[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Voorgloeilampje blijft branden : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:26

Voorgloeilampje blijft branden

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Voorgloeilampje blijft branden

Berichtdoor roland » 12 jun 2008, 18:57

Sinds een dag of twee blijft bij onze Benz, een 200D uit '81, het voorgloeilampje branden. Deze brandt gedurende de hele rit, dus totdat je het contact weer uitzet.

Ik vermoedde dat dit versleten gloeibougies waren en heb deze dus vervangen, maar dat helpt niet.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Een suggestie die ik hoorde was een slecht contact ergens. Welke contacten moet ik in het bijzonder op letten?

Ik heb een multimeter, waar kan ik verder op letten?

Ik heb wel het idee dat hij gloeit, want hij start normaal.

Bij voorbaat dank voor suggesties!<br><br>Post edited by: roland, at: 2008/06/12 18:58
roland

Re:Voorgloeilampje blijft branden

Berichtdoor roland » 12 jun 2008, 19:17

Net een beetje gemeten. Tussen de aansluitingen van alle vier de bougies en de massa bestaat 12V. Ze gloeien volgens mij dus goed. De spanning blijft wel bestaan, ook na een paar minuten wachten. Ook als ik de auto start blijft de spanning er op staan.

Betekent dit dat hji continu aan het gloeien is? Dat lijkt me niet goed.
roland

Berichtdoor roland » 12 jun 2008, 20:55

Met het gloeirelais van mijn 240D erin werkt alles normaal, dat wil zeggen, het lampje gaat na een paar seconden uit. Dat suggereert dat de fout in het gloeirelais zit.

Daarna de contacten van de twee stekkers opgeschuurd en ingespoten met contactspray. Ook het ding opengemaakt, maar aan die elektronica kan ik weinig zien. Kan ik nog iets anders proberen? Of wordt het gewoon een nieuw relais erin? Heeft iemand een richtprijs?
roland

Berichtdoor Leon » 12 jun 2008, 21:43

ik ben geen dieselman, maar ik weet dat zwaar belaste relais wel eens kunnen blijven "plakken" als de accuspanning te laag is.

Kan je het relais zelf (het schakelgedeelte) openmaken en kijken of je de pooltjes los kan halen?

Andere optie: flinke tik met de achterkant van een schroevendraaier erop. Kijken of ie loskomt.
Leon

Berichtdoor Govert » 12 jun 2008, 23:41

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:20
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor roland » 13 jun 2008, 11:09

@Leon
Had hem al opengehaald, die pooltjes zaten gewoon los.
Wel zat op één pool een klein bultje, waardoor het contactpunt erg klein was, dat heb ik bijgeschuurd, maar het hielp niet.

Elke bougie heeft zijn eigen kabel, volgens mij is dat parallel geschakeld?<br><br>Post edited by: roland, at: 2008/06/13 11:10
roland

Berichtdoor henklith » 13 jun 2008, 11:39

Begrijp ik dat je het voorgloei relay van een 240 er in hebt gezet?
is dat dan ook een snelgloei systeem?
volgens mij kan je maar niet zo de ralays van een serie en een parallel systeem omwisselen, als dat al mechanisch mogelijk zou zijn!?
Groet, henk.
henklith

Berichtdoor Gert MB » 14 jun 2008, 23:25

Als ik jou verhaal goed begrijp, word er wel voogegloeid
maar gaat het lampje niet uit.
Je moet even meten of het voorgloei relais wel afvalt, geen spanning op de bougies
Als de spanning wel afgeschakeld word maar het lampje blijft branden dan kan het
zijn dat je temperatuur meter niet werkt.

Ivm mijn eigen voorgloei perikelen heb ik het voorgloeirelais schema (vanaf 1981)
goed bestudeerd en doorgemeten.
Ik heb gezien dat het relais gewoon een vaste tijd instelling heeft en blijft ongeacht
lampje aan /uit gewoon 'op'staan.
Het lampje gaat alleen uit op temperatuur verhoging, dus blijft langer aan bij koude
motor dan bij warme motor.

Als je voorgloeirelais niet afvalt, spanning blijft op de bougies, dan blijft deze plakken
en moet vervangen worden.

Succes
Gert Blom
Gert MB

Berichtdoor henklith » 15 jun 2008, 23:20

Gert,, bedoel je dat er altijd met een vatse tijd gegloeid wordt, zomer en winter, koud of warme motor??
En heb je het over snel gloeier of serie?
En wat bepaalt precies wanneer het lampje (indicatie lampje) uit gaat??
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Gert MB » 16 jun 2008, 22:53

Henk,

Als je bij de "snel" voorgloeiers - parallel systeem- met het kontact
het voorgloeien start, gaat het voorgloeilampje aan en na een bepaalde tijd weer uit.
Ga je dan meten op je gloeibougies , staat er 12v (+/-11...)op, gaat het voorgloeilampje uit
dan zal je zien dat de spanning gewoon op de gloeibougies blijft staan, totdat je het voorgloei
relais afvalt (klik).
Dit is een vaste tijd, onafhankelijk van de temperatuur.
Het voorgloeilampje gaat aan op het moment dat je het voorgloeikontact maakt, de temperatuur
op dat moment bepaalt hoe lang het lampje aan is.
Dit is een R/C circuit met de NTC van de temperatuur sensor als weerstand (R), waarbij de spanning over de Condensator (C) wegloopt naar gelang de weerstands waarde van R.
Is R 'hoog'is dan is de tijd lang, is R 'laag' dan is de tijd kort en hiermee gaat het lampje uit.
Als je nu start nadat het lampje uitgegaan is dan moet er lang genoeg voorgegloeid zijn, berekende waarde vastgelegd in her R/C circuit.
Maar het voorgloeirelais schakelt hierdoor niet af, deze schakelt af na een vaste tijd (enige minuten) of doordat je de motor start.

Is dit voldoende uitleg.

Gert Blom
Gert MB

Berichtdoor henklith » 16 jun 2008, 23:49

Hoi Gert, heel goed te volgen, bedankt :o))
Alleen welke NTC weerstand bedoel je, en waar zit ie dan? of is dat de zelfde weerstand die ook de motor temperatuur aangeeft, dus dat ding wat in het motorblok geschroefd zit?

Ik moet wel zeggen dat het me verbaast dat de werkelijke voorgloei tijd vast is, bij een snelgloeisysteem kan je al na 7 seconde starten (ook bij kouw).
Het kan toch niet goed zijn dat een systeem lang blijft doorgloeien
Als je niet start nadat het lampje uit gaat, bv. doordat net je telefoon gaat :o))
Het voorgloeien bij een snelgloeisysteem gaat met tientallen amperes!!
50, 60 of meer ampere, in het begin zelfs nog meer.

Ik zou graag is een schema willen zien van zo,n systeem, alhoewel meneer Bosch niet zo scheutig is met technische infomatie, schema's zijn nog al globaal, zeker wat er precies in het zwarte kastje gebeurd word in grote mate aan je fantasie overgelaten, goeie hulp daarbij is natuurlijk een ununiverseelmeter.
In elk geval bedankt Gert!!

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Govert » 17 jun 2008, 00:18

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:23
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor henklith » 17 jun 2008, 11:51

De diversiteit in de systemen door de jaren heen zorgen ook voor veel verwarring en misverstanden, ik probeer er als electronicus iets van te begrijpen, maar met black boxes kan ik ook zo weinig :o))
Op die CD zou in elk geval iets moeten staan van hoe het moet funtioneren (tijdsvolgorde schema of zoiets) begrijp ik?
Ik ga de CD bestellen, dank Govert.

NB: het is vaak makkelijker om zoiets zelf te onwikkelen, dan iets te begrijpen uit onduidelijke/onvolledige documenten hoe anderen het ooit eens hadden bedacht!

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Gert MB » 17 jun 2008, 12:33

Nog even wat verduidelijken

Ik beschrijf het 'verbeterde' voorgloeisysteem zoals in de
W123 vanaf 1981 toegepast is, dit is een parallelsysteem.
staat in de vraagbaak blz 160 (of zo).
De NTC waar ik het over heb is de Temperatuur sensor.

In mijn 200D van 1980 is het serie systeem blijkbaar een keer vervangen
door dit parallel systeem.
En vanwege mijn problemen er mee ben ik de werking gaan uitzoeken
en kwam tot dit resultaat.

Trouwens een voogloeirelais van een 300D 5cyl is niet zonder meer
toetepassen in een 4cylinder diesel, de aansluitingen zijn iets anders
ook als je het paspennetje op de connector verwijdert.
Kwam ik achter bij het vervangen van dit relais, was uiteindelijk
niet nodig, omdat het toch aan de gloeibougies lag.

Succes

Gert
Gert MB

Berichtdoor henklith » 17 jun 2008, 14:47

Ok Gert, bedankt, het blijkt dus dat er systemen zijn die met de temperatuur sensor van de motortemperatuur werken, en systemen die met een apparte temperatuur sensor (van de motor, of ergens gewoon onder de motorkap de buitentemperatuur?)werken.
Een groot aantal systemen dus, met de nodige mix ook nog eens een keer in de loop der jaren, lang leve de creativiteit.
Nix tegen creativiteit, maar als er dan een probleem optreed, en er is niks gedocumenteerd, dan heb je een probleem, (en dit forum natuurlijk :o))
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Govert » 17 jun 2008, 15:30

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:24

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor henklith » 17 jun 2008, 15:46

Hoi Govert, sorry maar ik heb toch alleen maar geprobeerd om inzicht te verkrijgen wat voor voorgloei systemen er zijn, en dan met name om er achter te komen hoe het nu met die sensoren zat (lees vooral waar ze zaten dus)
Jouw foto schept meer duidelijkheid dan 100 regels text Govert.
Ik concludeer dus dat in dit systeem in het motorblok twee temperatuur sensoren zitten! een voor de conventionele tempereatuur meter in het console, en een die specifiek bedoeld is om de timing van het voorgloeien te regelen (althans het lampje te bedienen :o))
Het voorgloei vehaal zou op zich een leuk afstudeer onderwerp zijn geweest, had ik 40 jaar geleden op moeten komen :o)))
maar toen bestonden er alleen maar bolhoedjes en Heckflosses, en die waren toch simpel :O))
Groet, henk.

NB: bedankt Govert dat je even de moeite hebt genomen om onder de motorkap te duiken!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/06/17 15:47
henklith

Berichtdoor Gert MB » 17 jun 2008, 23:28

wat je hier ziet is dus duidelijk een 'serie'voorgloei systeem
De gloeibougies zijn aan elkaar doorverbonden.
Gert
Gert MB

Berichtdoor henklith » 18 jun 2008, 10:50

Dat van die "weerstand van de gloeispiralen afhankelijke gloeitijd",
wat een woord zeg, had ik inderdaad wel eens gelezen.
Maar het systeen is natuurlijk heel creatief, maar werkt het ook nog goed als de auto 5 jaar oud is, dus verouderde gloeispiralen.
volgens mij wordt de inwendige weerstand van die spiralen bij veroudering steeds hoger, met als gevolg dat het inteligente kaste steeds meer op het verkeerde been wordt gezet, dus steeds korter gaat gloeien!
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Govert » 18 jun 2008, 12:17

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:24

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder