[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Distributieketting : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:43

Distributieketting

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Distributieketting

Berichtdoor Yorke » 25 feb 2009, 23:23

Hoi iedereen,

Het is weer eventjes geleden maar ja weer iets nu. Ik heb in mijn 200D ee andere oude motor gestoken. Die was op het einde goed maar die heeft 10 jaar buiten gestaan in de regen en de kou. En dan de verrassing wat dit zou geven en verbazend genoeg na die eerste moeilijke keer starten, start hij uiteindelijk toch goed. Zelfs alle gloeibougies werkten nog. Olie ververst. Nergens lekt hij olie. Motor heeft 315000km. Maar nu na 7000km begint hij te tikken. Eerst af en toe eens daarna meer. Ik vermoed dat de ketting niet genoeg gesmeerd is geweest in het begin en nu te lang is geworden. Ik zou deze willen vervangen. Ik heb al gelezen hoe je dit het best doet maar ik vraag mij af welk speciaal gereedschap je daarvoor nodig hebt en hoeveel dit kost?

Groeten,
Robbe
Yorke
 


Re:Distributieketting

Berichtdoor wwwW123 » 25 feb 2009, 23:42

? waarom op de gok de ketting vervangen. eerst meten, dan weten, dan evt. iets vervangen..zou ik doen :-)...misschien zijn het wel je kleppen of weet ik wat..
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Distributieketting

Berichtdoor Yorke » 27 feb 2009, 20:16

Ik zou de ketting toch sowieso vervangen uit voorzorg. Dat is het zekerste want als ze breekt is het gedaan :)
Yorke
 


Re:Distributieketting

Berichtdoor Trouwkoets » 27 feb 2009, 23:10

Robbe,

Hier de leek. Ik denk dat het vervangen van de distributieketting bij een diesel geen op zichezlf staande klus is. Probeer hier op het forum te vinden wat Willem van Everdingen over dit onderwerp heeft geschreven.
Volgens mij is het zo dat de ketting niet vervangen dient te worden zolang o.a. de spanner in staat is de ketting te spannen. Willem heeft ergens gezegd dat bij groot onderhoud (kleine revisie) de gehele distributie elke 200 dkm werd vervangen: ketting, kroonwielen, spanner, geleiders en de aandrijving van de onderdrukpomp.

Recent is bij een lid de ketting gebroken door het falen van het lager van het kroonwiel van de onderdrukpomp. Door het 'opstropen' van de ketting is deze door het kleppendeksel naar buiten gekomen. Tegen zo iets helpt geen nieuwe ketting...

De opmerking van Hanco lijkt me waardevol. Controleer eerst of de spanner de ketting kan spannen (ketting is niet te lang geworden door slijtage) en kijk naar de geometrie van de tanden van de kroonwielen.<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2009/02/27 22:11
Trouwkoets
 


Re:Distributieketting

Berichtdoor JantjeV8 » 28 feb 2009, 00:28

Inderdaad Trouwkoets, het breken van een ketting is bijna altijd het gevolg van een falen van een ander onderdeel.
Eerst maar eens goed het geluid lokaliseren.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Distributieketting

Berichtdoor Husky » 05 maart 2009, 22:48

Bij mijn 300D was het de waterpomp, je hoort niet waar het vandaan komt, want die zit immers in het blok. Door de v-snaar wat te verlichten hield het op, maar is natuurlijk altijd te proberen en wat minder werk.<br><br>Post edited by: Husky, at: 2009/03/05 21:52
Husky
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 115 gasten