door éénopzeven » 02 jun 2008, 00:40
Gisteren naar Waarland gereden.
Na vier maanden uitstel eindelijk eens een dag de tijd om mijn kleppen te controleren op al dan niet de juiste speling.
Aangezien ik dit nog nooit gedaan had vond ik het veiliger om dit met eventuele begeleiding van Wiebren en Jaap te doen. Iedereen beweerd dat het een 'makkie' is maar zonder de Hazetsleutel en telefoontang is het lastig kleppen stellen en een dergelijk klusje moet je bij voorkeur in een comfortabele omgeving doen.
Precies wat de sleutelplek van Jaap te bieden heeft.., geen zeeën van ruimte voor veel auto's maar verder beter dan prima.
Na een rit van ruim 60 kilometer was het blok natuurlijk veel te heet om aan te werken. In de tussentijd wat nader kennis gemaakt.., eigenlijk was dat de rode draad van de dag.., zo bleek later.
Na ongeveer anderhalf uur was het blok redelijk afgekoeld en na eerst alle - niet orginele - kabels met knijpers te hebben gemarkeerd kon het deksel er af.
Dat viel niet tegen.., redelijk schoon.., een beetje aanslag aan de uitlaatkant wat volgens Wiebren door korte ritjes veroorzaakt wordt.
Kleppen controleren.., bijna alles precies goed.., op één na.., uitlaat en 0,05 mm te ruim.
Dat hoopte en verwachtte ik al een beetje want de M110 loopt prima en blijkt al vier maanden buitengewoon betrouwbaar.., ook de bijna 1 op 8 gemiddeld zegt wel iets met relatief veel stads kilometers.
Inmiddels was het al lunchtijd. Omdat ik nogal overdadig ontbeten had kon de maaltijd me nog niet echt boeien maar ben voor de gezelligheid even aangeschoven met een kop koffie.
Terug op de werkvloer alle kleppen nogmaals nagelopen, een nieuwe pakking geplaatst, randen gereinigd en begonnen aan het monteren van het deksel.
Door de vele terloopse gesprekken was het inmiddels tijd voor appeltaart die ik, inmiddels wat hongerig geworden, niet voorbij liet gaan.
Na een half uur ervaringen uitwisselen alles afgebouwd.., controleren of alles op z'n plaats zit en.., starten. Motor loopt onmiddellijk maar niet zoals het hoort en zeker niet zoals het was.
" Hij loopt op vijf poten" roept Wiebren die aan de injectoren van Jaap's tot 200D omgebouwde 250 staat te werken.
Alles nalopen.., kabels controleren en nogmaals proberen.., geen verbeteringen waar te nemen.
Kabels aan een nadere inspectie onderworpen en geconcludeerd dat de 'Eurocables' aan vervanging toe zijn.
Maar hij deed het op de heenreis toch prima..!
Door steeds een kabel niet te verbinden met één van de zes cylinders geprobeerd te achterhalen welke de 'mankepoot' zou kunnen zijn. Daar werden we niet veel wijzer van.
Bougies er één voor één uit en op vonken gecontroleerd.., dik in orde.
Toen begon ik hevig te twijfelen:
Heb ik me vergist met die ene klep? 0,10 in plaats van 0,25?
Moet alles weer uit elkaar? Frustratie..!
Heb ik toch een vergissing gemaakt met het terugplaatsen van de kabels? Maar die knijpers zaten er toch niet voor...
Na een zweetaanval en uit het lood geslagen het Haynes boek erbij gepakt en één voor één aan de hand van een schema de positie van de kabels gecontroleerd. Dat kostte nogal wat tijd want ik ben niet zo'n technicus en Jaap, die inmiddels een bijzonder behulpzaam medestander was geworden, is een diesel-man.
Hé.., vier en vijf zijn verwisseld.., ongelofelijk..!
Vier en vijf verwisseld.., starten en.., BINGO..!
Alles weer peppi nappi..!
Sommige mensen schijnen kleppen in een half tot één uur te kunnen stellen.., ik ben er zelfs één tegengekomen die het in twintig minuten beweerd te kunnen.., geloof ze niet.., kleppen stellen duurt minstens zeven uur.
Opgelucht nog even nagepraat met Jaap, de boel opgeruimd en rond zes uur weer vertrokken.
Jaap en Wiebren.., bedankt voor de kennis.., de behulpzaamheid, het gebruik van gereedschap, de gastvrijheid en geduld.
De sleutelplek in Waarland is een aanrader!
Groeten..,
éénopzeven