[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Lichtschakelaar verklikkerlampje werkt niet : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:14

Lichtschakelaar verklikkerlampje werkt niet

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Lichtschakelaar verklikkerlampje werkt niet

Berichtdoor OliW1234 » 14 jun 2008, 21:08

Hoi allemaal,

Apk keuring gehad en de auto is (oa.) afgekeurd op een defect verklikkerlampje van de mistverlichtingsschakelaar. Even een nieuw lampje er in en herkeuren maar, dacht ik. Helaas, mooi niet. :-(

Lampje dat er in zat, is op het oog ook niet stuk. Toch een nieuw lampje geprobeerd, maar dat hielp dus niet. Hele draaiknop losgehaald van het dashboard, maar ik kan er weinig mee. WIS cd bekenen, maar daar wordt het ook niet helderder van.

Voor ik nu een ergens een andere draaischakelaar ga bestellen en dat de oplosssing niet is:
Heeft iemand hier kijk op dit soort dingen? Zou de draaischakelaar echt kapot kunnen zijn op het deel van het verklikkerlampje? (Verder heb ik geen verlichtingsproblemen.)
Op de WIS cd lijkt het alsof het lampje intern gevoed wordt en niet een aparte voedingskabel heeft?

Is er nog iets te proberen? Openmaken en 'reviseren'?

Graag hulp! (Of als je een goed werkende verlichtingsschakelaar hebt, ben ik ook geinteresseerd ;-) )

Groeten,
Olivier
OliW1234

Re:Lichtschakelaar verklikkerlampje werkt niet

Berichtdoor Wiebren240D » 14 jun 2008, 21:53

Hallo OliW1234

vandaag niet over gehad hier in Sneek ligt nog wel een schaakelaar op de plank.

maar even goed kijken die knop trek je er zo af en dan het lampje even door meeten weet je gelijk of ie heel is of niet.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Citrobenz » 14 jun 2008, 22:24

Hallo Olivier,

Als je het even snel op wilt lossen voor de APK hetvolgende:
Als je de lampjes uit de achtermistlampen haalt doen ze het niet meer en dan hoeft je controle lampje ook niet te werken.

Achtermistlampen zijn niet verplicht, echter als ze het wel doen moet je controle lampje werken.

Dan heb je daarna rustig de tijd om je controle lampje te maken.

succes
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
LPG: Nee

Berichtdoor Leon » 14 jun 2008, 23:14

Ik denk aan een kapotte zekering, een gecorrodeerde fitting, lampjes ed.
Leon

Berichtdoor Leon » 14 jun 2008, 23:15

Ik denk aan een kapotte zekering, een gecorrodeerde fitting, lampjes ed.
Leon

Berichtdoor Roel280€ » 14 jun 2008, 23:39

Never nog nooit een APK gehad die dáár naar keek. En toch wel strenge keuringen gehad.... :-(
Roel280€

Berichtdoor OliW1234 » 15 jun 2008, 09:41

Allen bedankt voor de reacties. Even verzameld antwoorden en vragen op jullie reacties:

- Ja Wiebren, jammergenoeg bedacht ik me 's middags pas dat ik dat lampje 'nog even moest vervangen'. Had ik er maar eerder naar gekeken.

- lampje doorgemeten = goed, 2 nieuwe lampjes geprobeerd zonder resultaat

- Het was inderdaad een strenge keuring. Ander afkeurpunt was een scheefzittend rubber op een plek waar je echt naar moet zoeken. Hoe dat 2 jaar geleden bij het invoeren door de RDW keuring is gekomen, is dan ook weer een vraag.

* Vraag: als ik het lampje van de mistlamp achter er uit haal, dan heb ik toch nog steeds de mistlampen voor die datzelfde verklikkerlamp moeten hebben?

* Het verklikkerlampje lijkt wel vrij los in de fitting te zitten, dus ik vrees dat het daar wat lam is. het ziet er trouwens verder niet kapot uit. Is dat nog apart te vervangen, of betekent dat een hele nieuwe schakelaar?

Groeten,
Olivier
OliW1234

Berichtdoor w123boy » 15 jun 2008, 09:59

hallo

roel schrijft

Never nog nooit een APK gehad die dáár naar keek. En toch wel strenge keuringen gehad.... :-(

ik heb ook nog nooit gezien dat ze er bij de keuring naar keken
maar ja oldtimers om de 2 jaar
dan hebben ze dus nu 2 x zoveel tijd om alles te checken (hahaha)

als ik jouw was ging ik ff op marktplaats een andere zoeken
kun je daarna mooi de oude bekijken en misschien repareren

ook zou je een (tijdelijk) extra lampje op je dashboard kunnen plakken
uiteraard aangesloten op de mistlampen

veel succes met de reparatie en t zoeken naar een schakelaar

grt w123boy

w123boy

Berichtdoor jan280CE » 15 jun 2008, 10:01

Lampje eruit achter, dan heb je ook geen controlelampje nodig zie volgende tekst:

Mistachterlicht is pas verplicht als het voertuig in gebruik genomen is ná 31-12-1997.

Het voertuig in deze vraag is vóór deze datum in gebruik genomen dus hoeft het niet te werken. Behalve de mistlampen aan de voorzijde hoeft toegestane verlichting niet te werken.

Let er wel als het mistachterlicht werkt (verplicht of niet) dan moet het controlelampje ook werken)

Zie Tab 3 Artikel 5.2/3.51 lid 1k

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Citrobenz » 15 jun 2008, 10:40

Het controlelampje van de voormistlampen is geen APK controle punt, van de achtermistlamp wel.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
LPG: Nee

Keer terug naar Techniek