[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
motor start slechter na kleppen stellen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:10

motor start slechter na kleppen stellen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

motor start slechter na kleppen stellen

Berichtdoor siebe » 09 jun 2008, 12:34

Ik heb een W123 200D uit '81.
Deze heeft origineel 230.000 op de teller en loopt op zich ook redelijk pima.
Maar hij startte niet super en schudt iets. Ik heb de kleppen eerst gesteld en er viel zeker wel wat bij te stellen. 2 of 3 kleppen wilden niet gesteld worden (klepschotel draade mee). daarna startte de motor fractioneel beter. Van de week heb ik met een klepschotelsleutel erbij de kleppen opnieuw gesteld. Alles op de juiste maat (0.15 inlaat, 0.35 uitlaat bij warme motor). Echter de motor start nu behoorlijk slechter. Het duurt ook een minuutje voor hij wat stabieler gaat lopen.

Er komt overigens ook een aardig pluimje grijze rook (slecht verbrande diesel..)bij het straten uit, daarna geen rook meer.

Weet iemand raad?

groeten Siebe
siebe

Re:motor start slechter na kleppen stellen

Berichtdoor Govert » 09 jun 2008, 13:08

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/05/03 00:06
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor siebe » 09 jun 2008, 15:45

bij de eerste keer kleppen stellen zijn er wel een paar wat verdraaid denk ik maar toen is ie niet slechter gaan starten.
Bij de tweede keer kleppen stellen van de week, zijn ze weinig verdraaid, mogelijk wel iets. Ik probeerde eerst of het zonder de derde sleutel wilde, zoniet zette ik de schotelsleutel erbij.
siebe

Berichtdoor Govert » 09 jun 2008, 16:58

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor siebe » 09 jun 2008, 21:00

In principe kunnen meerdere klepschotels verdraaid zijn. Er zijn er ook wel enkele die niet verdraaid zijn volgens mij. Ik weet wat een compressietest is maar die compressiele test, is dat wat in het citaat wordt beschreven?
Het lijkt er denk ik wel op dat er bij mij hetzelfde aan de hand is als wat je citeert.

Dan is mijn vraag of er iemand is die mij hierbij kan helpen. Dit kan uiteraard tegen een passende vergoeding, de auto start nog dus ik kan ook wel ergens heen komen.

Tenzij het nog iets anders kan zijn....

Oh ja, ik heb de in- en uitlaat niet omgewisseld en heb zelfs alles nogmaals nagemeten...

groeten Siebe, Delft<br><br>Post edited by: siebe, at: 2008/06/09 21:02
siebe

Berichtdoor Govert » 10 jun 2008, 00:39

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor siebe » 10 jun 2008, 10:38

Ik ben met je eens dat de zaken die je noemt ook dezelfde symptonen kunnen geven, maar het onderhoud aan de auto is goed. Natuurlijk blijft dat die symptonen na het kleppenstellen sowieso erger zijn geworden, dat moet dus wel met het kleppenstellen te maken hebben...

Dus er zullen toch wel wat schotels van hun oude plek verdraaid zijn lijkt me..

Govert, bedankt voor het meedenken!

Wie kan mij (tegen betaling) mij hiervan af helpen?

groeten Siebe (0627068552)
siebe

Berichtdoor Govert » 10 jun 2008, 11:16

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/05/03 00:07
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor siebe » 10 jun 2008, 12:50

Aha, interessant... dat lijkt inderdaad van hetzelfde laken een pak.
Ik heb in ieder geval geen snelgloeiers. Ik ben een keer eerder op een sleuteldag bij Arie in Pijnacker geweest, dat is vlakbij voor mij dus ik zou er graag bij zijn als jij aan de slag gaat. Zou je me op de hoogte kunnen houden wanneer je van plan bent je probleem aan te pakken, dan zal ik bij Arie informeren of er genoeg plek is.
(Ik kan natuurlijk e.e.a. in de kosten meedelen)

Zou het nog mogelijk kunnen zijn dat je kunt voelen bij het (terug)verdraaien van de klepschotel of deze in zijn oude stand komt?....(minder weerstand daar)

Ik hoor het wel, groeten Siebe (0627068552)

Ik heb overigens ook nog de laatste tijd dat bij loslaten van het gaspedaal de toeren erg traag naar stationair teruggaan. Ik maak hiervan nog even een nieuw topic.
siebe

Berichtdoor Govert » 10 jun 2008, 21:50

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/05/03 00:07
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor siebe » 10 jun 2008, 22:46

Govert, mijn gloeispiralen zijn in serie geschakeld met de weerstanden ertussen. Ze zijn M18 , los te schroeven met ringsleutel 23. Foto lijkt me nu niet nodig, toch? Ziet er allemaal precies zo uit als de foto's van jouw topic.

Ik schreef gister al dat ik gister nogmaals de klepspelingen gecontroleerd had om te kijken of ik niks omgewisseld had, dit was niet zo. Wel stond 1 inlaatklep nogsteeds te strak. Dit was ook de klep die eerder niet gesteld wilde worden en de enige die op 0.00 stond. Deze heb ik nogmaals gesteld en op 0.15 gezet. Vannochtend startte de motor hierdoor wel weer net iets beter dan gister en schudde net wat minder maar nog steeds wat erger dan voor het kleppen stellen. Ik denk dat (in ieder geval) die veerschotel wat verdraaid zal zijn...

Ik ben het overigens met je eens dat gaan draaien aan de schotels meer problemen kan veroorzaken, evt. kun je markeren wat de oorspronkelijke stand van een schotel is en evt. weer terugzetten. Mocht ik het proberen,zal ik mijn bevindingen hier melden.

Bedankt zover en ik hoor het wel weer, groeten Siebe
siebe

Keer terug naar Techniek