[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
diverse technische punten die ik wil verbeteren. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:11

diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor Remigius » 31 mei 2008, 02:32

Goedeavond heren, dames,

Ik heb mijzelf net voorgesteld in het andere Forum, maar nu wil ik een beschriving geven van mijn nieuwe/oude 230 uit 1976 en de 'lijst' geven van wat ik ontdekt heb dusver.

Mijne is een bijna originele 230 in olijfgroen, automaatbak,vrij kaal, geen airco/electrische ramen, injectie etc. Velgen zijn origineel met de chroom/groene sterkappen erop. LPG in de achterbak, 295k KM op de teller, sunroof creme leer/stoffen bekleding en een aantal gebreken:-).

Dusver ontdekt in order van belangrijkheid:

-Uitlaat achterdemper is al vaak gelast en zit een lek in , mogelijk nog een lek halverwege bij de fittingen/middendemper. Zag op ebay.de deze 2 delen staan voor 115E samen, ex bevestingsmateriaal. Is dit goed spul?

-ruitenwisser reservoir lekt als een zeef (mogelijk het rubber-ik denk het reservoir zelf, kijk bij daglicht beter. Deze wil ik morgen al vervangen, maar waar/bij wie?

-Motor slaat wanneer hij koud is soms af in D. Hij schudt eerst meer en meer en dan stop hij. Wil ik ook zsm (laten) afstellen.

-klok, alarmlichten en binnenverlichting voor/achter werkt niet. Hier heb ik veel over gelezen, zit op een groep in de zekeringkast..helaas kan ik die zekering kast niet vinden?!! Waar zit die? Onder het stuur vermoed ik als ik de draden volg?

-dashboardverlichting werkt niet altijd-is de dimmer denk ik-veel over gelezen, daar ga ik aan werken.

-achterbak lekt, rubber ligt er half af..moet ik een nieuwe voor hebben, maar daar kan ik niet uitkomen welke goed zijn en welk (te goedkope) copies zijn. Dan ook hoe monteer ik die, met lijm?

-Vering van voorstoel(en) is slap/leeg. Wil ik dat schuim tussen steken (van die ronde stukken op maat gesneden..waar kan ik die kopen?)

-roestplekken en plekjes...dat is een lang verhaal en concentreer ik me nu niet op:-)

- 1 ruitensproeier (bijrijder kant) werkt niet, zal verstopt zijn, ook een klein klusje waar veel tijd in gaat..dat laat ik nog even tot de meer urgente problemen.

-binnenverlichting voorkant (met de 3 standen schakelaar) is gebroken, aangezien er geen voltage op staat, iets minder vna belang nu.

-speling op stuur, ook veel over gelezen, ik weet niet precies hoe veel het is, ben geen andere W123's gewend , mijn oude auto was veel strakker in elk geval.

Zo..dat was het wel een beetje, samenvattend, wil ik de uitlaat zsm dichten en vooral het ruitenwisser reservoir vervangen, licht nu al 5 liter op de grond voor mijn huis. Ik woon in Almere, maar ben erg Randstad's, bvb morgen in Utrecht, Maarssen, Nieuw Vennep en Amsterdam..iemand die mij hierbij kan helpen zou ik erg geholpen zijn.

Nu is het bedtijd..klustijd morgen aan mijn nieuwe trots!!

Bedankt en groeten,
Remy

ps, zoals ik mijn intro al meldde zal ik snel een foto maken en plaatsen.
Remigius
 


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor JantjeV8 » 31 mei 2008, 10:47

Hallo:

Uitlaat: Kwaliteit weet ik niet, maar prijs is best netjes volgens mij.

Reservoir: Oude slangetjes zijn vaak hard en dichten niet goed, slangetjes kun je per meter bij iedere automaterialenzaak halen en kosten niet veel. Reservoir wil wel eens gescheurd zijn vlak boven de metalen steun waar hij in staat. Gewoon vervangen, via de sloop of bij de MB dealer bestellen, zal zo duur niet zijn.

Motor:
- Olie en filters vervangen.
- Ook brandstoffilter en kleine voorfiltertje, poreuze slangen vervangen.
- Kleppen stellen.
- Ontstekings tijdstip controleren.
- Bougies gewoon vervangen.
- Rotor en verdeelkap zou ik ook even doen.
- Kabels kan nooit geen kwaad, zijn vaak boosdoener van irritant gedrag maar kosten zomaar 80 euro.
Doet je motor dan nog raar, dan heel goed gaan speuren naar valse lucht problemen.

Zekeringenkast:
Motorklep open en deze vind je tegen het schutbord aan de bestuurderszijde. Zwarte deksel met 2 ronde geribbelde draaiknoppen. Achter je hoofdremcilinder zeg maar.

Stoelschuim:
Bij een stoffenwinkel kun je van dat witte vilt halen om de stoelen mee op te vullen.

Stuurspeling:
Spelingsuitslag van het stuur mag maximaal 2.5cm bedragen.
Er uistellen doe je met de inbusschroef bovenop het stuurhuis, kun je eenvoudig bij onder de motorkap. Exacte werkwijze wordt op dit forum elders duidelijk beschreven, even de zoekfunctie gebruiken.

Roest:
Ja ja, weet er alles van.....

Succes!!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor HuGoBoSs » 31 mei 2008, 10:50

Hallo ik wil ook van die stoelschuim
wat is een stoffen winkel?
en hoe heet dat spul precies?
kan ik het bij Carpetland vinden?
HuGoBoSs
 


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor JantjeV8 » 31 mei 2008, 10:59

Stoffenwinkel: winkel waar men stof verkoopt voor gordijnen, meubelen en kleding te maken. Echt zo'n huisvrouwenwinkel dus.

Volgens mij noemen ze dat witte spul gewoon 'vilt', of schuim ofzo, gewoon vertellen waar je het voor nodig hebt.
Misschien kun je ook bij interieurbouwers terecht, meubelmakerijen, die moeten tenslotte ook zittingen opvullen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor HuGoBoSs » 31 mei 2008, 11:01

ok bedankt Jantje
ik moet even zoeken waar zo n winkel in dordrecht zit
ik denk ook dat ik de zit vlak kan omwisselen met de pasasierskant kan dat?
daar zit toch nooit iemand rij 99% alleen

HuGoBoSs
 


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor JantjeV8 » 31 mei 2008, 11:13

Kan ook, maar is dubbel werk, terwijl je het ook in 1 keer weer wat netjes kunt maken.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor Remigius » 31 mei 2008, 11:34

Jantje V8, heren, bedankt. Ik schrijf dit tussen de klusjes door.

De stoppenkast gevonden, en ja hoor, doorgebrand. Was simpel, heb die vervangen, de klok blijft stuk , belangrijker, het noodlicht knippert netjes. De binnenverlichting achter deed het gelijk, die voor was in 2-en gebroken, superlijm en ook weer klaar (bij deur open/dicht-de handmatig aan werkt niet. Waarschijnlijk een pooltje verkeerd om.

Er zit wat uitlaatdamp onder de motorkap-en die kan het bekende spruitstuk zijn, of ergens een pakking, zo snel niet kunnen vinden.

De ruitenwisser vloeistof, klopt ook, de bekende plek, gelukkig zit er dan nog genoeg in en kan ik even voort en rustig een nieuwe zoeken. Ook daar zat al een kit(siliconen..dus ..)

Ga nu naar de stoffenwinkel of Bart Smit voor wat schuim. Tevens nog wat klemmetjes voor de speakers , die zitten gewoon met een draadje gekruld ipv klemmetjes/soldeer.

De kofferverlichting werkt niet. Lampjes gechekt, gesprayed , klemmen los en vast etc..maar geen prik op..ergens een bekende breukplek die ik kan checken?

Dat de klok niet werkt is wel irritant, maar, wellicht vervangen of door die toerenteller klok..toerenteller is wel stoer:-)

Ik moet zeggen mijn Benz is wel een virus..lekker!

Nog 2 snelle vragen, olie, mineraal of synthetisch? Heb de normale 230, hoe herken ik minerale..die van Halfords zeggen er niets over op de flessen?

Welke brandstof moet erin, ik heb voor snel 10 liter Euro 95 erin gedaan..waarschijnlijk niet goed..

Zo ver bedankt en tot over een uurtje, of 2:-)

Groeten,
Remy<br><br>Post edited by: Remigius, at: 2008/06/07 09:07
Remigius
 


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor JantjeV8 » 31 mei 2008, 22:07

Olie: mineraal OF hooguit half-synthetisch.

Brandstof:
Euro 95 is prima, V-power kan ook, beide geen proleem.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor Remigius » 01 jun 2008, 11:08

Ok.

Update.
Bedankt voo rde tip. ZOals ik in een andere topic schreef, slaat de warme motor (LPG/Automaat bak) af bij stationair, lastig probleem nu het zondag is..ik durf er niet goed mee te rijden in het dagelijkse verkeer hierdoor..

In elk geval, tot nader order gooi ik er dan Euro 95 in.

De olie is vol, hij 'zweet' wel op de pakking(en), maar lijkt niet veel olie te gebruiken, dus dat is goed. Alleen van die Halfords Olie kan ik niet op zien of het mineraal is. Ik ga ervanuit dat de goedkoopste olie (10w40) ook mineraal is. En hoe duurder de olie hoe kunstmatiger hij wordt:-)

Gisteren heb ik dus, alle binnenverlichting aan de praat gemaakt, het dashboard kastje doet he took, die van de aansteker ga ik alleen nog doen vandaag, er wordt gerookt in de auto (doodzonde) maar...dan liever de as in het verlichte bakje, dan ernaast.


De stoel had ik snel verwijderd, ik kon die ronde staven van schuim niet zo snel vinden, maar heb er al wel een kussentje van de KwaNtum ingefrommeld (die kosten 2,50) GIng makkelijk omdat er een hoesje op zit, gewoon schuim glijdt niet. Kussen is gevulder, maar die veren moet ik echt ondersteunen.

Verder moet ik zsm een kofferbak rubber vinden, de mijne valt eruit en lekt. Die ik op ebay zie, zijn die goed (genoeg). Normaal lijm je die in neem ik aan van wat ik las hier, maar hoe verwijder ik de oude lijmresten het best?

Wat wel ok is, hoe meer ik onder/in de wagen snuffel..hoe meer het opvalt dat de roest eigenlijk wel meevalt:-) Dat en 2 jaar apk ...lekker:-)

Nog iets wat eigenlijk een aparte topic moet worden is de automaat versnellingsbak. Als ik bij een stoplicht kom of een rotonde, schakelt hij terug maar met een 'klonk' een beetje te hard.
Ook, en daar schrok ik van..was op de A2 gisteren..gaf ik opeens volgas..toen schoot de versnelling eruit . gelijk de motor op volle toeren en een schok (vanwege de ontkoppeling)...ik van schrik het gas los (en mijn grootmoeder van 83 trok ook een wnkbrauw op haha)..en toen zat de bak weer in de versnelling-daarna niets meer gehoord..maar gas geven doe ik voorlopig even rustig aan. First things first.

Zo..meer koffie voor ik aan de slag ga.

Groeten,
Remy
Remigius
 


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor resultit » 01 jun 2008, 11:58

Hallo Remy,

Je hebt een type 1 Mercedes met een m115 motor let hierbij op
bij het aanschaffen van onderdelen uitlaat etc.
Het voordeel van deze motoren dat ze erg simpel te onderhouden
zijn.
Je kunt het stationair toerental verhogen op het spruitstuk
zit een stelschroef met een veer eronder met een slangetje erop
naar het luchtfilter hiermee kun je eenvoudig het stationair
verhogen dan blijft ie waarschijnlijk wel stationaair lopen.
Zoals eerder vermeld kleppenstellen en onsteking delen zijn erg
belangrijk.

Grt Peter
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor Remigius » 01 jun 2008, 12:19

Hoi Peter,

Dank je wel. Ben net aangekleed, en ga aan de slag:-)

Bedankt voor de info! Ik moet het even alleen doen, mijn maat komt hopelijk later vanmiddag even koekeloeren. Die schroef da ik vinden.

Voor onderdelen-er zit rook onder de motorkap, alleen geur, kan het lek niet vinden -de spruitstukken willen nogal eens een scheur hebben-daar doe ik dan niets aan, maar de uitlaat? Ik dacht dat er een midden en eindemper op zit..bij mij alleen een (met gum gum gefikste) eindemper? Als dat zo is, wil ik toch tzt een midden stuk/pijp halen en die eindemper, hoe kan ik controleren of er origineel een middendemper op zat?

Als ik het goed gelezen heb is het indraaien (klok mee, een hoger toerental? Klopt dat?

Eerst snel even naar Intertoys (met de Alfa die weg moet) om die schuimen drijvers te halen om de stoelen te doen.

Sorry voor de vele vragen weer, maar ik heb een nieuwe passie en dan wordt ik nogal enthousiast soms:-)

Groeten,
Remy
Remigius
 


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor resultit » 01 jun 2008, 12:58

Hallo Remy linksom meer open dan krijgt ie wat meer lucht
stationair.
Voor de rook kijk eens naar de verbinding spruitstuk voorste
uitlaat pijp, hier zit een flexible stuk wat wel eens wil lekken.
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor Remigius » 01 jun 2008, 14:35

Is dat dat schoteltje met bovenop een slangetje, onderop die veer en daaronder (tegen hefboompje aan) die schroef? Maw , schroef zit ondersteboven?

Heb schuim gescoord! Ga de stoelen aanpakken!

Gr
Remy
Remigius
 


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor resultit » 01 jun 2008, 18:12

Nee dat is ie niet recht boven op het spruitstuk
voor de carberateur loopt een dun slangetje naar een stel schroefje
die is het
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor Remigius » 01 jun 2008, 20:07

1 stoel gedaan, zit een heel stuk beter..heb niet een szoveel schuim erin gepropt. 1.20m ca.

De schroef gevonden. kwart slag linksom en , 80%/90% beter:-)
Werkt reuzegoed!! Hartleijk dank.

Nu nog op zoek naar een 12V 2W osram lampje voor de asbak. Die zijn op 4 tankstations en 2 bouwmakrten onvindbaar..als iemand een spare heeft en die wil opsturen, kan ik zeker geld overmaken, tenzij ik naar Mr. Benz delaer Almere moet;-)

Groeten weer,

Remy
Remigius
 


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 01 jun 2008, 23:32

je zei dat ie nog al eens wil afslaan bij stationair op LPG. Heb je je ontsteking in orde? dwz hoe zijn je kabels, je bougies, verdeler etc etc etc? trouwens heb je de klepspeling ook reeds gecontroleerd?? niet onbelangrijk bij onze oude beestjes, en al helemaal niet wanneer ze op LPG rondkachelen

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Re:diverse technische punten die ik wil verbeteren.

Berichtdoor Remigius » 01 jun 2008, 23:52

Heb de schroef gevonden, kwart slag linksom gedraaid en stukken beter, heb geen lang stuk gereden, maar de korte stukjes die ik deed waren de week nog problematisch en nu niet meer. Heb gelijk de achterbanden opgepompt naar 2,3 bar. Ziet er ook weer beter uit.

De klepspeling , ontsteking etc moeten professioneel afgesteld worden, daar heb ik geen ervaring mee en geen gereedschap voor. Op het 1e gezicht zijn de kabels, verdeelkap etc goed onderhouden/recent geinstalleerd.

Er zit wel rook onder de motorkap en soms zit er een onregelmatigheid in de motor. Dat zouden de kleppen moeten zijn, die rook, wellicht het flexibele deel zoals eerder gemeld. Kan er niet goed bij, brand mijn arm als ik het probeer. Komt tzt wel. Heb nu geen centen om daar aan te gaan klooien.

Beide stoelen zijn gevuld met schuim, bekleding 3x gereinigd, netjes achter de stoelen zijn strakgespannen, is ook weer netjes..al met al. gaat vooruit.

Wat ik snel kan/wil doen is het asbaklampje vervangne-is kapot. Heeft iemand een idee waar die 12V 2W bajonet lampjes te krijgne zijn? ZXag 1 advertentie op internet voor 10 stuks a 7,70E, maar dan moet ik wel 2 weken wachten?! EN denk nooit dat ik al die lampjes verslijt..

Ook zijn de voor knipperlichten van rookglas en niet oranje, achter zit oranje, dus als iemand 2 over hebt in oranje en wil ruilen?:-)

Helaas nog geen foto, komt snel, beloofd.

Nogmaals dank voor alle positieve input dit weekend. Tijd voor bed, moet werken weer...

Groeten,
Remy
Remigius
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten