MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:45

terugslagklep CV

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

terugslagklep CV

Berichtdoor Remigius » 16 jun 2008, 23:22

Heren, dames,

Durf het bijna niet te vragen-heb wel 3 topics over cv doorgelezen, best wel duidelijk, alleen die terugslagklep in het motorcompartiment? Ik heb een blauw/zwarte VDO zitten (2-3 cm groot..) maar als ik van beide kanten inblaas...komt bijna geen lucht doorheen..volgens mij is het kapot. Heb ik het goed getest? En/of welke richting moet hij staan...welke kant is spruitstuk, en welke richting Dash?

Vast bedankt.

Remy

Post edited by: Remigius, at: 2008/06/16 23:24<br><br>Post edited by: Remigius, at: 2008/06/17 23:00
Remigius

Re:terugslagklep CV

Berichtdoor Remigius » 17 jun 2008, 23:01

Opgelost. Zat 32 jaar bende in..heb dat klepje professioneel gereinigd en doorgeblazen en nu is het weer werkzaam..helaas zijn er minimaal 2 ventielen kapot..en dan weet ik niet of de eierdoos /aansluiting het doet..en die zit achter mijn gastank..

Remy
Remigius

Berichtdoor henklith » 17 jun 2008, 23:51

ja Remy,, het is allemaal geen eitje :o))
henklith

Berichtdoor Remigius » 18 jun 2008, 00:00

Gelukkig kom ik ook van onder de Dom en ben ik voor geen kleintje vervaard (? spelling?;-)) maarre..dat dekseltje van de benzine gaat nooit meer werken-als ik erbij kan wordt die aansluiting afgesloten.

Remy
Remigius

Berichtdoor henklith » 18 jun 2008, 00:24

Deksels,, dekseltje van de Benzine? je bedoelt het tank klepje?
Dat zit ook in de centrale vergrendeling opgenomen dacht ik he?

Remy,, we moeten ook eens een regionale meeting houden, we zijn er iedere keer bijna, maar dan is er weer iets dat roet in het eten gooit, hebbie met die diesels he :o))

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Remigius » 18 jun 2008, 09:05

ZV-VENTIEL:

Ja tank klepje. Schint via de achterplaat (afdek benzinetank) te benaderen zijn (dat ventiel) helaas zit daar 90 Liter italiaans staal voor met 2 vette slangen door het plastic schutbord kap heen geboord..maw..dat wordt niks. Als ik het al kan fiksen-dan als het ooit stukgaat moet weer die tank van zijn plek!

Wat de ZV betreft. Linksvoor zit de 3 weg verdeler van het moederslot. lijkt ok. linksachter zit een ventiel model 1, die lijkt ook goed, maar heeft inkepingen in het rubber.

rechtsvoor zit ook een ventiel-die is lek. rubber ligt eraf. (had ook problemen met die deur-die bleef niet open (van het slot), nu wel. Heb die slangen afgedopt.

rechtsachter moet ik nakijken..maar ja-heb toch geen vervangingsventielen-en deurbekleding loshalen e.d wordt het ook niet echt beter van allemaal.

Dan is het benzineklepjeventiel ook kapot -ik zie niet eens waar die zit, maar als ik in een van die buisjes blaas van het kofferdeksel dan hoor ik suizen. Die ga ik lokaliseren en proberen af te doppen op het t-stuk.

Dan is er het kofferbak ventiel..die was bijna recht door midden gepiercet! 2 jaar terug met het registeren zijn er nederlandse platen opgekomen..een of andere gek heeft een schroef van 5mm dik en 5cm lang zo door de plaat heen geschroeft! kwam precies tussen de 2 aansluitnippels van dat ventiel! het rubber gescheurd , 2 krassen in het ventilehuis/aansluitnippel..maar nog steeds solide!!:-) Heb het rubber iets afgesneden, schoongemaakt, geblazen en gezogen om te testen en weer geinstalleerd. De 5cm schroef is nu nog maar 2 cm btw;-)

In elk geval, ik moet minimaal 1 ventiel vinden en/of 8-12 van die rubbers...

MEETING:

Ok, gewoon afspreken-mag ik wel komen nu ik Almeerder ben? Ben erg afwezig ben in de zomer, zit een week in Nijmegen bvb en 3 + 7 dagen in Den Helder.Zag zondag in Nijmegen al 3 W123's en een grote 280 in goud staan..in 1 straat zelfs..:-)

Maar ik houd mij aanbevolen-Nieuwegein? Utrecht? Maarssen?

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Leon » 18 jun 2008, 10:27

Die rubbers zijn niet los te koop. Er is wel eens sprake geweest om die na te laten maken, maar hoe dat binnen de club afgelopen is weet ik niet.

Wel kan je de "bekende" onderdelen leveranciers eens bellen; Nette gebruikte zijn nog wel te vinden.
Kan je meteen de orginele grille erop zetten ;)
Leon

Berichtdoor Remigius » 18 jun 2008, 13:21

Dat las ik ja, zou niet gek zijn, maar ik geloof niet dat dat plan doorgezet is..ivm kosten mal maken.

Nou ik kan er toch wel 2 of 3 gebruiken van die (nieuwe) ventielen. Echter, tattaaaa..het werkt.

Na schoonmaak werk en herstel van de schroef door nummerplaat bina recht door kofferbakventiel heb ik de boel nogmaals nagelopen.

Het Tt-stuk in de kofferbak losgetrokken van het benzineklep ventiel. De T afgdicht.

Starten..begon beweging in te komen. In linksachter.

Ok, rechterachterdeur open..ventiel helemaal gaar...3 van de 4 rubbers gelijk kapot en die ander viel uit elkaar, helaas. afgedicht.

Starten, klik klak alles doet het..(linksvoor/achter en kofferbak).

Wat heb ik aan linksachter CV als mijn vrouw rechtsvoor instapt, dus alles uit elkaar..linksachter uitgebouwd, ingespoten met siliconen, die rechtsvoor ingebouwd..testen..klik klak, verkeerd om.slangetjes gewisseld en okidoki. Alles top. Schermen weer erop, zeep, alles schoon. Nogmaals starten, lopen..en lekker spelen met mijn cv. De kofferbak is wel een uitkomst, lekker makkelijk.

Zo..en toen testen..10 minuten rijden , uurtje lullen , sleutel om..verdorie. Geen reactie.. weer 10 minuten gereden en weer goed.

Nu was het leeg na ca. 30-40 minuten. Ik denk er zit nog een lekje, maar kleine lekjes zijn slecht te vinden. Dat enige ventiel die nog goed is na 32 jaar zal net als de andere 2 ook zijn beste tijd gehad hebben. Ik ga met nieuwe vacuum slang binnenkort alle vindbare sluitingen vervangen en het t-stuk in de kofferbak vervangen voor recht stukje rubber.

Maar eerst nog ventielen jacht!:-)

Lang verhaal, maar ja, was lange dag.

Groeten,
Remy<br><br>Post edited by: Remigius, at: 2008/06/18 23:13
Remigius

Keer terug naar Techniek