[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor 280CE loopt niet meer lekker : Techniek - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:41

Motor 280CE loopt niet meer lekker

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 10 jun 2008, 18:58

Hey Trouwkoets,

Je hebt helemaal gelijk het moest zijn 0.09.

Vanmiddag weer lopen sleutelen en situatie is als volgt:

Alle inlaatkleppen staan op 0.10
Alle uitlaatkleppen staan op 0.25

Resultaat:

Auto draait stationair ietje beter maar niet zoals het hoort.

Tijdens het rijden en ineens volgas geven loopt hij na 3sec. perfect tot in hoge toeren
Verder is na de klepstelling de motor directer op gasrespons en feller.
MAAR tijdens het rijden bij halfgas brabbelt hij zoals voorheen.

Het is gewoon met je gaspedaal VOELEN naar de optimale verhoudin of op volgas want dan rijdt hij ook zoals het hoort.

Een paar opties van wat ik denk:

Ik denk een afstelling van de carburatie bijv. de CO² als dat te stellen valt?
Kan de stationair stelschroef iets mee te maken hebben?
Ik heb die nooit aangeraakt.
Had de auto ook voor het eerst helemaal vol getankt dat wat de Vorige eigenaar in al die 3 jaren nooit deed.
Vuil ergens?
Of kan het alsnog een lekke klep zijn?

Iemand een idee?

Groetjes,

Robert<br><br>Post edited by: brownskin, at: 2008/06/10 19:00
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor jan280CE » 10 jun 2008, 19:54

Robert,

Ik heb je verhaal een paar keer doorgelezen, maar ik kan het me nog niet visualiseren.
Bedoel je dat de auto inhoudt bij het gasgeven en daarna spontaan reageert op de gasstand die je indrukt/wilde met je gaspedaal.
Kan eigenlijk van alles zijn maar vooreerst denk ik nog aan een verkeerd ontstekingstijdstip of vervroeging. Hoe gaat de koude start? Het zou bij een koude motor verhoogd stationair moeten lopen wat na een minuut of zo langzaam afzakt naar een normaal toerental. Als dat niet het geval is zou een van de componenten niet of verkeerd kunnen werken. CO² is wel te stellen, maar dat gebeurt in de praktijk nooit omdat het haast niet verloopt. Stationair heeft er niets mee te maken. Die schroef drukt alleen je gasklep iets verder open.
Vuil zou kunnen (zeef in de tank gedeeltelijk verstopt) waardoor hij te weinig brandstof krijgt.
Lekke klep kan, maar dat kun je alleen met een compressietest constateren

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 10 jun 2008, 20:11

Jan280CE,

dat eerste wat je zegt dat bedoel ik ook.
bij volgas eerst inhouden en daarna spontaan reageren op de gasstand/positie.

Koud start gaat zoals het hoort, even in hoge toeren waarna hij zakt.
En bij normaal voet op het gas lijkt het alsof hij verzuipt.

Heb ook een golf1 1.1. carb.
Heb min of meer zelfde symptoom gehad, had met de contactpunten afstelling te maken dus zoals je zegt onstekingstijdstip.
Hoe kan ik de onstekingstijdstip afstellen/ nakijken?
Heeft de merc. contactpunten en kan ik die misschien verstellen?


De zeef in de tank, is dat letterlijk in de tank, want had gelezen dat die zich er naast bevond?
Om dit te kunnen zien/schoonmaken/vervangen, moet de tank leeg zijn?

Groetjes,

Robert<br><br>Post edited by: brownskin, at: 2008/06/10 20:17
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor jan280CE » 10 jun 2008, 20:41

Tja Robert, dat is een goede vraag. Welke motor heb je (zie plaatje) en welk ontstekinstijdstip hoort daarbij.
Normaal stel je af met een stroboscooplamp, maar ik ga er van uit dat je daar niet over beschikt.
Dan wordt het lastig, bij contactpunten kun je zien wanneer ze openenen en vonken, en kun je door het verdraaien van de stroomverdeler het tijdstip zelfs bij stilstaande motor op contact afstellen. hoe dat met deze electronische onsteking zou kunnen en moeten weet ik helaas niet.

Groet,


jan<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2008/06/10 20:45



jan280CE
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor jan280CE » 10 jun 2008, 20:46

Dat plaatje was niks

jan280CE
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor jan280CE » 10 jun 2008, 21:06

Nog effe zitten zoeken en dit gevonden.
Je inbouwwaarde bij stilstaande motor zou dus 10 graden voor het BDP moeten zijn.
In theorie kun je dus de bougie van de eerste cylinder uitschroeven en aan de massa leggen.
dan de krukas op contact verdraaien en dan zou de vonk bij 10 graden moet plaatsvinden.
De rest regeld de centrifigaal en vacuum vervroeger.

Groet,
Jan

jan280CE
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 10 jun 2008, 21:34

Phoeh dat is een mondvol...

In theorie kun je dus de bougie van de eerste cylinder uitschroeven en aan de massa leggen.

dan de krukas op contact verdraaien.

dat de contactpunten elkaar raken neem ik aan?
Wat ik niet snap is dat bij 10 graden de vonk moet plaatsvinden.
Waar en hoe de 10 graden?

Kan je het me wat makkelijker/ simpeler uitleggen?
Iemand anders nog met ideeen?

alvast bedankt Jan.
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor jan280CE » 10 jun 2008, 21:46

Er staat in de laatste tabel einbouwert bij startdrehzall en dat betekend engenlijk dat dit de stand is waarbij je een stroonverdeler inbouwt/afsteld bij een stilstaande motor. Zonder stroboscoop kun je het draaien niet controleren dus moet je het starisch doen.
Je hebt geen contactpunten dus een e.v. verhaal met een proeflampje of wanneer de punten openen gaat niet op, blijft over het met de hand draaien (dop 24 op de krukaspoelie + ratel) en op contact dan krijgt je bougie een vonk.
Daarmee kun je dan controleren of deze op 10 graden voor het Bovenste Dode Punt (o graden) plaatsvindt of eerder danwel later. Die 10 graden vindt je in de eerste tabel bij 280E

Zonder stroboscoop en contactpunten is dit volgens mij enigste mogelijkheid
jan280CE
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor MB280E » 11 jun 2008, 20:54

Ik heb momenteel ongeveer hetzelfde probleem en ik ben er deze avond achtergekomen dat minstens 1 van de vaciumslangen op het inlaatspruitstuk lek is.
Dan krijg je ook rare dingen. Ik ga ze preventief allemaal vervangen.(of op ze minst controleren)

Hopelijk heb je hier iets aan.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Brownskin » 11 jun 2008, 21:03

Mijn 280CE schakelt ook grof zeg maar, had jij hier ook last van MB280E?

Welke vacuumslang was lek?<br><br>Post edited by: brownskin, at: 2008/06/11 21:10
Brownskin
 


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor MB280E » 11 jun 2008, 21:10

mijn 280E is een handbak en het valt op zich goed mee dat schakelen.
Heb al eens met een automaat gereden en die durfde wel eens snokken.
Op tijd olie en filter verversen van de automaatbak is wel aangeraden bij deze wagens.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor JantjeV8 » 12 jun 2008, 21:41

Jan280ce, dat lijkt mij ook de enigste methode.

Met de contactpunt ontstekingen kun je nog met veel gevoel en een vloeipapiertje van een shaggie de ontsteking statisch afstellen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor 280CE loopt niet meer lekker

Berichtdoor Bogent » 13 jun 2008, 09:08

Mijn 280CE heeft elektronische ontsteking en geen contactpunten, ik neem aan dat hij dat ook niet heeft ik zou idd de vacuum slangen controleren op lekage dat heeft zeer veel invloed op het loop gedrag van de motor en ook het onstekingstijdstip maar dat moet je echt met een stroboscoop lamp doen. Op de krukas poelie staat een schaalverdeling en er naast aan de kant van de ontsteking zit een merkteken en die moeten goed staan tov elkaar. Als hij volgas goed loopt lijkt het mij niet dat de bransdstof filters verstopt zitten maar contoleren kan nooit kwaad.
Bogent
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten