Na lange tijd alleen maar meelezen op het forum is het tijd om uit mijn winterslaap te komen en weer eens wat op het forum te posten.
Afgelopen week kwam ik erachter dat ik de APK vergeten was en ook al tweedagen te laat was.
Na een snelle rond gang langs de auto vol goede moed naar het APK station.
Hoe groot was mijn verbazing dat ondanks dagelijks gebruik en regelmatig lange snelwegritten de auto toch op meerdere punten werd afgekeurd.
De roetmeting viel veels te hoog uit. Waarde meer dan 8. Dit verbaasde mij en tevens vond ik de manier van keuren wat vreemd daar de keurmeester de auto eerst gedurende lange tijd stationair had laten draaien.
Advies was dan ook bij deze garage een brandstof spoeling uit te laten voeren die behoorlijk aan de prijs was.
Voordat ik hierover een beslissing nam heb ik eerst de auto even verder laten keuren. En er kwamen toch meerdere punten aan het licht.
Remverschil tussen de achterwielen was te groot. Het rechter achterwiel had volgens de testbank een te variabele waarde. Volgens de monteur lag dit aan een kromme schijf. Zou dit ook gewoon op te lossen kunnen zijn met remvloeistof verversen en het schoonmaken van de remklauwen?
Ook klopt de afstelling niet van de koplampen.
En was de linkervoorband niet meer binnen de normen. Daar deze aan de buitenrand net iets buiten de juiste waarde viel.
Ook werd de onderste rechterfusee kogel afgekeurd op te veel speling.
Inmiddels heb ik een nieuwe fusee aangeschaft en meteen ook maar een brandstofleiding spoelmiddel en een nieuw luchtfilter.
Als laatste bleek 1 lampje van de kenteken verlichting kapot te zijn(oops die was ik dus vergeten te controleren)
Daar de geldboom bij mij niet zo hard groeit wil ik al deze punten liever zelf aanpakken dan de garage laten uitvoeren. Daarom dan ook mijn oproep hier of er iemand is die tijdelijk voor mij een sleutelplek heeft (zuidlimburg-omgevingMaastricht) waar ik de fuseekogel kan vervangen. Dit doe ik liever niet op straat langs de stoeprand. Wie oh Wie kan mij even uit de brand helpen?