[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Rookgordijn bij spontaan gas los : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:38

Rookgordijn bij spontaan gas los

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Rookgordijn bij spontaan gas los

Berichtdoor Vinnievw » 18 jun 2008, 23:12

Beste medeforummers,

mijn 220D uit 1977 (trekstarter, serie 1) met bijna 180.000km op de teller geeft een zwarte rookpluim waar men in Vaticaanstad jaloers op zou zijn bij het spontaan loslaten van het gaspedaal op wat hogere snelheden. Bij lagere snelheden is het niet waarneembaar vanuit de cockpit. Het is geen blauwe rook maar grijze/zwarte rook. Motorolieverbruik is 0,5 liter op 6000km, klepsteelrubbers lijken mij dus niet de schuldige.

De hulpregeling van de brandstofpomp is reeds vervangen, nou las ik het forum na wat zoekwerk iets over het membraam in de brandstofpomp. Wat denken jullie (de experts?)
Avatar gebruiker
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 07 jun 2007, 11:28
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Rookgordijn bij spontaan gas los

Berichtdoor Wiebren240D » 18 jun 2008, 23:23

Hallo Daar

ik denk toch in eerste instantie aan de klephoedjes hoor.
maar het kan ook een lek vacuum membraam zijn maar dan remt de auto ook slecht.
dit is niet echt gemakkelijk om op dit probleem een antwoord te geven van dat is het.

maar ik wens je veel suc6 met herstel.

groeten van Wiebren ut Snits.
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Rookgordijn bij spontaan gas los

Berichtdoor Govert » 18 jun 2008, 23:59

Op de tekening hieronder zie je de regelaar van de dieselpomp met het membraan. Nummer 10 is het membraan. In de ruimte waar de regelveer (13) is, heerst onderdruk al naar gelang de stand van de klep in de luchttoevoer: gaspedaal nauwelijks ingetrapt > klep gesloten > veel onderdruk; gaspedaal ingetrapt > klep open > weinig onderdruk. Het membraan beweegt dus voortdurend heen en weer (van links naar rechts) aan de hand van het vacuüm en bedient daarmee de regelstang (8) die de hoeveelheid ingespoten diesel bepaalt. Het vacuüm werkt tegen de veerdruk van de regelveer (13). Enfin, lang verhaal, maar als het membraan lek is, blijft de onderdruk niet in stand en zal er altijd teveel toeren worden gemaakt. In het ergste geval gaat het naar de maximale toeren.

Ik denk dus niet dat het membraan lek is.

Je andere probleem: sterke terugval in toeren bij het loslaten van het gas zou er wel iets mee te maken kunnen hebben. De luchtklep zou wel eens te dicht kunnen staan (om de kapotte hulpregeling te compenseren) waardoor er te weinig lucht wordt aangevoerd. Dan krijg je onverbrande diesel en dus rook. Klep afstellen, stationair toerental afstellen.

Klepsteelhoedjes kan het ook nog zijn, of aan de rook bijdragen, hoeft niet meteen tot hoog olieverbruik te leiden.

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/06/19 00:01

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Rookgordijn bij spontaan gas los

Berichtdoor Citrobenz » 19 jun 2008, 00:45

Als je echt een zwarte rookpluim hebt is het diesel en geen olie.
(olie geeft blauwe rook)
Dus moet je het echt in het brandstof gedeelte zoeken
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Rookgordijn bij spontaan gas los

Berichtdoor alex240diesel » 19 jun 2008, 12:18

Henk, je hebt helemaal gelijk

Zwarte rook is afomstig van verkeerd verbrande brandstof. Blauw is olie en wit is waterdamp. Je moet dus in je brandstof systeem zoeken. Mij staat bij dat wanneer een injector niet goed meer werkt een motor ontzettend gaat roken met zwarte rook. Ik weet echter niet of dit komt door foutief injecteren of door een tekort aan brandstof, het laatste lijkt mij echter het geval.

Overigens, waarom laatje spontaan je gas los? schrik je ergens van?
alex240diesel
 


Re:Rookgordijn bij spontaan gas los

Berichtdoor wwwW123 » 19 jun 2008, 13:50

..en anders weet boy/willem het wel denk ik.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten