[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Afkitten achterruit en achterlichten 300D : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 23:55

Afkitten achterruit en achterlichten 300D

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Afkitten achterruit en achterlichten 300D

Berichtdoor Wim Matsinger » 09 feb 2009, 12:10

Beste W123 rijders,

Mijn 300D heeft een nieuwe achterruit rubber en de schade aan de achterzijde is hersteld.

Toch blijft ze water opsparen in de kofferbak, of te wel ze lekt.

Het nieuwe rubber is niet afgekit..volgens de garage niet nodig
De achterlichten zijn teruggeplaats met een nieuw rubber, (de sierstrips waren krom en zijn recht gemaakt en terug gezet.

nu lekt ze nogs steeds bij de achterlichten en bij het scharnier van de kofferklep (komt dus van de achterruit. (er komt zelfs een beetje water op onder op de hoedenplank)

Plan van aanpak:
Ik heb 3M zwarte kit gekocht om autoruiten mee te kitten. (bij automaterialen zaak..dus geen siliconenkit)
1) tussen het achterraam rubber en het plaatwerk afkitten.
2) Tussen raam en rubber afkitten.
3) achterlichten en sierstrip verwijderen, retour zetten en goed afkitten.

Iemand nog tips of andere dingen waar ik op moet letten???

groeten Wim

(Op het forum kwam ik deze problemen ook tegen met deze de oplossingen)
Wim Matsinger

Re:Afkitten achterruit en achterlichten 300D

Berichtdoor henklith » 09 feb 2009, 12:18

Lijkt me redelijk plan van aanpak, geen half werk.
Vergeet ook niet het kofferbak rubber te inspecteren!
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Wim Matsinger » 09 feb 2009, 12:25

Bedankt henk ! voor je tip.

Dit rubber zal ik ook gelijk checken.

Als ik op het forum kijk is het wel echt een W123 kwaal !
Zelf MB geeft zelf later aan dat er gekit moet worden.

Ik zal vannavond het in de garaga van mijn broer doen en foto's maken.
gr wim
Wim Matsinger

Berichtdoor henklith » 09 feb 2009, 12:29

Graag gedaan Wim, (ik heb toch zo het idee dat we elkaar egens van kennen :o))
Wim neem ook even de maatregelen in acht die voorkomen dat het gekit een kliederzooi wordt, dus kit op de ruit en op de lak, noem maar op.
Ik zag daar laatst nog weer het nodige over gescheven, met afplakband ed.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor drieske » 09 feb 2009, 12:42

Ook een duidelijke site, kijk eens bij technik (links) en dan bij heckscheibe (foto's) en veel succes met afkitten.

http://www.benzgarage.de/
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor henklith » 09 feb 2009, 13:20

Verschrikkelijk goeie site Drieske, is goed om daar regematig te kijken ik ken hem van een paar jaar terug, maar is inmiddels behoorlijk uitgebreider geworden, wat een schat aan informatie!!
groet, henk.
henklith

Berichtdoor Citrobenz » 09 feb 2009, 13:23

Kijk voordat je gaat kitten waar het lekt,
ga met een goeie zaklantaarn in de koffer liggen en laat iemand anders met een tuinslang de auto nat spuiten en kijk dan waar het water weg komt.
Dan kun je het gericht aanpakken.

Normaal gesproken heeft kitten tussen ruit en rubber geen zin.

En inderdaad als je een nieuw rubber plaatst hoef je dat normaal gesproken ook niet af te kitten.

Dus ik zou zeggen probeer eerst de juiste oorzaak te vinden

succes
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wim Matsinger » 09 feb 2009, 13:31

Beste Citrobenz,

Je hebt gelijk, dit heb ik zaterdag gedaan met mijn tweeling broer.

Ik in de kofferbak en hij met de tuinslang aan de gang.

Dit bevestigde mijn vermoeden alleen maar...toen op het forum even gezocht en dat bevestigde wederom mijn constatering.

vanavond check ik gelijk de afwatering van mijn schuifdak achter ook nog even.

groeten Wim
Wim Matsinger

Berichtdoor Jeroen » 09 feb 2009, 13:47

Wim,
Ik heb ook een tijde lekkage gehad langs de achterlichten. Als het rubber nieuw is zou dat eigenlijk niet mogen. Ben ook met kit aan de gang gegaan, maar dat hielp uiteindelijk beperkt. Bij mij waren een aantal van de bevestigingsogen van de boutjes die de verlichtingsunit in de carrosserie vastzet afgebroken.

Ik heb uiteindelijk tweedehands een andere unit op de kop getikt, waarbij alle ogen wel intact waren. Toen was gelijk alle lekkage opgelost. Dus het komt vrij nauw met die boutjes, als ze er niet allemaal inzitten of oge missen heb je dus vrij snel kans op lekkage.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JaapW114 » 09 feb 2009, 15:23

De bevestigingspunten van de sierstrippen op de kofferbak, check deze ook even. Meerdere malen mee gemaakt dat daar het regenwater gewoon door
naar binnen druppelt. En vele druppels maken ook een plas.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Goofy.S » 09 feb 2009, 15:33

Goofy.S

Berichtdoor Bogent » 11 feb 2009, 10:03

Lekage op de hoeden plank had ik ook, de bekleding is zelfs verteerd door het vocht. Dit heb ik afdoende kunnen verhelpen met Seekin Seal van Comma dit is speciaal voor tussen het rubber en de ruit is vrij dun zodat het er goed tussen loopt (even rubber iets open buigen. Wij gebruikten dit middeltje vroeger al en het heeft altijd goed voldaan, Het is bij de betere automaterialenzaak verkrijgbaar.
Bogent

Berichtdoor Wim Matsinger » 11 feb 2009, 14:12

Even een update.

Maandagavond in de garage van mijn broer de 300D goed te pakken gehad.
Het nieuwe achterruitrubber volledig afgekit tussen chassis en rubber en tussen raam en rubber.
Speciale 3M kit voor gehaald (zwart)
Gelukkig kon in dit binnen doen wat het regende inmiddels als de ziekte buiten.
Na alles te hebben afgeplakt en te hebben gekit alles schoongemaakt. Moet er natuurlijk strak uitzien. Nu maar hopen dat de waterlekkage op de hoedenplank voorbij is en ook het lekken in de kofferbak.
Toen om 21:00 toch ook nog gekeken naar de achterlichten. Sinds de aanrijding lekte er dus ook hier water binnen. De rechterachter unit verwijderd..loop ik gelijk tegen een van de oorzaken aan. De onderste bevestingsbeugel is afgebroken. Hierdoor drukt het rubber onvoldoende tegen het chassis waardoor er water kan binnen komen.

De rubbers waren ook niet nieuw terwijl de spuiter aangaf deze wel te vervangen. Dus niet gedaan. Het oorspronkelijk plan was dit te kitten. Maar dat heb ik niet gedaan. Alles schoongemaakt en weer terug gezet.
Ondanks dat de schade al hersteld is en financieel afgewikkeld is dit een duidelijk gevolg van de schade. Helaas niet gezien door mijn autobedrijf en door de schadeexpert.
De auto om 23:00 toch maar weer naar huis gereden en in de stomende regen moeten neerzetten. Gelijk wel een goede test natuurlijk.

De volgende ochtend..de hoedenplank droog ! de kofferbak nog niet maar dat in logisch.
Op mijn werk mijn garage gebeld en uitgelegd..”ja alles is al afgehandeld..kom vanavond maar langs dat kijken we wat we kunnen regelen”
Kom s’avonds ligt er een goede tweedehands unit klaar ( kosten van het autobedrijf en twee nieuwe rubbers.. Super geregeld en opgelost.

Dus van het weekend alles even omzetten en hopen dat het over is.

Groetjes Wim.

PS: kreeg nog een goede tip om te checken of het waterdicht afgekit is.

Buitenkant inspuiten met mengsel water en dreft, binnenkant perslucht op zetten. Indien bubbels niet dicht ! <br><br>Post edited by: Wim Matsinger, at: 2009/02/22 14:55

Wim Matsinger

Berichtdoor henklith » 11 feb 2009, 16:58

Wim met zo'n achternaam wordt je natuurlijk even geholpen he ;o)

Bob, over jouw rubber sealing van comma, ik ken dat spul, maar het heeft mij niet kunnen afhelpen van de lekkage aan mijn W115 voorruit.
Normaal zag ik water door de ruit en het glas opborrelen, vooral bij rijden in de regen.
maar met die sealing van comma zag ik dus comma opborrelen, en ook als het niet regende.
Conclusie (geheel voor eigen rekening) gebruik dat spul liever preventief, of als je er eem miniem beetje water door de ruit ziet.
Als de lekkage al behoorlijk is voortgeshreden, is het geen oplossing meer!!

Groet, henk
henklith

Berichtdoor MBvO » 11 feb 2009, 17:50

Zijn er ook forummers die een andere oplossing hebben voor 'lekkage langs de achterlichten' dan het vervangen van de hele unit?
Een oogje lijmen met goede lijm werkt, maar een verdwenen oogje lijm je er niet zomaar bij.
Ik dacht misschien iets te 'fröbelen' met een stangetje kruislings over de achterlichtunit heen (aan de binnenkant), maar da's ook zo'n prutsoplossing.

Ik heb dus ook een probleem met water langs de achterlichten door afgebroken oogjes aan de binnenzijde. Ik heb al naar 2e hands units gezocht (maar niet gevonden), maar nog niet geinformeerd naar de prijs van nieuwe.
Work-around is de rand dichtstoppen met doek, helpt aardig maar dan heb je weer last van zeiknatte doeken!
MBvO

Berichtdoor Nico Vliet » 11 feb 2009, 20:23

Hoi Wim, die 3M heb ik zelf ook gebruikt om mn achterruit af te kitten. Geen lekkage meer. Heb je trouwens al gereclameerd bij die garage bent geweest? Lijkt me dat ze geen goed werk hebben afgeleverd.
Nico Vliet

Berichtdoor Wim Matsinger » 11 feb 2009, 22:38

Best Nico,

Mijn eigen garage heeft samen met de schade expert van achmea de schade opgenomen. mijn garage geeft ook direct toe dat ze niet gezien hadden dat de achterlamp stuk was. Het spuitwerk etc hebben zijn niet uitgevoerd maar een derde partij. De spuiter moet het gezien hebben maar niks gemeld. Mijn garagebedrijf was hier dus blij mee en zou reklamere bij de door hun uitgekozen spuiter.
Om voor mij de zaak snel en goed op te lossen hebben ze dus op hun kosten een tweedehands unit gehaald en nieuwe rubbers. Ik heb zelf aangeboden dat ik het wel monteer (anders ben ik weer de wagen een dag kwijt,brengen halen etc)(ik vind het stiekum ook wel leuk om te hobbyen aan de auto en het zeer eenvoudig (bakkie koffie erbij..

Het kitten van de achterruit had mijn garage bedrijf natuurlijk wel moeten doen. Ze hebben wel getwijfeld maar op advies van de MB dealer uit gorinchem het dus niet gedaan. Ik heb zelf aangeboden dat ik het wel afkit. (de wagen is ook een hobby van mij) als het dan nog niet goed is zullen ze op hun kosten alles weer opnieuw doen en afkitten

Dus dit gaat gelukkig en zoals verwacht in een goede verstandhouding.
Ik heb diverse auto daar al in onderhoud en altijd zeer goede ervaringen dus ze hebben wat krediet opgebouwd.
De kosten van het spuiten etc wordt door de verzekering van de tegenpartij betaald. dus het koste mij geen geld. Kijk als ik het zelf had moeten betalen was ik iets vervelender geworden.

groeten Wim
Wim Matsinger

Berichtdoor Nico Vliet » 11 feb 2009, 23:10

Ok, op die manier. Gelukkig heb je er zelf ook lol in, dat scheelt inderdaad een hoop en als je garage er verder serieus op ingaat zal het wel goed zitten.
Nico Vliet

Berichtdoor Wim Matsinger » 19 feb 2009, 13:03

Update:
Gisteravond de nieuwe rubbers in het linkerachterlicht vervangen en de sierstrip onder achterlamp ook los gehaald.
blijkt de ook maar met twee schroeven vasttezitten! dit kan ervoorzorgen dat er door dit bevestigsgat water komt.
Actie: andere schroef erbij gezocht, en teruggeplaatst met 3M ruitkit tussen het bevestigingspunt.
De achterlamp unit weer terug met een nieuw rubber.

De rechterachter lamp unit vervangen door een tweedehands en nieuwe rubber, sierstrip ook verwijderd en recht terug gezet met ook kit tussen het bevestigingspunten en het chassis.

Nu hopen dat het wel droog blijft !

de kofferbak droog gemaakt en kachel erin..Zag wel dat de bakken geleden hebben onder het water, dus binnenkort alles kaal maken en droog , in de primer en zink spray zetten en aflakken..anders gaat het rotten!
gr wim <br><br>Post edited by: Wim Matsinger, at: 2009/02/22 14:56

Wim Matsinger

Berichtdoor Wim Matsinger » 22 feb 2009, 15:57

Bijgaand de nieuwe rubbers

Wim Matsinger

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto