar) en ik zal er dus niet mee kunnen rijden. Wel even in gang zetten enzo. Tweede probleem, ik ga alleen.

White Rider, ik ben van Harelbeke maar woon in Gent. :-)
Van waar ben jij in Limburg? Zijn er nog anderen uit België (buiten Hans, die me ook al veel raad gaf)

groeten en tot gauw !
Robin

Berichtdoor Harmen » 18 mei 2008, 19:33

voor die meerprijs mag de auto ook wel heel wat beter zijn..... voor het verschil kan je veel aan de auto (laten) doen....

t blijft een lastige keuze, laat je niet misleiden door mooie praatjes en een mooi opgepoetste wagen... verzeker je van eigen kennis of die van een kenner, ga op zoek en hap toe bij een goed gevoel en prachtige auto!

zoals al eerder gezegd, er kan veel verscholen zitten onder een prachtige buitenkant!

succes
Harmen

Berichtdoor Semrick » 18 mei 2008, 20:32

Ook deze heeft zo te zien al roest aan het voorspatbord (linksvoor onder de bumper).
Verder zijn de foto's te slecht om er echt wat van te kunnen zeggen.
Voor deze prijs moet je trouwens in Duitsland een bijna perfecte kunnen kopen.

Ik weet dat HCS (autobedrijfje van een clublid) nog een heel mooie groene coupe heeft staan. Kijk maar eens op www.autobedrijfhcs.nl
En hij kost nog minder dan die jij morgen wil gaan bekijken.
Deze auto heb ik zelf gezien (maar niet uitgebreid bekenen omdat ik zelf niet geintreseerd ben in een coupe) maarhij zag er zo prima uit. Als je wilt kan ik de auto wel uitgebrijd voor je bekijken en er foto's van maken.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Robin » 18 mei 2008, 21:02

Heh, ja ik vind het ook wel teveel. Ik hoopte er wat te kunnen afdoen morgen, ik zie wel.
Die roest had ik ook al gezien maar ik zal toch eens kijken, wie weet valt het voor de rest nog mee.

Ik zag ook net een mooie op .

De coupe op HCS ziet er inderdaad ook wel netjes uit. Misschien nog net iets boven mijn vooropgesteld budget (liever onder 4000)...

Ik weet niet hoe het zit met het aanbod in Duitsland. Door mijn erbarmelijk Duits en dat ik niet weet op welke sites te zoeken, denk ik, maar misschien inderdaad een poging waard. Alleen dat ik niet echt een idee heb van de extra invoerskosten vanuit NL of DU. Maar voor een oldtimer kan dat niet echt veel zijn. Iemand een idee?

groeten,

Robin
Robin

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen