[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor 280CE loopt niet meer lekker : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:52

Motor 280CE loopt niet meer lekker

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 26 mei 2008, 11:25

Hallo,

Sinds gisteravond loopt mijn 280CE niet meer zoals hij hoort.

Auto loopt na een keer goed optrekken niet meer lekker.
Het lijkt alsof hij op 5 cilinders loopt, dit voel en hoor je door het boxer achtig geluid dat je ook hoort bijv. wanneer je een lekkende bougiekabel hebt.
Stationair heb ik het en als je rijd in de iets hogere toeren dan loopt hij ietsje beter.

Het vreemde is dat dit spontaan is begonnen na het goed optrekken.
De kleppen wou ik zo ie zo laten afstellen, kan het zijn dat ik daarmee te laat ben en een kromme klep heb? Vraag is waar kan het nog meer aan liggen?
Dacht zelf aan onsteking(bougiekabels/rotor/verdeelkap) omdat dit precies zo op lijkt maar het kwam exact na het optrekken dus sluit ik het weer uit. bougies zijn nieuw.

Wie heeft een idee of kan me helpen?
Ben namelijk nog een leek in deze type motoren.

moderator: titel aangepast<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/05/26 12:57
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Wiebren240D » 26 mei 2008, 11:59

Hallo Daar

ik deed toch eerst maar klep stellen.
en dan maar weer zien gewoon alles uit sluiten

ik meen inlaat 0.10 en uitlaat 0.20 ik hoop dat je op tijd bent want een lekke klep dat kost geld en vind maar iemand die het goed kan maaken ik begin er niet aan hoor is een boel werk

groeten van Wiebren ut Snits<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/05/26 12:57
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor JantjeV8 » 26 mei 2008, 17:47

Zitten de bougiedoppen er goed op?
Zitten de bougies goed vastgedraaid? Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ze te los aangedraaid zijn en dan lostrillen. LET OP OOK NIET ZOMAAR LOMPVASTDRAAIEN, maar gewoon even controleren/uitsluiten.
Verder gewoon voorraan beginnen de zaken na te lopen zoals Wiebren zegt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 26 mei 2008, 20:20

Ben net bezig geweest aan de Benz...

Bougies vonken.
bougies zaten en zitten nu gewoon goed vast.,
loopt nog steeds beroerd, zag wel tijdens bougie testen(bougie tegen metaal aan)dat de kabel ook vonkte tegen bijv. luchtfilterpan.

Ik ga straks wanneer het donker is met een planten spuit eroverheen en kijken of het daadwerkelijk lek is.
Mijn bougiekabels zijn van het merk: Autoradio classic. Heb ik nog nooit van gehoord.
Gelezen op het forum twijfel ik over de 2 bougiekabel merken: Beru of Bosch? Welk is het best?

Is het mogelijk om te zien of ik een lekke klep heb als ik het kleppendeksel open heb?


Groetjes
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Nico Vliet » 26 mei 2008, 21:44

Hoi Brownskin,

Heb eeb tijdje terug met mijn 280E gehad dat ie opeens op 5 pitten liep. Bij mij was het een injector die dicht was gaan zitten. Als je vonk etc in orde is misschien daar eens aan denken.

Groeten, nico
Nico Vliet
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 27 mei 2008, 01:11

Hey Nico,

Kan ik de injectoren zelf controleren of ze het doen naar behoren?

In de avond heb ik met een sproeier mijn boegiekabels natgespoten en gekeken of het ergens lekkende bougiekabels heb.
Conclusie: Bougiekabels zijn lek.
Welke bougiekabels zijn het geschikst voor de 280CE. Beru of Bosch of een ander merk?

Verdeler en rotor zal ik ook direct vervangen.
Zal ook de verdeler en rotor vervangen.
Maakt het merk van deze 2 onderdelen ook uit?


Groeten

Robert
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Nico Vliet » 27 mei 2008, 06:21

Robert, of je de verneveling van de injector makkelijk kunt controleren betwijfel ik. Bij mij was het een kwestie van vaststellen, dat ik vonk , compressie en brandstof tot de injector had. Toen de betreffende injector er uit gedraaid en simpelweg met perslucht doorgeblazen. Had in eerste instantie ook nog injectorcleaner in de tank gegooid maar dat bracht niets. Voor je vragen aangaande de onsteking kunnen andere leden je denk ik beter helpen.
Nico Vliet
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor JantjeV8 » 27 mei 2008, 10:12

Ja, injector kun je ook zonder gereedschappen controleren.

Injector uitdraaien, leiding voorzichtig wat wegbuigen, injector weer aan de leiding bevestigen. Injector in een potje hangen, bijvoorbeeld van glas want dan zie je goed wat ze doen. eventueel tegen het spetteren een stukje spons onderin het potje leggen.
Dan de auto starten, dus op 1 cilinder te weinig. Eigenlijk met 2 man, niet te lang doen want dan wordt de kans op een natte bende erg groot.
Je kunt dan zien hoe de injector zich gedraagt.
Zo werk je ze 1 voor 1 af.
Wel kun je al van te voren bepalen welke cilinder achter blijft.

Start de auto, en trek 1 voor 1 de bougiedoppen los. Let op dat je geen opdonder krijgt. Je kunt ook per bougie de motor uitzetten en weer starten. Dan merk je welke cilinder het minst reageert, daar zit de boosdoener.

Maar je bougiekabels kunnen absoluut al de veroorzaker zijn. Zorg eerst maar eens dat die goed zijn. Beru of Bosch maakt volgens mij niets uit, van beide hoor je goede en mindere ervaringen. Het merk wat je noemt is mij onbekend maar weet wel dat de m110 er ontzettend gevoelig voor is.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor jan280CE » 27 mei 2008, 10:27

Hallo Robert,

Ik heb niet zulke beste ervaringen met Beru bougiekabels, maar dat zou exemplarisch kunnen zijn.
Toen ik mijn auto kocht (net ingevoerd en gas erop gezet door diegene die hem geïmporteerd had) had de auto nieuwe Berukabels. Dat is een jaar prima gegaan totdat het herfst/winter werd. Problemen met de ontsteking en backfire, en uiteindelijk niet meer mee te rijden.
Heeft een half jaar stil gestaan, waarbij ik bijna alles vervangen had, en me het schompes gezocht heb.
Uiteindelijk heb ik de bougiekabels vervangen door originele Bosch-kabels en ik rijd al weer 5 jaar probleemloos. Zelfs als de auto uit zijn winterslaap gewekt wordt na 5 a 6 maand rust start en loopt het probleemloos zelfs op gas.
Geef eenmalig een ( toch wel fors) bedrag uit, en je hebt jaren rust, en dat weegt aan besparing aan ergernissen ruim tegen de kosten op vind ik.
Kijk effe op Internet naar je dichtstbijzijnde Boschdealer en bestel daar je spullen. Je hebt er op termijn allen maar voordeel bij. Vergeet niet dat een 280 ( zeker op gas) erg gevoelig is voor een gebrekkige ontsteking of afwijkende weerstanden in kabels e.d.

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 27 mei 2008, 19:10

Hallo,

Heb een paar winkels gebeld en kreeg het volgende:
Bougiekabels:132.50 euro
Verdeler:42 euro
Rotor:6 of 24 euro (hangt af met of zonder weerstand)weet niet welke ik moet hebben.
Alle prijzen ex btw.

Beru bougiekabels kosten 88 euro.

Klopt dit zo een beetje?

Ik vind het toch vrij raar dat dit exact na een keer goed optrekken is gebeurd en ben daarom dus bang dat het wellicht een lekke klep o.i.d. is.

Is het mogelijk d.m.v. kleppendeksel te openen om een lekke klep te kunnen vast stellen?

Zelf denk ik niet aan een injector, als alle bougies mooi koffiebruin zijn wilt dat toch zeggen dat het een goede verbranding heeft?

Groetjes...
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor jan280CE » 27 mei 2008, 19:43

Robert,

De genoemde prijzen kunnen wel kloppen als ik op verschillende site's prijzen vergelijk.
Je rotor is er een met een ingebouwde centrifugaal toerenbegrenzer, het verhaal van een ingebouwde weerstand ken ik niet.
Ontstekingsproblemen kunnen zich van het een op het andere moment manifesteren, dus daar kijk ik (niet meer) van op.
Voordat je overal aan gaat klooien, en vooral je overal zorgen over gaat maken is het zinvol de zaak stap voor stap te benaderen.
Als eerste kleppen stellen en je ontsteking optimaal in orde.
Kijk toch even naar de lokale boschdealer bij je in de buurt. het kost misschien iets meer, maar op termijn verdien je het terug.
Als je kabels doorslaan kun je nooit een goede verbranding hebben. de kleur zegt niet zoveel omdat de bougie altijd wel een keer meevonkt en niet per definitie altijd zwart is.
een lekke klep zie je allen bij een compressietest.

Groet,

jan
jan280CE
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor JantjeV8 » 27 mei 2008, 21:40

Een lekke klep kun je ook min of meer via het verwijderde uitlaatspruitstuk traceren, maar de kans dat je dat hebt is vele malen kleiner dan ontstekingsperikelen.

Volg jan280ce z'n raad maar eens op.

Overigens heb je volgens mij de rotor van 6 euro nodig.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 27 mei 2008, 21:53

Dank jullie wel voor de informatie,

Morgen maar de Bosch bougiekabels/verdeler/rotor maar bestellen en hopen dat het maar goed komt.(Wel een investering maar ben ook van plan om bijna dagelijks mee te rijden en gasinstalatie erin te plaatsen.

Verder kan ik toch niks meer testen/nakijken dus is het wachten op de onderdelen.

Ik zal jullie op de hoogte houden,

groetjes,

Robert
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor jan280CE » 27 mei 2008, 21:54

Volgens deze site hoort de centrifugaal in deze auto, maar je kunt ook even kijken wat erin zat.

Link werkt niet dus


Deze heb ik ook in mijn auto. Ik had tijdens mijn ontsekingsmisere ook andere gekocht en geprobeerd, maar uiteindelijk bleek dit toch het prettigst te rijden.

Groet,

Jan<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2008/05/27 21:58

jan280CE
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor jan280CE » 27 mei 2008, 22:00

nieuwe poging

jan280CE
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Bogent » 28 mei 2008, 08:28

Hou eens een sigarettenvloetje voor de uitlaat bij lopende motor als er een lekke klep is wordt dat naar binnen gezogen is alles ok wordt het naar buiten geblazen.
Bogent
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 28 mei 2008, 19:28

Ben vandaag naar een automatrialen zaak geweest en werd mij eerst telefonisch verteld dat ze de bougiekabels/rotor wel in huis hebben van het merk Bosch, verdeelkap moet besteld worden.

Kom ik daar aan, heeft de beste man niks in huis en moet ik met de motorcode terug komen voor de juiste bougiekabels.
Prijs hiervan 180 euro!!
Dat is 30 euro per kabel, dit is heel wat anders dan de 149 euro dat ik eerst kreeg.
Verdeelkap 70 euro en rotor 30 euro en allemaal van Bosch.
Zo duur is het toch ook weer niet?
Kortom meerdere zaken gebeld, en iedereen geeft andere prijzen weer, misschien ook andere onderdelen.

Verder heb ik ontdekt de koolborstel in de verdeler mist. Heb een koper draadje erin gevlochten om te zien of dit het euvel is.
Vanavond maar eens kijken wat die zal doen.
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor JantjeV8 » 28 mei 2008, 22:17

Nou moet je mij even helpen: Koolborstel in de verdeler???
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 28 mei 2008, 23:04

Ik weet de exacte benaming niet, je hebt dus zo een stiftje(dat op den duur slijt) in het midden van je verdeler die dus contact maakt met je rotor.
Dit bedoel ik dus(dacht even aan de benaming koolborstel dat ook slijt).
Dit is niet meer aanwezig, het veertje zit er nog in.

Zal even een koperen gevlochten draad erin schroeven zodat deze contact zal maken met de rotor als test.

Kijken of die dan goed loopt.

Post edited by: brownskin, at: 2008/05/28 23:06<br><br>Post edited by: brownskin, at: 2008/05/28 23:08
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Bogent » 29 mei 2008, 08:46

Is er niemand in de omgeving met een 280? ik heb vorig jaar de boel vernieuwd en de oude verdelerkap met rotor heb ik achterin liggen je weet maar nooit.
Bogent
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten