[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor 280CE loopt niet meer lekker : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:55

Motor 280CE loopt niet meer lekker

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 29 mei 2008, 14:28

Ik zit pas in het wereldje van de 280CE en ken dus helemaal niemand.
Ik heb wel al meerdere 280's gespot geparkeerd.

De testresultaat: stationair bokt hij nog steeds.
Iets op snelheid rijdt hij wel wat beter maar niet zoals vanouds.
Ik woon in Amsterdam en auto staat op dit moment in zuid oost.

Ik ga nu naar een ander winkel om de bougiekabels te bestellen 149 euro(ex btw) rotor en verdeelkap.

hopen op het beste.<br><br>Post edited by: brownskin, at: 2008/05/29 14:30
Brownskin

Berichtdoor Trouwkoets » 29 mei 2008, 15:53

Brownskin, zorg dat je de W123 werkplaats CD (WIS CD) krijgt. Gebruik voor informatie hierover de zoekfunctie van het forum.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Coupe280 » 29 mei 2008, 18:17

browskin
potloodstift even pas maken werkt ook voor even in verdeelkap.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Brownskin » 29 mei 2008, 18:33

Ik heb een koper gevlochten draadje erin geschroeft en loopt wel ietsje beter maar niet zoals het hoort.

Ik hoop dat het door een slechte bougiekabel komt, wacht nog steeds op een setje BOSCH bougiekabels etc. Gaat nog wel een paar dagen duren dus als er iemand hier is die ik zijn bougie kabels erop kan aansluiten dan kom ik een stuk verder.

Over de WIS cd heb ik al een aantal paginas gebladerd maar heb nog niet gevonden waar ik het vandaan kan halen, even verder zoeken nog.

Groeten,

Robert<br><br>Post edited by: brownskin, at: 2008/05/29 18:40
Brownskin

Berichtdoor éénopzeven » 29 mei 2008, 23:03

Hey Brownskin..,

Ik wil je wel even helpen maar kan niet eerder dan zaterdagochtend en onder groot voorbehoud morgenavond.

Roept U maar..,

Robert<br><br>Post edited by: éénopzeven, at: 2008/05/29 23:19
éénopzeven

Berichtdoor Brownskin » 31 mei 2008, 17:23

Hey hallo,

Alvast bedankt dat je me te hulp wil schieten, stel ik zeer op prijs.
Heb je een tel. nr waarop je te bereiken bent zodat we wat kunnen afspreken?

Groeten,

je naam genoot
Brownskin

Berichtdoor éénopzeven » 31 mei 2008, 22:25

Je hebt een PM.

R.
éénopzeven

Berichtdoor Brownskin » 07 jun 2008, 19:25

Hey hallo...

Ik heb de volgende onderdelen eindelijk binnen gekregen en net op me 280CE gemonteerd.

Bougiekabels: Bosch Nieuw
Rotor : Bosch Nieuw
Verdeelkap : Facet Nieuw
Bougies : Ngk 2000km oud (4 poots.Zien er ook goed uit)

Motor loopt nog steeds niet goed, dit hoor/merk je duidelijk.(motor en uit de uitlaat gepruttel)

Nou zijn mijn vragen:
Kan dit komen door kleppen stelling en zijn dit ook de hierboven omschreven symptomen ervan?
Kan iemand mij helpen om mijn kleppen te stellen zodat ik weet dat het niet daaraan ligt?
Verder, mocht het een lekke klep zijn, is dit een dure operatie?
Heeft iemand nog een suggestie/tip voor mij?

Moed is een beetje door me schoenen gezakt en hopen dat het op klepspeling ligt want een lekke klep zal denk ik een dure klus zijn.

Mvg. Robert
Brownskin

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 19:42

Klinkt minder leuk, ik had net als jij gehoopt dat de oplossing gevonden was.
Klepstellen zou wel eens de remedie kunnen zijn, op het moment dat mijn auto wat minder loopt ( naar mijn gevoel) dan weet ik dat het weer tijd wordt om de kleppen te controleren.
Ook in jouw geval lijkt me dat nu de eerste optie.
Ik geloof nog niet zo in een kappotte klep (hoewel je dat nooit kunt uitsluiten) maar meer in andere zaken.
Pak je luchtfilter er eens af en kijk een naar alle slangen op en aan je inlaatspruitstuk (ook aan de onderkant). het kan namelijk maar zo dat er ergens een slangetje afligt en dan wil het ook al snel misschaan.

Groet,

Jan<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2008/06/07 19:50
jan280CE

Berichtdoor jan280CE » 07 jun 2008, 19:46

Iets vergelijkbaars (nr 410) zit ook onder jouw spruitstuk. als deze eraf ligt loopt het ook niet erg fijn meer.

jan280CE

Berichtdoor Wiebren240D » 07 jun 2008, 20:02

Hallo Robert

zo het nu staat gaan Jaapw114 en ik zaterdag 21-6 naar Leiden om die G-Mercedes te bekijken wil ik wel even langs komen om de kleppen te stellen zal je verbaast staan hoe de moter dan in het rond draait ls we tenminste op tijd zijn want een lekke klep kan ik ook niks meer aan doen

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee

Berichtdoor Brownskin » 07 jun 2008, 21:12

Bedankt voor je tip jan280ce,

ik ga nu even gelijk kijken of ik wat kan vinden dat los zit o.i.d.

Jaap en Wieberen, stel ik zeer op prijs, hoe zullen we dit regelen.

Verder wat informatie wat ik hoor en zie namelijk:

Stationair draait hij als een oude grote amerikaan, zo bromt hij ook als je even gas geeft.
Ga je rijden dan stotterd hij maar er zit wel genoeg vermogen in de auto om het zo uit te drukken.
Je kan er eigenlijk gewoon mee rijden, bij stationair en vollast bromt hij.
Wat ik ook gemerkt heb is dat het een soort routine gestotter is tijdens stationair draaien.(bijv. brom brom brom brom tik brom brom brom brom tik etc.) onregelmatig stationair dus.
Lijkt alsof hij van zn tijd af zit.
Waar bevind zich de gronding van de motor aan het chassis?
Mocht dr nog tips zijn welkom.

Groetjes Robert
Brownskin

Berichtdoor Brownskin » 08 jun 2008, 03:30

Ben net weer terug van de auto.

luchtfilterbox eraf de slangen die ik kon zien nagekeken e.d.
Kleppendeksel ligt eraf en zie geen sludge o.i.d ziet er allemaal goed uit.
Heb voelerplaatsjes met 2 vers. cijfers erop bijv. 0.20 en daaronder .009mm
Zal deze post nog aanpassen met de exacte cijfers van de voelers.
Weet niet welke cijfers ik hanteren moet.

Weet iemand waar of bij wie ik klepstelsleutels kan lenen / of als het niet duur is aanschaffen.
Denk dat het niet zo moeilijk is. Stellen doe je d.m.v.de formaat steek 17 schat ik aan te draaien.(moet oude topics ff doorlezen)
Brownskin

Berichtdoor jan280CE » 08 jun 2008, 08:24

Hallo Robert,

De afstelwaarden voor jouw auto zijn: inlaat 0,10 bij koude motor en de uitlaat 0,25 ook bij een koude motor. I.v.m gas kun je de waarden iets ruimer aanhouden met dien verstande dat de voelermaat er niet strak doorheen gaat maar iets makkelijker, maar dat een grotere maat er niet door past.

Ik stel mijn kleppen ook altijd met een steeksleutel 17 en dat is prima te doen. alleen bij de achterste cylinder heb je wat minder ruimte om slag te maken en moet je de sleutel 180 graden draaien zodat de bek anders staat. daar dus kleine slagen maken.

Er moet ook een (wat dikkere) slang onder aan je inlaat zitten. kijk daar nog even naar. dat is lastig te zien, maar ik had het er ook al eens af gehad en dan loopt het voor geen meter.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Coupe280 » 08 jun 2008, 08:47

jan 280CE
als die kleppen lange tijd niet gesteld(wat ik vermoed) zijn heb je dik kans dat die stelmoeren behoorlijk vast zitten.
waarschijnlijk schiet je er dan overheen met een gewone steeksleutel
dan kun je beter zo een hazet sleutel gebruiken die je op een ratel kan zetten.
die heeft veel meer grip als een gewone steeksleutel.
ik heb zelf in het verleden ook een 280CE gehad waar bijna alle stelmoeren van rondgedraaid waren ook door gebruik van een gewone steeksleutel waarschijnlijk.
maar als de moeren goed draaibaar zijn kan het inderdaad ook met een gewone steeksleutel ben ik met je eens.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja

Berichtdoor Brownskin » 09 jun 2008, 03:04

Vandaag weer lopen sleutelen en:

Als ik het goed gemeten heb kom ik op de volgende cijfers:
Beide tabellen zijn gemeten in koude motor toestand.
Cijfers in mm. afstand.
Kleppen niet afgesteld.
Steeksleutel 17
De punt van de nok(van de nokkenas) op het hoogste punt in de lucht dan voeler ertussen en meten.

vanaf Schutbord

uitlaat: 0.25 |cil.1| inlaat: 0.10
.......: 0.25 |cil.2| 0.8
.......: 0.20 |cil.3| 0.9
.......: 0.22 |cil.4| 0.4
.......: 0.20 |cil.5| 0.10
.......: 0.22 |cil.6| 0.9

Neus/Grille

2e tabel heb ik enkel de meest afwijkende kleppen bij gesteld.
Wou eerst zekerheid hebben van het afstellen.

vanaf Schutbord

uitlaat: 0.25 |cil.1| inlaat: 0.10
.......: 0.25 |cil.2| 0.10
.......: 0.20 |cil.3| 0.9
.......: 0.22 |cil.4| 0.10
.......: 0.20 |cil.5| 0.10
.......: 0.22 |cil.6| 0.9

Neus/Grille

De motor loopt nu minder bokkering, houdt minder in en in hoge toeren draait hij zoals voorheen.
Maken deze waarden nog heel veel verschil uit?

Groetjes.

Post edited by: brownskin, at: 2008/06/09 03:06<br><br>Post edited by: brownskin, at: 2008/06/09 03:12
Brownskin

Berichtdoor Semrick » 09 jun 2008, 03:11

Het kan aan mij liggen maar als je toch gaat stellen aan de kleppen waarom stel je ze dan niet meteen allemaal even af op de juiste waarde?
Nu staan ze nog niet allemaal precies goed.
Desondanks denk je toch al verbetering op te merken dus als alle kleppen precies goed staan zal de motor misschien nog iets beter gaan lopen.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
LPG: Nee

Berichtdoor Brownskin » 09 jun 2008, 03:23

Het is de eerste keer dat ik me kleppen stel en omdat de waarden allemaal vrijwel gelijk waren aan de uitlaat en inlaatzijde wist ik niet zeker of ik het wel goed deed vandaar na 3x opgemeten hebben heb ik de meest afwijkende kleppen bijgesteld.(dacht dat deze de echte boosdoener was)
Dit was een test, en mocht ik het fout hebben gedaan dan zou ik niet al de kleppen verkeerd afgesteld hebben.

Nou loopt hij wat beter.

Zijn de rest van de afwijkende waarden dermate groot tegenoverzichte van de originele waarden dat een motor zulke symptomen geeft?
Brownskin

Berichtdoor Trouwkoets » 09 jun 2008, 08:22

Bruinehuid,

Inlaat van cil. 4 en 6 staat op 0.9, maar je bedoelt denk ik 0.09?
Meestal moeten de uitlaatkleppen meer/vaker worden bijgesteld dan de inlaatkleppen.
Verder wordt doorgaans van voor naar achteren genummerd, cilinder 1 vooraan.<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/06/09 08:24
Trouwkoets

Berichtdoor Wiebren240D » 09 jun 2008, 09:54

Hallo Daar

dit staat op zich niet echt verkeert ik heb ze wel slechter gezien.
maar zet de kleppen nu eens goed gewoon 0,10 inlaat en 0,25 uitlaat en 1 keer een gooie sleutel aanschaffen en je bent voor lange tijd klaar

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek