[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Eierdoos waar haal die zijn lucht vandaan?? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:13

Eierdoos waar haal die zijn lucht vandaan??

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Eierdoos waar haal die zijn lucht vandaan??

Berichtdoor HuGoBoSs » 01 jun 2008, 19:45

Hallo Allemaal
ben al 2 dagen bezig met het repareren van het CV
als ik me deuren open en sluit met draaiende motor dan werkt het goed
maar als ik na 10 minuten de deuren wil openen dan gebeurd er niets
eierdoos lekt niet zo tezien
ik vraag me af waar die eierdoos zijn lucht vandaan haald (vacuum)
ik heb een tekening het gaat om de grijze lijn
die loopt ergens richting motor maar onder de kap zie ik hem niet weet iemand waar die op aangesloten zit?
het is voor een W123 sedan
bedankt alvast <br><br>Post edited by: HuGoBoSs, at: 2008/06/01 19:48

HuGoBoSs

Re:Eierdoos waar haal die izjn lucht vandaan??

Berichtdoor Jeroen » 01 jun 2008, 20:06

Je kunt het beste even zoeken op CV op centrale vergrendeling. Er is al heel veel over geschreven en er zijn diverse schemaas gepubliceerd.

Meest voorkomende euvel is dat de rubberen kapjes op de actuators scheuren. Kun je eenvoudig vervangen. Ook hierover is al veel geschreven op dit forum.

Jerone
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 01 jun 2008, 20:26

In het topic (Topic staat altijd bovenin het Techniek forum) zitten 3 hele goede links naar topics over het CV.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor HuGoBoSs » 01 jun 2008, 20:53

Hallo
bedankt voor het reageren
ik heb alle kapote actuators (deurpompjes) afgedopt
met draaiende motor werkt alles prima
zodra ik motor uit zet kan ik 1x alles afsluiten gelijk nadat de motor uit is wacht ik 3 minuten dan gaat het niet meer

er is iets met die gekke eierdoos er loopt een gele vacuumleiding van de eierdoos richting motor en dan raak ik hem kwijt bij de pasagiersstoel gaat die door het schutbord en dan foetsie weg
waar gaat die nou heen zal die rond lopen achter het dachbord ofzo en dan bijde bestuurders deur uitkomen want daar zitten ook 3 vacuum leidingen
echt een flut systeem om het te repareren
heb het zovaak gedaan bij de W126 die is een stuk simpeler omdat je daar met een electrische vacuum pomp werk
maarja als ik weer eens tijd heb ga ik wel even verder neuzen
jammer dat het niet wil lukken :(
HuGoBoSs

Berichtdoor JantjeV8 » 02 jun 2008, 07:45

Die door het schutbord naar buiten loopt, die loopt richting de bestuurderskant en zit daar op de hoofdvacuumleiding aangesloten. Je weet wel, die hele dikke wit/gele slang die naar je rembekrachtiger loopt. Van die wit-gele loopt een zijslangetje, door een geel terugslagklepje en dan splitst hij zich in motor-stop, centraal vergrendeling en koplampverstelling. De gele slang die daarop zit is de 'voeding' van je eierdoos.
Voeding is wat raar, want er komt juist geen voeding, integendeel, hij trekt hem leeg.

Ik dop ze altijd allemaal af en sluit 1 voor 1 de componenten weer aan. Dan weet je het zo.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor HuGoBoSs » 02 jun 2008, 16:57

@ Jantjev8
bedankt voor je reactie
de zelfde gele slang zie ik ook lopen bij de bestuurders deurdaar zit een klepje met 3 aansluitingen (vacuum slangen)
een geel met rode streep een geel met groene streep en 1 de zelfde als wat naar de eierdoos gaat zal die vanaf de bestuurders deur gevoed worden?
ik heb eens onder de motorkap gekeken
ik zie daar de geel/rood gestreepte slang en de geel groen gestreepte slang idd lopen die is aan gesloten op een geel terug slag klepje zoals je al had vermeld zie foto hier onder onderdeel F daar zit die op aan gesloten 2 slangetjes
maar die van de eierdoos zit niet onder de motorkap
of verander die daar van kleur?
klepje wat bij de bestuurders deur zit hoor ik sissen als ik met draaiende motor het asje heen en weer trek zal die daar lekker of hoort dat?
vroeger had ik een leuke Amerikaanse site met een scheme tekening van heel het centraal deur systeem
helaas is die site ofline en volgens mij staat het ook niet in de werkplaats hand boek
het is niet super erg dat me cv niet werkt maar toch als het er op zit wil ik het in orde hebben cruise control heb ik in orde gemaakt en na de cv systeem ga ik de airco systeem eens aanpakken mits ik tijd heb

HuGoBoSs

Berichtdoor HuGoBoSs » 02 jun 2008, 21:51

Na Lang zoeken begrijp ik eindelijk hoe het systeem werkt
Jantev8 je had gelijk de eierdoos (reservoir) krijgt zijn voeding onder de motorkap vandaan
zie

en de klepje bij de bestuurders kant als ik die indruk met me hand hoor ik psssttt lucht ontsnappen dus die is toch lek?
heb dat alleen met draaiende motor getest zie foto van het vacuum klepje
<br><br>Post edited by: HuGoBoSs, at: 2008/06/02 21:53

HuGoBoSs

Berichtdoor JantjeV8 » 02 jun 2008, 21:56

Naar iedere deur loopt een gele slang, 1 met groen streepje en 1 met rood streepje.
Die met de groene streep zuigt hem van het slot, die met rode streep zuigt hem op slot.
Dus beide gele gestreepte slangen zijn als het ware de voedingslang naar de eierdoos.
Simpel gezegd loopt het 'op slot' circuit exact gekopieerd met het 'van het slot' circuit.
Haal onder de bestuurdersmat van het geel/groene en het geel/rode circuit alle slangen los bij de Y-splitsingen, behalve die naar de bestuurders deur lopen. Dop de andere af met kunststof keukenkast plankendragers of zoiets.
Test het zaakje blijft hij het doen, sluit dan de deur links-achter er bij. Test opnieuw.
Dan de rechtse kant van de auto er weer bijsteken.
Onder de bijrijdersmat komt die uit. Sluit vanuit die slang enkel de rechtse voordeur aan, dop de rest af, en test weer.
Dan rechts achterdeur erbij.
Dan nog tankklep en kofferklep.
Zo vind je het lekkende deel.

Werkt het eenvoudigst als je even alle matten er uit gooit. Dan zie je de hele route lopen.

Als je hem hoort sissen, heb je waarschijnlijk de boosdoener gevonden. Je mag een sis geluid horen tijdens de beweging, maar als hij eenmaal op slot zit, of helemaal van het slot af mag je niks meer horen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor HuGoBoSs » 02 jun 2008, 22:09

@ Jantjev8
bedankt voor het reageren
ik heb al 3 deur pompjes afgedopt die lek zijn de tankdop en de achter deuren
Momenteel werkt de bijrijders deur en de kofferbakklep
en de bestuurders deur bedien ik met de sleutel
met draaiende motor werk alles super als ik motor uit zet moet ik heel snel de deuren op slot doen anders sluit die hem niet meer af!
en openen na 5 minuten gaat ook niet meer
hij bouwd geen vacuum op bij de eierdoos denk ik en die lekt volgens mij niet ziet er nog goed uit
hoelang duurt het voordat die eierdoos vol zit met vacuum?
ik heb zaterdag 50km gereden nog moest ik de deuren binnen 2 minuten sluiten dan gaan ze opslot en als ik dan gelijk weer wil openen dan gaat het heel langzaam en ze openen niet
dat regelaartje wat in de bestuurders deur zit die regelt de eierdoos toch ook?
als ik zo eens op die schema kijk dus niet!
ik begrijp de werking van die gekke eierdoos niet helemaal
stel ik heb de motor uit doe de deuren op slot en ze zijn opslot ik draai de deuren weer open dan zorgt die eierdoos voor lucht? maar begrijp niet hoe die dat doet want hij loopt naar het klepje wat onder de motorkap zit
raar ik word er een beetje paranoia van zie overal vacuum slangen enzo voor me ogen<br><br>Post edited by: HuGoBoSs, at: 2008/06/02 22:11
HuGoBoSs

Berichtdoor Trouwkoets » 02 jun 2008, 22:13

Trouwkoets

Berichtdoor JantjeV8 » 02 jun 2008, 22:19

Nou zie ik dat jij dat systeem hebt, normaal zitten er ander soort potjes inde deuren, die hebben maar 2 aansluitingen of vergis ik me nu en zit dat ding met 3 aansluitingen alleen in je bestuurdersdeur?

Die eierdoos is een soort accu met vacuum. Bij iedere slotbeweging is een bepaalde hoeveelheid (liters) vacuumlucht nodig. Die eierdoos bezit een hoeveelheid volume om de deuren een aantal keren van en op slot te doen. zeg maar een accu waarop je je lichten ook nog aan kunt doen terwijl de motor niet loopt.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor HuGoBoSs » 02 jun 2008, 22:30

@ Jantjev8 die met 3 aansluitingen zit alleen op de bestuurders deur
die andere hebben met 2 aansluitingen
Trouwkoest klopt ik begrijp het systeem nog niet helemaal
daarom vraag ik het ook aan mensen die het wel begrijpen
een groot gedeelte begrijp ik
ik begin even bij de rembekrachtiger daar gaat een vacuumleiding naar een geel potje met 2 aansluitingen 1 aansluiteing gaat naar de bestuurders deur en 1 vacuum leiding gaat door naar de eierdoos
wat ik nu totaal niet begrijp als de motor uit is en ik draai de deuren op slot of open
hoe kan er dan druk ontsnappen uit het centraal deur systeem?
want de eierdoos loopt naar de terugslagklep onder de motorkap die zit helemaal niet op het cv systeem ja op de terugslagklep onder de motorkap dat gele ding met 2 aansluitingen regelt die het met die klep of ??
ja sorry als ik domme vragen stel
ik ben zelf cv monteur die werken ook op vacuum en stroom en gas zo a technies ben ik niet alhoewel ik hier mischien anders over kom
HuGoBoSs

Berichtdoor JantjeV8 » 03 jun 2008, 07:26

De W126 werkt eigenlijk precies hetzelfde.
Alleen in plaats van een eierdoos met vacuumvoorraad heeft hij een electrisch vacuumpompje achter in de kofferbak gemonteerd zitten. Je bedient met de sleutel van de bestuurdersdeur niet een 'ventieltje', maar een elecktrische schakelaar die even die electrische vacummpomp aan het werk zet en die zuigt dan de andere deuren op slot.

Overigens geef je aan 'lucht ontsnappen' maar daar zit denk ik je verkeerde gedachtegang.

Je bent CV monteur en gewend met hydraulische systemen te werken. Maar dit is niet hydraulisch, dit is onderdruk. Zie het als volgt:

Zet eens een plastich fles aan de mond, probeer die leeg te zuigen zodat hij in wil klappen. Laat nu heel even de opening los en direct weer dicht. De fles loopt weer wat vol met lucht. DAt kun je een paar keer doen en dan is hij weer in vorm en drukloos. Binnen en buiten de fles heerts dezelfde druk.
Zo werkt de eierdoos ook. Door zijn bolletjesvorm klapt die doos niet in, iedere keer als je het slot laat bewegen loopt er wat gewone lucht in de eierdoos. ALs je systeem goed dicht is, dan houdt die eierdoos een voorraad opgezogen lucht vast om het slot een aantal keer te bewegen. Bij jou zit een lek dus die doos houdt z'n opgezogen lucht niet vast. Het klinkt raar maar die doos loopt dus vol met lucht en dat moet juist niet.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 03 jun 2008, 09:56

Jan legt het wat beter uit dan ik. Het werkt op onderdruk. Het cv bestaat uit 3 onderdelen, een om te openen, een om te sluiten, en een onderdruk-lever-en-opslag systeem met daarin de eierdoos en de aansluiting bij de motor.

In staat een schema van het CV systeem.

Als de sloten open zijn, dan heerst in het open systeem onderdruk, en in het sluit systeem atmosferische druk.

Doe je de bestuurdersdeur deur op slot, dan veranderd de positie van de schakelaar in de bestuurdersdeur. Het sluit systeem wordt aangesloten op de eierdoos, waardoor in dit systeem onderdruk ontstaat. Wat er eigenlijk gebeurt is dat de lucht uit dit systeem gezogen wordt, en deze lucht stroomt naar de eierdoos. Het open systeem wordt tegelijkertijd afgekoppeld van de eierdoos, en via de schakelaar in de bestuurdersdeur worden belucht (dat is het de lucht die je hoort stromen bij de schakelaar) zodat daar atmosferische druk gaat heersen. Het sluit systeem trekt aan het slot, het open systeem niet meer, de deuren sluiten.

Open je vervolgens de bestuurdersdeur weer dan veranderd de positie van de schakelaar, open systeem wordt aangesloten op de eierdoos, sluit systeem wordt belucht, de andere sloten gaan weer open.

Dat beluchten van het niet actieve systeem in de onderdrukschakelaar moet je weten en begrijpen om het systeem te kunnen doorgronden.

Bij elke schakeling gaat er dus lucht naar de eierdoos, het voorraadvat met onderdruk. Als de auto aan staat dan is dat geen probleem, onderdruk blijft in stand door de aansluiting op het inlaatspruitstuk (benzine) of de vacuümpomp (diesel).
Bij motor uit zal de eierdoos langzaam vollopen. het systeem is zo ontworpen dat je ongeveer 10 keer de deuren kan openen en sluiten.

En dan nog iets. Ik zie dat je een 200 hebt met M102 motor. Ik ook, maar dan een 230TE. Ik denk dat de vacuumaansluiting voor de CV wel op elkaar lijkt. Bij mij was deze aansluiting losgeraakt, en dan loopt de motor niet meer goed stationair. Zie .

De meest voorkomende lekkages zijn de rubbers van de deurelementen (dat wordt behandeld), breuk van slangen bij de overgang van carrosserie naar deur, en defecte terugslagkleppen. Verder raakt er wel eens een kabel los uit een rubber koppelstukje, zie mijn filmpje. Ook kan het zijn dat de onderdrukschakelaar niet goed is afgesteld en daardoor een beetje lekt, dat hoor je door een permanent luchtgeruis. Zie voor het afstellen de WIS CD. Bij mij waren de leidingen op de schakelaar niet goed aangesloten: aansluiting op de eierdoos (de gele leiding zonder rood/groen) moet in het midden.

Een lek kan je vaak horen, maar het moet dan wel stil zijn in de omgeving. Als het lek in het open of het sluit systeem zit, dan zal het lek zich alleen manifesteren als dit systeem ook actief is. Deze eigenschap kan je gebruiken bij het zoeken naar lekken.

Nu in jouw geval:
- het systeem werkt bij draaiende motor
- als het open systeem actief is verlies je vacuüm

Test die je moet uitvoeren: doe de bestuurdersdeur op slot met draaiende motor, en doe dan de motor uit. Kan je de deuren na 2 minuten nog openen? Als dat zo is, herhalen bij een uur. Zijn deze beide testen succesvol, dan zit het lek hoogstwaarschijnlijk in het open systeem: leidingen, condooms op de deurelementen, enz. Zijn de testen niet succesvol, dan zou je eens kunnen kijken naar de betrokken terugslagklepjes.

Nou, dit is alles wat ik weet van het CV systeem, succes.<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/06/03 12:21
Trouwkoets

Berichtdoor HuGoBoSs » 03 jun 2008, 16:51

Hallo Trouwkoets & Jantjev8
ik begrijp het systeem nu iets beter
ik heb trouwens een W123 sedan turbodiesel van 1982
die is anders dan in het filmpje
ik heb 1 gele terug slag klepje in het filmpje zie ik er 2... ik heb 1 terugslagklep met 2 slangen er op 1 gaat naar de eierdoos en 1 naar de bestuurders deur en vanaf daar word het verder verdeeld naar de derupompjes
ik vraag me af zullen ze er aan geromold hebben (Je weet het nooit met die prutsers Amerikanen)
staat de W123 turbo diesel amerikaanse uitvoering ook op de wis cd?
als het weer mee zit dan ga ik nog een poging wagen om het te repareren/ probleem te vinden (Heb weer wat de toen aanstaande zaterdag)
en terug slag klepje test je toch door er aan te zuigen? als ik aan de kant zuig met 1 aansluiten dan gaat dan maar als ik er in blaas dat gaat niet dus hij laat geen lucht terug richting cv instalatie en dat is goed volgens mij
in ieder geval bedankt voor de reacties :)<br><br>Post edited by: HuGoBoSs, at: 2008/06/03 16:52
HuGoBoSs

Berichtdoor mb170 » 03 jun 2008, 19:43

het terug slagklepje heeft een aansluiting die naar het inlaatspruitstuk gaat bij bezine en bij diesel naar de dikke leiding van de vacuumpomp
de ander twee leingen gaat een naar de centrale vergrendeling de andere naar het vacuumreservaar deze twwe aansluitiingen moeten met elkaar verbonden zijn dat wil vanbinnen nog wel eens verstoptzijn of slecht werken door vuil

m.v.g harold autobedrijf hcs bemmel
mb170

Berichtdoor HuGoBoSs » 03 jun 2008, 20:03

@ mb170
de gele terugslag klep verbind die 2 leidingen samen toch
de leiding van de eierdoos en de leiding wat naar de bestuurders duer gaat ziten alle 2 op die gele klep ik denk dat die niet in orde is ik zal eens zoeken hoe ik dat kan testen
HuGoBoSs

Berichtdoor JantjeV8 » 03 jun 2008, 22:08

Er is nog een testmethode, maar die is wel wat spartaanser.

Trek bij elke deur onder de matten de geel-rode en geel-groene slang los. Iedere deur heeft een setje zoals je hierboven hebt gelezen.
Ik bedoel dus op de verdeelstukken iedere keer een setje losnemen. Zuig met de mond eerst op de rode, dan zuig je die deur op slot. Als je daarna door kunt blijven zuigen is dat ventiel lek. Zuig daarna op de groeneslang en je zuigt hem weer open. Ook dan concluderen of je door kunt zuigen of dat hij na zijn beweging echt blokkeert.

Als je het leest kun je er van alles bij bedenken, maar het werkt wel.

Geel terugslagklepje: Ertussenuit nemen, 1 kant blazen moet wel kunnen, van die kant zuigen moet blokkeren.
Van de andere kant wel zuigen, maar niet blazen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor HuGoBoSs » 04 jun 2008, 17:04

Wat ben ik dom geweest zeg :(
ik had de slangetjes op de hoofdvacuum leiding omgewisseld omdat de eerste aansluiting meer vacuum maakte dan de 2de 9het ging allemaal sneller) die heeft meer zuig kracht
nu heb ik de hoofdvacuumleiding eens bestudeerd dan zie ik daar een klepje zitten dat zwart/witte ding als het goed is laat die geen lucht ontsnappen
ik had hem dus op de aansluiting zonder klep dus al het vacuum ontsnapt onder de motorkap !!
ik ga ht vrijdag of zaterdag weer terug zetten in orgineel toestand
zie foto

HuGoBoSs

Berichtdoor HuGoBoSs » 06 jun 2008, 21:35

Iedereen SUPER Bedankt voor alle uitleg
ik heb de lekkage bijna gevonden airco systeem lekt er zitten 2 ronde vacuum pompjes in het dashbord daar lekt die dus en vandaar dat me CV niet goed werkt ik heb het airco systeem afgedopt onder de motor kap!!

En de CV getest de achterklep en bijrijders deur zijn de eenigste deuren die nog aangesloten zitten op het Centaal deur systeem
die werken nu beter dan eerst
na 10 minuten met motor uit kan ik de 2 deuren op slot doen
heb een uur gewacht met open draaien en jammer genoeg ging die niet open
dus er zit nog ergens een vacuum lekje
helaas is dit een super klein lekje en het zal lang duren voor ik het heb
gevonden!!
Maar het systeem werk nu veel en veel beter dan eerst gelukkig !!
maar hij moet na 1 uur ok openen en sluiten ik geef het nog niet op
als het er op zit moet het ook werken!!
ik vertrouw de koppel rubbertjes niet zo goed
ik denk dat ik die rubbertjes waar je de leidingen in steekt allemaal vervangen (bestellen bij de dealer)

en als de 2 aangesloten deuren de achter klep en de bijrijders deur 100% werken ga ik 2 deurpompjes kopen en een tankklep pompje
Jammer dat het nog niet 100% werkt maarja zo blijf ik bezig met zoeken :)

En als ik dat voor elkaar hem ga ik die 2 airco vacuum regel pompjes ook bestellen bij de dealer (helaas een duur grapje)

Eerst het Centaal deur systeem
en daarna ga ik het airco systeem eens onderhanden nemen
aircopomp droger en expansieventiel systeem spoelen en reinigen en
afvullen met rj12 totaal kosten plaatje 700/800 euro :)
Maargoed ik hou jullie op de hoogte voor de mensen die geintreseerd zijn :)
HuGoBoSs

Volgende

Keer terug naar Techniek