[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:49

Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 01 jun 2008, 00:02

HEren/Dames,

Groot probleem, ik ben verkocht aan de Benz (lees mijn andere posten) maar mijn vrouw nog niet zo heel erg;-) dit probleem helpt niet.

Als mijn motor warm is dan wil hij heel slecht stationair lopen, tot afslaan. Vooral in D, maar ook in N en P :-(

Het is een W123, model 230 uit 1976 loopt op LPG, automaat. Nu heb ik al meerdere topics gelezen over dit probleem maar zie door de bomen het bos niet.

De verdeler en kabels zien er nieuw uit, de auto start als een zonnetje.

Als hij dan warm is begint de motor te schudden en slaat af. Ik ga hem nog laten nakijken afstellen binnenkort (wellicht bij Harrie in Utrecht?) maar dit probleem wil ik zsm verhelpen.

Enig advies zou ik erg waarderen.

Oh ja, de wagen is vorige maand APK gekeurd, en wellicht is die CO schroef teruggedraaid, maar dat was voordat ik eigenaar werd, dus niet zeker.

BEdankt en groeten,

Remy<br><br>Post edited by: Remigius, at: 2008/06/01 00:41
Remigius

Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M

Berichtdoor JohndeWinger » 01 jun 2008, 00:38

Zeer verstandig Remy dat je naar Harrie gaat.
Want het kan vanalles zijn.
Bij mijn vorige 230C was dat ook een keer zo,gelukkig was dat een verweerd vavuum slangetje.
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Mercedes Benz: The best or nothing
JohndeWinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Warme motor slaat af bij stationiar toerental M230

Berichtdoor Remigius » 01 jun 2008, 00:50

Helaas kan ik morgen niet bij Harrie terecht (zondag) en ik kan nauwelijk (durf) rijden zo..snelweg prima, bij file of stoplichten krijg ik al angstzweet...:-(

Gr
Remy
Remigius

Berichtdoor kuipertje » 01 jun 2008, 01:01

Vergelijkbare symptomen waren bij mij te wijten aan een combinatie van valse lucht en een gruwelijk smerig luchtfilter.
kuipertje

Berichtdoor Tonny Bruinsma » 01 jun 2008, 23:51

Wij hadden het ook met onze Mercedes 250CE. Wij rijden niet op LPG maar op Benzine maar hadden precies dezelfde klacht. Niemand kon het vinden totdat uiteindelijk bleek dat de zender van de choke stuk was. Hij bleef dus benzine krijgen als hij stationair liep. Ik weet niet of dit met LPG ook kan?

Misschien kun je hier iets mee?!
Tonny Bruinsma

Berichtdoor JantjeV8 » 02 jun 2008, 08:01

Typisch gevalletje van 'vooraan beginnen'.

Filters schoon, kleppen stellen, ontstekingsdelen in orde, afstelling in orde.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Remigius » 02 jun 2008, 08:18

Ik ben al iets rustiger nu, ben door mijn enthousiasme in 2 verschillende onderweerpen over de stationair aan het schrijven geweest. Het probleem is door middel van de stelschroef enigzins opgelost. hed dat schroefje met veeertjeronder en slangetje erop iets losser gedraaid, stuk beter al.

Al die zaken doe ik zsm, of laat ik doen. Kan zelf geen kleppen stellen, luchtfilter vervangen wel natuurlijk (als ik het juiste model kan vinden). Net als dat lek ergens onder de motorkap (in de uitlaat/spruitstuk?) Krijg een beetje veel rook binnen bij de start;-)

Grootste rpobleem is dat al mijn geld nu in de Mercedes zit en ik mijn 'oude' auto nog heb. Als die verkocht is, kan ik die centen gebruiken on de meer professionele problemen op te lossen.

Bedankt voor de input weer .

Remy
Remigius

Berichtdoor Remigius » 04 jun 2008, 00:00

Helaas helaas,,,net van de snelweg, en weer sloeg de motor af, en gelijk na een tijdje 120 gereden te hebben en een stop bij het tankstation..je ziet de oliedrukmeter naar beneden kukelen en ja hoor..dood...zucht..die schroef alleen is niet de oplossing..Heb het laatste stukje op benzine gereden en toen leek het iets beter bij het inparkeren..maar nog steeds eng om het stadsverkeer in te duiken. Gelukkig heb ik Harrie al gemaild..komt in orde ben ik van overtuigd.

Gr
Remy
Remigius

Berichtdoor MajikSimon » 04 jun 2008, 00:47

Ehmm moeilijk zo antwoorden.

Gebeurt op LPG en benzine he?
Je bougies al gecheckt? en je bougiekabels/verdelerkap? ( in donker met plantespuit...bij lekkende kabels zie je vonken...Idd ook luchtfilter ff checken.
Dat moet iedereen wel kunnen

Kleppen stellen...is zeer belangrijk stelt niet veel voor is makkelijk zelf te doen als je voorzichtig bent en het juiste gereedschap gebruikt...Dat loont want moet op LPG elke 5000 a 7000 a 10.000 km. Kleppen stellen kost tussen de 25 en 100 euro afhankelijk van wie het doet en het gereedschap kost je ongeveer 50 euro....reken maar uit..

Onsteking afstellen idd. Stationair toerental staat ok?
Accu en accupolen ok? ik heb me een keer rot gezocht naar een auto die o.a in bochten de neiging had om uit te vallen; bleek een van de accupolen niet goed vast meer te zitten...die maakte in bochten geen contact, of als je over een drempel reed...auto viel plots uit.

Maar goed als ie eerst gaat schudden en dan pas uitvalt is dat niet waarschijlijk...
Eerder kleppen/ onstekingsprobleem./ stat toerental/ bougie ( kabels en rotor/verdelerkap checken
Als het alleen op gas is...je kunt ook sludge ( stroperige smurrie)hebben in je verdamper en of de slangen....dan kun je vaak een verdamper revisie setje kopen en/of de zaak grondig schoonmaken

Je hebt geen backfire gehad?
succes...........<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/06/04 00:52
MajikSimon

Berichtdoor Remigius » 04 jun 2008, 08:52

Hallo Simon,

Ja ik rijd op LPG en Benzine..80% tijd LPG ongeveer. Maa rik heb hem pas een week (nu 400km gereden) en ik ben nog aan het leren/zoekende over het dagelijks gebruik.

Dat kleppen stellen is iets wat ik zeker ga leren, maar nu de 1e keer laat doen door Harrie in Kananleneiland. Gewoon omdat ik nu niet weet wat ik heb. En dit stationair probleem zsm opgelost moet worden.

De verdelerkap is vrij nieuw, de meeste kabels ook lijkt het. Maar ik zal de check doen. Ik neem aan, dat je water spuit en dat dan vonken trekt die zichtbaar zijn in de nacht?

Luchtfilter gaat er vandaag in.

Accu en polen zijn mi goed aangesloten.ziet er solide uit.

Ontsteking afstellen/stationair ok? Dat weet ik dus niet. Ik heb tot nu toe alleen aan die luchtschroef (op de veer met het slangetje erop) gedraaid. Er zit een stromberg carborateur op die heeft wel 2 schroeven met -> rich erop. een aan de kant van de voorruit en een aan de kant van de radiateur (die zit in een soort huisje bovenop-is een klein schroefje) Daar heb ik niet aan gezeten.

Geen backfires.

Voor het gevoel nu slaat hij ook af op benzine, iets minder snel..

Het schudden komt eerst alsof hij op 3 of 2 poten loopt, de auto gaat trillen en de olie druk gaat dan al van 3 (max) naar onder de 1,5 en ..stilte.. ALs hij wel goed stationair draait (op die momenten) dan is de oliedruk op 2.

Mijn gevoel zegt dat het niet heel ernstig is. Zoals gezegd , Harrie zal er naar gaan kijken , maar vandaag doe ik dan het luchtfilter, en de kabels loshalen en contactsprayen. Vanavond dan die truuk met de plantensproeier (gewoon water over de onstekingskables/verdeler sproeien?)

Hartelijk dank voor de reply!

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor MajikSimon » 05 jun 2008, 09:55

ik denk ook niet dat het heel ernstig hoeft te zijn, kan altijd maar verwacht ik niet.Kan ook zomaar een bougie slecht zijn.

Dat met de plantenspuit is idd het makkelijkst als het donker is, motor laten draaien en als de bougiekabels lekken of er ergens anders een stoomlek is zie je vonken.... en gaat ie direct ook vaak nog
slechter lopen...en/ of valt uit
hoe de kabels eruit zien zegt vaak niet alles.

Verder kun je bougies, rotor en verdelerkap ff checken, die verdelerkap zit vaak met 2 schroeven vast, kan er maar op 1 manier op, dus die kun je erafhalen, evt schoonmaken net zoals rotor.als de zaak ingebrand is/ zwaar versleten zie je dat wel..

Maar ben wel benieuwd wat het nou is want deze problemen zie je heel vaak...voor stoplicht stat. steeds lanzamer draaien...toerental zakt, gaat lopen trillen en schudden, oliedruk zie je zakken...en dan opeens dood.

Vaak is het alleen op LPG, maar bij jou ook op benzine waardoor ik denk dat er ergens in de onsteking iets mis moet zitten, dat gedeelte is gedeeld.
MajikSimon

Berichtdoor Remigius » 06 jun 2008, 00:16

ZOals je in de andere topic las zit ik boven op de zaak, denk dat ik in de USA ga zoeken..op de een of ander emanier is een rotor, verdeelkap en kabelset samen 50$ (van Bosch) dan hebben ze nog een merk Beck/Arnley dat voor 85$ alles levert..dat is al meer maar nog minder dan hierzo..

Ik zal even puzzelen op mijn gitarenforum of dat een goed merk is (zijn allemaal Yanks).

De kabel / bougies houd ik nu op de andere 'draad' om verwarring te voorkomen. In elk geval bedankt Simon. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Gottlieb u. Karl » 06 jun 2008, 10:22

Hallo Remy,

Ik heb het zelfde probleem als jij gehad, maar ik rijd op benzine met mijn 230. ik neem aan dat jij ook een gewone 230 hebt en geen E?
Je kunt eens kijken naar het koudstartmechanisme op je carburateur,
Dat is het ronde chokehuis, waar twee koelwaterslangetjes aan zitten.
Er zitten drie schroefjes omheen waarmee je een klemplaatje kunt losmaken.
Als je dat doet, kun je dat hele huis draaien. Naar links maak je het mengsel minder rijk en naar rechts rijker.(Gezien vanaf de voorkant van de auto naar achteren kijkend)
Dat huis bevat een bimetaal dat reageert op warmte. Als de motor koud is,drukt dat bimetaal een klein wit hendeltje, dat je in een sleufje kunt zien zitten naar rechts. Als dat niet functioneert en het witte hendeltje blijft naar rechts staan,ook bij warme motor, blijft het mengsel veel te rijk en verzuipt de motor langzaam. Hij gaat stotteren, knallen en slaat op den duur af.
Zie onderstaande foto ter verduidelijking van mijn verwarrende verhaal.

Ik weet niet of dit verhaal ook opgaat bij LPG auto's, maar ik denk dat jouw klachten meer met brandstofvoorziening te maken hebben dan met ontsteking.

Groet, Erik

Gottlieb u. Karl

Berichtdoor Remigius » 06 jun 2008, 10:38

Hoi Erik,

Interessant verhaal. Bedankt voor de link/uitleg.

Ik heb dat andere ding bovenop ook al zien zitten met de pijl naar rechts met 'rich' erbij. (3-hoekig plaatje met rond midden met daarin de platte stelschroef) . Is dat de CO stelschroef?

Voor wat je nu uitlegt. Wat kan ik er 1-2-3 aan doen? Ik kan hem opschroeven, schoonmaken/nakijken en weer dichtmaken. Maar zoals ik het lees, lijkt het dat op het moment dat ik eraan draai ik de instellingen wijzig..dat doe ik liever niet zonder hulp of kunde.

Wat mijn motor nu doet na nieuw luchtfilter, nieuwe bougies, contact spray en een halve slag linksom aan de luchtstroef (zie andere topic) is dat het minder erg is geworden, maar nog steeds als hij warm is/wordt dan klinkt het mij inziens dat hij langzaam stikt..onregelmatiger..3 poten, 2 poten, afslaan.

Nu de nieuwe bougies erin zitten, nog met slechte kabels (lees andere topic) is het ook (nog) zo als hij koud is dat hij wel lekker op toeren loopt, maar met een hapering elke 2-3 seconden. Dat brengt mij weer bij die ontstekingsperikelen.

Gelukkig is het vrijdag, geen geld, geen kabels, maar wel spray, tijd en lekker weer dus ik kan nu alles los en vastschroeven wat ik wil.

Tips blijven welkom.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Gottlieb u. Karl » 06 jun 2008, 13:31

Hoi Remy,

Wat ik beschreven heb is niet de CO stelschroef, die zit ergens anders op de carb. Het gaat puur om de automatische choke.
Wat je kunt doen is voordat je start even BIJ KOUDE MOTOR -en dan bedoel ik dus het liefst na een nacht stilstaan- onder de motorkap kijken hoe het witte hendeltje dat ik beschreef staat. (als het goed is ongeveer in het midden)
Vervolgens ga je in de auto zitten en je trapt het gaspedaal een keer diep in.
(Dit kan natuurlijk ook met de regelstang die vanaf je gaspedaal naar de carburateur loopt). Aks het goed is, is het hendeltje nu naar rechts gesprongen.
Vervolgens laat je de motor een paar minuten stationair warm lopen. Dit gaat vrij snel; je kunt met je hand voelen aan het chokehuis wanneer hij opgewarmd wordt door het koelwater.
Hoe warmer de motor wordt, hoe meer het hendeltje dankzij het bi-metaaltje weer richting het midden moet gaan.
Als hij rechts blijft hangen, is het niet goed; dan blijft hij een rijk mengsel geven en dat kan een oorzaak van jouw klachten zijn.
Nogmaals: ik heb geen idee of dat met LPG ook werkt.

Er staat ook al het één en ander over de carburateurs beschreven op dit forum, zoek maar eens onder "Stromberg".

Succes, Erik<br><br>Post edited by: Gottlieb u. Karl, at: 2008/06/06 13:33
Gottlieb u. Karl

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 00:17

Ik snap het. Ik check dat morgen als hij koud is. Krijg de motorkap nog maar ene gedeelte open bleek helaas daarnet..is ook weer een andere topic..

Als hij rechts blijft staan..dan is hij stuk-bi metaal of die hele choke klep?

Ik moet echt nodig mijn Alfa verkopen en hem naar Harrie brengen-kan niet langer zo..zucht..

Bednakt weer Erik.

Ik plaats morgen de 'resultaten'.

Groet
Remy
Remigius

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 12:10

Hallo Remy,

Het is wel duidelijk dat je een auto met een hoop achterstand in onderhoud hebt.
In dergelijke gevallen is het lastig te bepalen waar exact te beginnen. De tip met het chokegedeelte is een goede omdat een verkeerde ontsteking en/of klepspeling hier volledig los van staan. Uiteindelijk moet je zorgen dat de basis goed is, omdat je anders de zaak nooit goed krijgt of kunt vinden. Aanvullend op de choketip zou je nog eens een meter onderdrukslang kunnen halen (is niet zo duur een paar euro’s) en uit voorzorg alle vacuumslangetjes vervangen (zoals die bijv. lopen naar en van je ontsteking).
Ten aanzien van je motorkap is er zo niets zinnigs van te melden.
Plaats eens een foto van het probleem. Je weet dat een plaatje meer als duizend woorden zegt.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 12:54

Ok kijken of dit werkt?
De scharnier fotos zet ik bij het scharnier topic. Voor de duidleijkheid .

Ik heb de verdeler nogmaals nagekeken en schoongemaakt (van binnen) en contact spray gespoten. Bougies en luchtfilter zijn reeds vervangen, de kabels, rotor en verdeelkap komen met wat geluk donderdag of vrijdag aan uit de USA.

Ik heb nog een schroefje aangedraaid (messing met borgmoer) is op en van de fotos te zien, iets naar binnen gedraaid, is volgens mij die van de luchtklep/stationair. Een kwart slag hooguit.En weer geborgd.

Dat was het zover.

Bedankt weer voor de medewerking en geduld.

Groeten
Remy

Post edited by: Remigius, at: 2008/06/07 12:57<br><br>Post edited by: Remigius, at: 2008/06/07 13:10

Remigius

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 13:01

Ok, ben eruit met fotos-administrator, alsjeblieft de lege posts verwijderen. Excuses voor de bende die ik achterlaat.

Remigius

Berichtdoor Remigius » 07 jun 2008, 13:02

foto 2

Remigius

Volgende

Keer terug naar Techniek