door MBvO » 08 okt 2009, 11:41
Ik heb ook lekkage in de achterbak, dit zijn mijn bevindingen:
1) raamrubber heeft vroeger gelekt, maar is (op het zicht) behoorlijk nieuw en lekt (voor zover ik getest heb) niet meer, dus lijkt te zijn vervangen door de 1e eigenaar (ik ben de 2e). Ik kon dit zien door bruine roestige vlekken van het water wat via het raamrubber binnenkwam, langs de bevestiging van de achterklep droop op de plastic kappen die in de zijkant zitten.
Bij mij zit ook een grote roestplek bij de bevestiging van de beugel van de achterklep (onder het achterraam). Je kunt dit goed zien met een lampje als je op je rug in de lege achterbak gaat liggen.
2) De rode rubber busjes aan de binnenkant van de achterbak (klikverbinding sier/stootstrip buitenzijde) zie je na verwijderen zwarte plastic zijkanten. Deze zijn bij mij waterdicht, MAAR de laatste bevestiging (de hoek aan de achterzijde) zit met een klein schroefje vast net boven het achterlicht. Om daarbij te kunnen moet je eerst het achterlicht eruit schroeven. Die schroefjes zitten met een ringetje en tussen dat ringetje en de carrosserie zit een soort afdichtpasta/stopverf (net kauwgom) en die is vermoedelijk uitgedroogd (was bij mij keihard). Ook hier vond ik roestsporen dus daar is water binnengekomen.
Dit ga ik vanavond herstellen aangezien hier in Spanje het natte seizoen ook weer is begonnen.
3) De rubber (+chroom bij 280) stootstrippen onder de achterlichten hebben een eigen bevestiging, zie zijn los van de achterlichten. Er zitten onderin 2 afwateringsgaatjes die makkelijk verstopt kunnen raken, waardoor ze vol komen te staan met water, wat onderlangs het achterlicht naar binnen kan. Deze stootstrips zitten met 3 schroefjes vast in de carrosserie, ook weer afgedicht met van die (vermoedelijk uitgedroogde) stopverf.
4) De rubbers van de achterlichten kunnen ook verdroogd zijn en water doorlaten. Deze zijn niet duur bij de dealer. Ook de bevestigingsogen moeten intact zijn, anders wordt het achterlicht niet voldoende tegen de carrosserie gedrukt en sluit het rubber niet af.
Als je de plastic zijkappen uit de achterbak haalt zie je achter de wielkasten ook nog van die rubber doppen zitten. Die moeten wel open zijn (zitten drie kleine gaatjes in) want die hebben een tuutje onderaan waardoor het water niet zomaar van buiten naar binnen komt (maar door de zwaartekracht wel andersom).
Succes!