[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
APK perikelen, Roetmeting en Sleutelplek : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:56

APK perikelen, Roetmeting en Sleutelplek

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

APK perikelen, Roetmeting en Sleutelplek

Berichtdoor Blackchrome3 » 15 jun 2008, 14:01

Na lange tijd alleen maar meelezen op het forum is het tijd om uit mijn winterslaap te komen en weer eens wat op het forum te posten.

Afgelopen week kwam ik erachter dat ik de APK vergeten was en ook al tweedagen te laat was.
Na een snelle rond gang langs de auto vol goede moed naar het APK station.

Hoe groot was mijn verbazing dat ondanks dagelijks gebruik en regelmatig lange snelwegritten de auto toch op meerdere punten werd afgekeurd.

De roetmeting viel veels te hoog uit. Waarde meer dan 8. Dit verbaasde mij en tevens vond ik de manier van keuren wat vreemd daar de keurmeester de auto eerst gedurende lange tijd stationair had laten draaien.
Advies was dan ook bij deze garage een brandstof spoeling uit te laten voeren die behoorlijk aan de prijs was.
Voordat ik hierover een beslissing nam heb ik eerst de auto even verder laten keuren. En er kwamen toch meerdere punten aan het licht.
Remverschil tussen de achterwielen was te groot. Het rechter achterwiel had volgens de testbank een te variabele waarde. Volgens de monteur lag dit aan een kromme schijf. Zou dit ook gewoon op te lossen kunnen zijn met remvloeistof verversen en het schoonmaken van de remklauwen?
Ook klopt de afstelling niet van de koplampen.
En was de linkervoorband niet meer binnen de normen. Daar deze aan de buitenrand net iets buiten de juiste waarde viel.

Ook werd de onderste rechterfusee kogel afgekeurd op te veel speling.
Inmiddels heb ik een nieuwe fusee aangeschaft en meteen ook maar een brandstofleiding spoelmiddel en een nieuw luchtfilter.
Als laatste bleek 1 lampje van de kenteken verlichting kapot te zijn(oops die was ik dus vergeten te controleren)

Daar de geldboom bij mij niet zo hard groeit wil ik al deze punten liever zelf aanpakken dan de garage laten uitvoeren. Daarom dan ook mijn oproep hier of er iemand is die tijdelijk voor mij een sleutelplek heeft (zuidlimburg-omgevingMaastricht) waar ik de fuseekogel kan vervangen. Dit doe ik liever niet op straat langs de stoeprand. Wie oh Wie kan mij even uit de brand helpen?
Blackchrome3
 


Re:APK perikelen, Roetmeting en Sleutelplek

Berichtdoor Semrick » 15 jun 2008, 15:05

Hoi Blackchrome,

Ik heb helaas geen sleutelplek voor je (in de buurt).
Maar de zaken die jij noemt vind ik nog iet echt schokkend.
Bij een nadere garage was je er mischien (op de roetmeting na) gewoon doorheen gekomen.

De roetmeting is goed te beinvloeden door een vers luchtfilter te plaatsen en enkele liters benzine toe te voegen aan de brandstof.
Die door de garage genoemde spoeling is onzin.
Voor de roetmeting flink warm rijden en niet eerst lange tijd stationair laten draaien.

Nooit laten keuren bij een garage die een remmen testbank heeft.
ALs men die niet heeft wordt egwoon visueel gecontroleerd of het vrij draaiende wiel door middel van de rem tot stilstand te brengen is en bij twijfel wordt bij een proefrit bekeken of de auto voldoende remvertraging heeft en niet scheef trekt bij het remmen.
De klauw een keer schoonmaken en remvloeistof verversen kan natuurlijk nooit kwaad.

De koplmapen zijn zo weer op de juiste hoogte versteld en ook een lampje achter is snel vervangen.
De versleten band zou je nog kunnen wisselen met het reservewiel als die goed is.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:APK perikelen, Roetmeting en Sleutelplek

Berichtdoor Blackchrome3 » 15 jun 2008, 15:25

Hoi Eric,

Betreft de remmen testbak wist ik niet, ik dacht dat dat verplicht punt was.
De tip van de benzine is interessant. ;)

Het reserve wiel en het lampje zijn inmiddels vervangen. Blijft alleen die fusee nog over. ;)
Blackchrome3
 


Re:APK perikelen, Roetmeting en Sleutelplek

Berichtdoor 200d automatik 1979 » 15 jun 2008, 16:19

voor de roetmeting, 1/3 zonnebloemolie tanken kan ook.

gr Ton
200d automatik 1979
 


Re:APK perikelen, Roetmeting en Sleutelplek

Berichtdoor Topasbrauner » 15 jun 2008, 16:32

Dag Blackchrome. Als je even op youtube kijkt zie je een filmpje van mij waarin je ziet hoe een 200D een roetmeting ondergaat. Je kunt zien hoe de meting verloopt na langere tijd stationair. De keurmeester legt dit ook uit op filmpje. De tweede keer gaat het goed.



Groet, Job
Topasbrauner
 


Re:APK perikelen, Roetmeting en Sleutelplek

Berichtdoor mb170 » 15 jun 2008, 17:42

hoi ik kan je voor een mooi prijsje een fuseestuk opsturen met een nieuwe fuseekogel erin daarna stuur je de oude gewoon terug
mb170
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten