door alex240diesel » 27 mei 2008, 22:51
Erik,
Dit is wat ik weet van de meters:
De meter van benzine wordt gestuurd door een weerstand. Zo uit mijn hoofd 75 Ohm voor vol en aflopend voor leeg, bij een bepaald Ohmage gaat dan vervolgens het lampje aan dat je in je reserve zit. bij een maximale weergaven, moet je dus een hoge weerstand hebben op de signaaldraad.
Temperatuurmeter werkt andersom. Hogeweerstand voor koud, maar zie voor de waarde het topic over koelproblemen dat op dit moment ook actueel is, en een lager wordende weerstand voor warm. Bij kortsluiting heeft de temperatuur een maximale temp, namelijk weerstand nul.
Nu wat ik niet begrijp:
Je geeft aan dat ze bewegen op het gaspedaal. Hoe reageren ze hierop? Heb je al eens naar je instrumenten cluster gekeken om te zien of daar slechte contacten op zitten? Heb je al eens enkele waarden gemeten om te zien of je meters een verkeerd signaal krijgen, dus is je input correct?
Wat ik in deze zou doen?
Stel een lijstje met punten op die je kan controleren om de werking vast te stellen.
punt 1 zou voor mij zijn de contacten nalopen en deze reinigen zodat zij goed contactmaken.
punt 2 zou zijn de inputsignalen controleren
punt 3 zou zijn .....
Vul het lijstje aan, maar zorg in elkgeval dat je kan gaan uitsluiten dat een bepaaldpuntje voor hetprobleem zorgt. mijn vermoede is dat wanneer de contacten gereinigd zijn het probleem al wel eens weg kan zijn.