[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
voorgloeilampje : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 11:10

voorgloeilampje

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

voorgloeilampje

Berichtdoor stuffie7 » 05 jun 2008, 08:47

Hallo,

Heb net de hoofdkoppelingscylinder vervangen en koppeling werkt weer goed komt het volgende euvel(tje) om de hoek kijken. Van de 100 keer voorgloeien is het de laatste weken 2 keer misgegaan. Het lampje van het voorgloeien gaat helemaal niet aan. Na diverse malen proberen lukt het uiteindelijk wel. Het voorgloeisysteem van mijn 200D heeft een serieschakeling en via contactslotbediening. Vragen die ik heb:
Als het nu weer gebeurd moet ik uiteraard de bougies nameten (spanning naar aarde). Vraag echter: als het de bougies niet blijken te zijn en ook niet de zekering waar zit dit relais gemonteerd en kan het ook in het contactslot zitten ? Tweede vraag is of je als noodhulp kortstondig rechtstreeks een brug kunt leggen tussen accu en voorgloeisysteem (met kabeltje voor zekering)?


Groetjes Joep
stuffie7
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor Govert » 05 jun 2008, 09:11

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:17
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor henklith » 05 jun 2008, 10:41

Meet de spanning eens op de eerste gloeier, op het moment dat je de sleutel in de gloeistand zet.
je moet daar in elk geval spanning meten, welke weet ik niet hoeveel, maar ik denk ongeveer iets van de accu spanning 10>12 volt!
Wat Govert zegt is ook niet verkeerd, want als er ergens een gloeier uitgevallen is door onderbreking, dan meet je wel de spanning, maar wordt er met zekerheid niet gegloeid.
Meet je helemaal geen spanning, dan is of het gloeirelay of de start schakelaar defect!
Groet, henk
henklith
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor Govert » 05 jun 2008, 12:28

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:18
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor henklith » 05 jun 2008, 15:23

Dus voelt of ie gloeit :o)
Als ut sist gloeit ie beslist.
Groet, Henk
henklith
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor Gert MB » 10 jun 2008, 19:59

hoi,

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met het voorgloeien
Alles door gemeten, van alles geprobeerd incluisief een ander voorgloeirelais
Geen resultaat.

Na de spanningsdraden van de gloeibougies eraf gehaald te hebben en toen de
bougies doorgemeten, bleek er een van 450/ 550 ohm bij te zijn, de anderen
meten heel laag 0-3 Ohm.
Gloeibougies op spanning aangesloten en de ene met hoge weerstand deed het niet.
Vier nieuwe gehaald bij de automaterialen zaak , erin gedraaid en alles werkt weer.

DUS.....................

Succes.
Gert MB
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor everttjong » 14 jan 2009, 19:23

hoi gert mb
over hetvolgende :
hoi,

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met het voorgloeien
Alles door gemeten, van alles geprobeerd incluisief een ander voorgloeirelais
Geen resultaat.

Na de spanningsdraden van de gloeibougies eraf gehaald te hebben en toen de
bougies doorgemeten, bleek er een van 450/ 550 ohm bij te zijn, de anderen
meten heel laag 0-3 Ohm.
Gloeibougies op spanning aangesloten en de ene met hoge weerstand deed het niet.
Vier nieuwe gehaald bij de automaterialen zaak , erin gedraaid en alles werkt weer.

DUS.....................

Succes.

had u ook dat toen het oranje voorgloeilampje op het dashboard
het niet deed , en heeft u ook een paralel systeem .
want ik heb dat af en toe het oranje voorgloeilampje op het dashboard
niet brand en de gloeipluggen dan heet worden.
groet evert
everttjong
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor Holysmoke » 21 jan 2009, 22:45

Hier even een schemaatje van de serie gloeiers op een 4 cilinder.
Met de hier aangegeven waardes kun je het systeem eenvoudig met een spanningsmeter testen.
Zelf ben ik bezig de seriegloeiers zonder weerstanden te gaan aansluiten met een verliesarme vermogensregelaar.
Via een pulsbreedteregeling moet dit eenvoudig te regelen zijn. Maar dat is een ander verhaal



Post edited by: Holysmoke, at: 2009/01/21 21:49<br><br>Post edited by: Holysmoke, at: 2009/01/21 21:53

Holysmoke
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor henklith » 22 jan 2009, 00:45

Leuk al die practijkwaardes :o))
Maar waarom zou je gaan voor een dutycycle regeling, is nogal wat electronica voor nodig, vooral ook voor de bewaking, en alles wat er meer in zit kan kapot gaan :o(
Een dutycycle regeling heeft een wat hoger rendement, maar dat levert toch niet veel op?
Groet, henk
henklith
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor Holysmoke » 22 jan 2009, 01:26

Hallo Henk,

Beetje offtopic aan het worden nu maar goed.
Ben het niet helemaal met je eens Henk
Als je de wet van ohm even los laat blijkt toch dat er heel wat energie in de weerstanden wordt verknalt
Totaal opgenomen vermogen van de gloeiinstallatie = (4x55)+(2x121)+96=558 Watt (=ook 55A x 10V)
Opgenomen Vermogen 4 gloeipluggen= 55x4=220 Watt

Schokkend eigenlijk is het rendament nl 220/558= 39,4 procent !!!

Tijdens het gloeiproces wordt er dus door de weerstanden plusminus 1 minuut lang een dikke 300 watt verknalt.Op zich geen probleem met een motor en accu in goede conditie laten we dat voorop stellen. Maar bij strenge vorst wordt de accu al erg op de proef gesteld en eigenlijk is het jammer dat er energie verloren gaat al voor de startmotor zijn heilzame werking gaat uitvoeren en echt stroom gaat trekken. Een erg elegante oplossing is het m.i. niet en waarschijnlijk mede reden dat er vanaf 1980 de seriegloeiers zijn vervangen door parallelgloeiers van 12V.

Een PWM schakeling heeft een zeer hoog rendament > 95 procent en de componenten passen in een luciferdoosje. Ik zit te denken aan een regeling/beveiliging per gloeier. Door de parallelschakeling gaat de betrouwbaarheid van het gloeisysteem omhoog immers bij een defect van eentje zullen de 3 overige normaal blijven werken en zal er ook vrijwel zeker gestart kunnen worden.

groet,

Geert
Holysmoke
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor henklith » 22 jan 2009, 10:54

Oh,, Geert, je wilt ze dus parallel schakelen!, ja dat is een wat andere benadering :o))
Parallle schakelen van serie gloeiers, kan!
Maar dan moet je dus de energie toevoer veranderen, wat jij wil met je piedubbeljouem bijvoorbeeld :o)
Al hoewel, energie verlies,,, je betaald voor energie/arbeit,
en arbeit is vermogen x tijd, en de tijd is maar kort :o))
Maar desondanks Geert, ben ik benieuwd naar de voortgang van je project!
Wellicht kom je nog tot de conclusie dat je toch beter maar echte parallel snelgloeiers kan monteren :o))
Groet, henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/02/01 16:35
henklith
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor everttjong » 01 feb 2009, 15:53

hoi intussen heb ik iets bedacht,
ik heb met een accuklem een verbinding naar twee 220 volt stekkers gemaakt,en vanaf de gloeipluggen een extra aansluingen gemaakt naar twee stopcontacten , zodra het probleem nogmaals voorkomt dan haal ik de plug weg van het gloeirelais naar de gloeipluggen
en doe de stekkers in het stopcontact en de accuklem op de plus,
dan start ik de auto en het werkt ! ik heb het al getest !
als je een foto wil zien laat het me dan weten grt evert
everttjong
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor henklith » 01 feb 2009, 17:33

Dat kan alleen werken als je wisselstroom gloeiers hebt.
Maar een schema'tje voor de mensen die niet zo electrisch onderlegen zijn (zoals ik) is misschien wel verhelderend :o))

Groet, Henk.
henklith
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor bartolo66 » 01 feb 2009, 19:54

Als ik heb goed begrijp sluit je de accu rechtreeks aan op de gloeiers waarbij je gebruik maakt van een aantal stekkers en wcd?
foto?
bartolo66
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor everttjong » 08 feb 2009, 20:15

hoi bart hoi henk
ik ga binnenkort een foto erop zetten.
maar het is geen wisselstoom ik heb de wcd en stekkers alleen maar gebruikt voor de 4 verbindingen van de + 12 volt van de accu naar
de 4 gloeippluggen .
everttjong
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor everttjong » 08 feb 2009, 20:26

oh ja en het werkt alleen voor een parallel glooeisysteem.
everttjong
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor henklith » 08 feb 2009, 21:55

Evert, dat is levens gevaarlijk!!!
Vroeg of (ik hoop laat) steek je perongeluk de stekker in het stopcontact van je verlengkabel!!!
Eerlijk ik heb dat al vaker gezien, er zijn legio alternatieven, zoals
eh,, eh,,, nou eh laat je creativive gedachten daar is over gaan :o))
Groet, henk
henklith
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor bartolo66 » 09 feb 2009, 00:20

...en dan ben je er gloeiend bij ha ha ha
bartolo66
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor everttjong » 11 feb 2009, 20:33

gisterochtend toen ik naar werk wou gaan had ik het probleem weer voor de derde keer sinds ik de eigenaar ben .

natuurlijk gelijk de multimeter erbij
de twaalf volt stond op de zekering van het gloeirelais maar niet op de gloeistaven .

ik had toen ook het kleine connectortje van het g-relais verwijdert
en op het rechtsbovencontact (vanonder gezien )
stond 12 volt

mischien gaf het contact slot wel 12 volt maar kwam het relais gewoon niet op , ik heb trouwens wel een 45 ah ampere/uur accu dus een kleintje wel een nieuwe kan dat ermee te maken hebben.
zelf denk ik van niet want de startmotor draait ie krachtig aan.

afijn toen kon ik dus mooi mijn zelfgemaakte stekkers en wandcontact dozen uitproberen , stkkers erin , accuklem op de plus 12 volt , in de auto zitten , sleutel in het contact , en starten maar !, zonder dat het gloeilampje ging gloeien , deze truc van mij werkt dus prima, en als je dus midden in problemen zit met het gehele glloeicircuit, kom je hiermee dus NOOIT MEER STIL TE STAAN.

ik hoop dat het het relais is want om een deel van het contactslot te vervangen is iets meer werck .
is dat alleens voorgekomen dat het contact slot gewoon een slecht contact had richting het relais ? of is meestal het gloeirelais defect ?
everttjong
 


Re:voorgloeilampje

Berichtdoor everttjong » 11 feb 2009, 22:05

het schema vh relais + aansluiting
http://www.hueco.com/mm/Relais_06-07.pdf page 29
alle type nr 's van de vervangers staan hierin:

o.a. bosch lucas Mercedes
ik had dus op pen 15 of 50 maar weet bijna zeker dat dit 50 was 12 volt gedurende de storing .
everttjong
 

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten