Benzer gered, operatie geslaagd..
..niet dat ik voor vrijdag wist dat hij redding behoeftte trouwens..
Misschien dat je aan de teneur van het stukje leest dat ik enig relativeringsvermogen mis. Het gaat hier immers gewoon om blik enzo..
Nou, dat weet ik wel hoor. Ik kan ook wel ergere dingen bedenken.. als ik erg hard mijn best doe tenminste..
Afgelopen vrijdag op afspraak bij Klasse Klassiek om de kleppen te laten stellen, de remmen na te laten kijken en de fuseekogel-hoesjes te vervangen.
.. dacht ik..
Viel dat even flink tegen!
(niet de garage, over hen niets dan lof)
Het begon bij de remmen.
Deze waren heel erg hard aan onderhoud toe, zo bleek..
Ten eerste waren de remblokken nauwelijks uit de klauwen te krijgen, de montagesets waren ook verroest.
Alle remblokken waren aan vervanging toe, niet dat ze helemaal opgesleten waren. Ze waren gewoon heel erg oud en verrot. Enkele waren gewoon gebarsten van pure ellende.
Rechtsachter was de remklauw niet meer gangbaar te maken.
Gelukkig kon men nog snel een toeleverancier bereid vinden om een nieuwe te brengen, een gereviseerde was zo snel niet te regelen.
Uiteindelijk was de remmerij eind van de middag voor elkaar.
Ondertussen was men bezig met de fuseekogel-hoesjes, ook dit was een rotklus, omdat eea ook behoorlijk vast was gaan zitten.
Weer een andere monteur was rond de klok van 12 begonnen met het stellen van de kleppen..
Hier begon de echte ellende.. wat een Horror voor een autoliefhebber was dat..
..Inmiddels had ik al een half pakje peuken op..
Wat zich onder het nokkenashuis-deksel bevond was geen prettige verrassing..
Wat ooit motorolie was geweest (vermoedelijk) was verworden tot korrelig vet met vuilresten..
AUW!
Als ik daar mee was doorgereden was de motor vroeger (of misschien later) vastgelopen.
Dwz einde blok en waarschijnlijk ook einde automatische bak..
En bovendien bleken 2 kleppen niet te stellen..
AUW! Dat betekent een koprevisie!
Inmiddels was de voor mij ingeplande tijd allang verlopen, maar gelukkig gingen de monteurs gewoon door met de klus.. want ik had het niet meer. Een paar dagen/weken wachten om te kijken of eea nog gefixt kon worden was niet bevorderlijk voor mijn humeur geweest.
Na enig klooien konden de onwillige kleppen gelukkig toch nog versteld worden. Maar goed, dat was niet het enige probleem.
Nog steeds moest de zooi mijn blok uit.
Dus “olie” eruit laten lopen. dat duurde een dik uur!
Nokkenashuis en deksel schoongeblazen en verse olie erin.
En toen een paardenmiddel toegevoegd: Engine flush (motorspoeling)
Iets wat je eigenlijk totaal niet wilt in je oude blok.. maar wel te prefereren boven een vastloper..
Men heeft zich ook wel 5 keer verontschuldigt voor het feit dat dit echt moest.
Het risico is namelijk dat de motorspoeling ook vuil “opvreet” wat een nuttige functie heeft.
Namelijk je olie niet door je keerkringen oid laten lopen.
Met dit “vergif” in het blok moest een paar honderd kilometer worden gereden, zodat alle oliekanalen weer vrij kwamen en het vuil werd opgelost.
Daarna alles er weer uit, en kijken hoe de olie er uit ziet.
En vooral hopen dat je niet ineens geen olie meer hebt.
Inmiddels was het rond zessen..
Uiteindelijk was alles gedaan wat er gedaan kon worden, met dank aan de garage die alle tijd nam en hun leveranciers die snel met benodigde onderdelen kwamen!
Moet er niet aan denken dat ik daar een paar dagen op had moeten wachten..
En toen wist ik nog niet of de patiënt zou herstellen van de operatie..
Ik heb van het weekend dus zo´n 450 km gereden en ben vanochtend weer richting garage gereden.
Nog zonder olieverlies!
Bij de garage de olie ververst, en de oude olie bekeken.
Deze was bruin ipv goudgeel, dus het vuil was inderdaad opgelost!
Het duurt nog wel een paar honderd kilometer voor ik er helemaal op vertrouw, maar het lijkt erop dat de patiënt volledig gaat genezen van de operatie en er verder geen transplantaties nodig zijn!
Conclusie: Goed onderhoud is noodzakelijk!
En ik heb een nieuwe vaste garage.
Mag ik nog een keer de naam noemen? Klasse Klassiek.
Heren, bedankt voor het redden van de Benzer!
Het is namelijk ook de vraag wat de motor van zijn baasje zou doen als de motor van de Benzer vast zou lopen..
En ook bedankt voor het feit dat dit allemaal ongepland op dezelfde dag mogelijk was!
Ik merk trouwens dat het blok nou ook wat “vrijer” loopt.
Ps ik ben niet bekend met forumregels aangaande lofzangen over garages. Als dit niet geoorloofd is, dan bij deze mijn excuses. En even ter verduidelijking; ik heb op geen enkele manier voordeel of zakelijke belangen bij dit topic.
Wel denk ik dat iemand op dit forum dit vast met plezier leest, nou dat is mooi! haha
edit: hier een post van Harrie, maar even naar boven gehaald:
"Hallo Heren.
Hier even een aanvulling, de olie die in het blok zat, was geen olie meer.
Deze was zodanig verbrand, dat het meer op dik vet leek dan olie.
Toen wij dus het kleppendeksel weghaalden, om de kleppen te stellen, leek het net of er overal metaalstukken in zaten.
Dit bleek dus gewoon stukken hard vet te zijn, wat erop duid, dat er zeeeeer lange tijd geen olie ververst is.
Het risico bestaat dus dat deze harde stukken verbrand vet de oliekanaaltje gaan verstoppen.
Daarmee dus de olie doorvoer stoppen, met alle mogelijke gevolgen vandien.
Iets wat ik absoluut nooit bij een oude motor doe, is een motor spoeling.
In dit geval was het het risico wel waard, maar moest wel goed gebeuren.
Dus eerst met een vetoplosser de kleppengedeelte, waar de meeste troep zich verzameld, goed schoongespoten.
Daarna goed gereinigd met oliespuit, om de laatste restjes vetoplosser weg te halen.
Toen de olie afgetapt, nou ja olie? meer teer.
Daarna de motor gevuld met nieuwe olie, 15W40 mineraal, en de slush toevoeging erbij gedaan.
Maandags kwam hij dus weer om de olie wederom af te tappen, en ja hoor, alles was opgelost, en de motor lier een stuk rustiger.
Deze olie goed bekeken en er was geen hard stukje meer te bekennen.
De reiniging had dus gedaan wat hij moest doen.
De keerringen zijn niet aangetast, de motor lekte niet, dus ook weer een meevaller.
Al met al, kun je gerust spreken van een geslaagde operatie.
Veel succes met de 280, groeten Harrie Puite.
Please note, although no boardcode and smiley buttons are shown, they are still useable
www.klasseklassiek.nl de young en oldtimer specialist."
hier een link met meer foto´s van mn auto
http://w123club.nl/component/option,com ... 227/#69227
edit: typo, valt te verwachten met zo´n lap tekst haha
Post edited by: cruizz, at: 2008/05/19 19:28<br><br>Post edited by: cruizz, at: 2008/05/21 17:12