Een bijzonder omslachtig verhaal met een probleem(pje) aan een 300D.
Wellicht dat iemand er zijn voordeel mee kan doen.
Het hele gedoe begon bijna 2 jaar terug met een 1984 300D W123.
Deze 300D is van een kennis van m n vader welke hem in 1984 nieuw aanschafte. De wagen is altijd goed onderhouden door een bekende van ons waarbij niet op onderhoud bezuinigd werd. Helaas liep de motor zo n 5 jaar terug bij ca 350.000 km volledig aan worst door een afgebrande voorkamer. Iets wat deze motoren tussen de 250 en 500.000 km niet vreemd is. De motor werd door mij volledig gereviseerd waarbij niet op de kosten gelet hoefde te worden.
Ongeveer 2 jaar terug begon de auto licht intehouden bij constante snelheid van 55 in 3 , 80 in 4 en 105 in de 5e versnelling.
Zo weinig dat moeilijk vast testellen was of het wel in de motor zat of dat een oneffen wegdek het veroorzaakte.
En dan nog alleen na een lange rit.
Ik raadde de monteur aan om de tankzeef te reinigen ,brandstoffilter te vervangen en de leidingen te controleren op binnendringende lucht.
Toen het euvel bleef heb ik zelf het overduk ventiel vervangen. Bij de proefrit erna kon ik het niet opmerken.
De klacht bleef en afgelopen december zei vader ,, de waegen van nonkel Pier marcheerd nie hoe , herstellen de machine en hin kosten,,
Eerst een flink eind gereden en inderdaad na een lange rit kon ik de klacht waarnemen,minimaal maar wel aanwezig.
Eerst opnieuw vooraan begonnen met tankfilter,brandstoffilters,systeem onder druk gezet ivm event.lekkage , kleppengesteld,rotorcaps gecontroleerd,verstuivers afgeperst,pomptiming gecontroleerd,nokkenasafgesteld (verzette spie),weer nieuw overdruk ventiel enz enz enz.
Lange proefrit en niks veranderd dus.
Vuldruk van de injectie pomp gemeten,deze was niet hoog maar wel binnen de tolerantie.
Omdat ik niet in de regelaar van de pomp wilde geloven (die regulateurs was bijna nooit wat aan en zeker niet bij 460.000 km )en
omdat ik het toch in de vuldruk bleef zoeken de meter nogmaals aangesloten en met een lange slang op de motorkap vastgetaped zodat ik onder het rijden kon zien wat er gebeurde.
En inderdaad na lang rijden en het lichte inhouden begon zag ik de druk zakken tot net onderde 0.5 bar. De snelheid iets verhogen bleef de druk iets hoger en was de klacht ook weg.
Net bij een bepaald toerental/motorbelastng zakte de druk langzaam terug en begon het.
Eerst de opvoerpomp gereviseert. Proefrit en Geen resultaat.
Een andere opvoerpomp gereviseerd en de rest raad je al.
Ik wist dus wat het probeem was maar zag de oorzaak niet
Ik begon al te denken dat de pomp inwendig zou lekken en de brandstof in de motorolie terecht kwam. Een telefoontje leerde dat de motor geen olie gebruikt en het oliepeil ook niet steeg
Tot ik een ingeving kreeg en het brandstoffilterhuis bekeek.
Het gecalibreerde gaatje bovenin wat dient om het systeem continu te ontluchten bleek groter tezijn geworden doordat het alu was weggevreten. Zag er niet uit ,leek wel of de ratten eraangevreten hadden. Daardoor verdween er dus teveel brandstof door de retourleidig terug naar de tank wat de druk teveel deed dalen.
Dit had ik in al de jaren en vele miljoenen kilomers onderhoud nog niet meegemaakt. Kwam vroeger echt nooit voor. Is echt een storing door ,,de tand des tijds,,
Nadat ik er een ander (oudertype)fiterhuis opgezet had was de klacht weg.
Conclusie : kijk als je je filter vernieuwd eens met een spiegeltje hoe dat gaatje er bij jou dieseltje uit ziet.
Foto : Het bedoelde gecalibreerde gaatje (rood omcirceld)