[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Even een spatbordje trekken : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:30

Even een spatbordje trekken

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Even een spatbordje trekken

Berichtdoor JantjeV8 » 26 jun 2008, 21:42

Momenteel erg druk met werk en eigenlijk geen tijd voor de auto hobby behoudens veel kilometers maken, maar gelukkig heeft m'n werk ook veel bijzondere kanten waarvan ik deze jullie niet wil onthouden.

We zijn druk bezig een project op te starten waarbij een zeer interresant bedrijf bij betrokken is, en ik komende tijd nog vaak een kijkje in de keuken zal krijgen. Onderstaand voor jullie ook wat foto's van Voest Alpine te Bunschoten.

Het bedrijf is voornamelijk werkzaam in de automotive en wel met het maken van corrosseriedelen. Dus plaatwerkdelen zoals wij ook aan onze W123 inlassen.
Zij ontwikkelen de persmatrijzen, persen het plaatwerk, en bewerken het na.

Bijvoorbeeld, wie herkent deze motorkap?

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor JantjeV8 » 26 jun 2008, 21:43

Of een complete zijkant van....

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor JantjeV8 » 26 jun 2008, 21:48

En hier een setje persmatrijzen. Dus de mal, de klemring en de stempel. Ieder krasje wordt er met de hand uitgepolijst. <br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/06/26 21:48

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor JantjeV8 » 26 jun 2008, 21:51

Er zijn zelfs situaties waarbij er platen van 2 verschillende diktes eerst aan elkaar gelast worden middels laserlassen. Bijvoorbeeld bij binnenplaten van deuren. In het onderste deel wordt dan vaak een dikte van 1,2mm en aan de bovenste helft 0,8mm toegepast. Dat lassen is enkele tienden van eurocenten goedkoper dan 1 dikke plaat toepassen. De onderste deurhelft dient vaak sterker te zijn voor de veiligheid.
Dat lassen doen ze bijvoorbeeld ook bij het verhoogde Transitdak, de standaard coilbreedten zijn te smal om zo'n dak in 1 keer uit te persen.

De zwarte primer die altijd op het plaatwerk zit heet KTL lak. Afhankelijk van de gekozen staalkwaliteit zorgt die KTL primer die op 200 graden Celsius electrolytisch wordt aangebracht voor een molecuulomzetting in het staal waardoor het staal uithard tijdens dat coatingsproces, zeer bijzonder.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor JantjeV8 » 26 jun 2008, 21:55

En een A-klasse in wording..

Hier zie je zo'n pers. Werkelijk in 2 seconden vormt dat ding van een vlakke plaat een halve auto. Er staan een paar rijen van 10 van zulke persen achter elkaar. Robotarmen leggen de plaat van de ene onder de andere pers voor vervolgbewerkingen zoals de raamgaten uitsnijden, moeren en klemmetjes instanzen etc etc.
Indrukwekkend hoe snel zo'n mega apparaat hydraulisch beweegt.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor JantjeV8 » 26 jun 2008, 22:01

Een Nederlands bedrijf om trots op te zijn. Ze maken de schermen voor Bentley, delen voor Mercedes, Volkswagen, Scania. Ik heb er rekken vol halve Mini Coopers gezien, Sprinter, Transit en zelfs MayBach..

Erg mooie ervaring en wat een techniek.

Natuurlijk ook over de hobby gesproken.
Er is dus duidelijk verschil in kwaliteit. Dat zit hem niet zo zeer in het staal want dat is wereldwijd redelijk gelijk getrokken.
De pasvorm echter is een ander verhaal. De kwaliteit valt en staat met de zorg waarmee een matrijzenset wordt samengesteld, anders gezegd, vanwege een onacceptabel afwijkingkje van 0,08mm een matrijzenset van 1,5miljoen Euro in de schrootbak mieteren bepaald de kwaliteit die de fabriek verlaat en wie je afnemers zijn.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor Trouwkoets » 26 jun 2008, 22:09

Ik meen op de eerste foto's de Astrale versie van de Kadeddillac te herkennen. En een Volvo V40/V60?
Trouwkoets
 


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor JantjeV8 » 26 jun 2008, 22:20

Klopt Trouwkoets, de motorklep is van de Mercedes E-klasse.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor D!rk » 26 jun 2008, 22:33

Leuk om te zien dat het in NL gebeurt.

Altijd gedacht dat de W123 wel in die "Nähe von Singelfingen gepresst wirdt"

Maargoed, leuke fotoserie !

Groet

Dirk
D!rk
 


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor Remmus » 26 jun 2008, 22:57

V60?
Remmus
 


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor Kenny » 26 jun 2008, 23:06

Nou daar wil ik wel aan het werk als matrijzenmaker! (Zeg maar dat je er een kent als je er weer eens een keer bent)
Kenny
 


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor RenK » 30 jun 2008, 19:49

Hallo Jan,

Volgens mij is Voest Alpine een Duits bedrijf.

www.voestalpine.com

Zit dit niet als je Bunschoten binnen komt meteen aan de rechterkant?
Daar maakten ze ook die plastic ramen voor caravans e.d. Polynorm.

Het heet dan ook: Voestalpine polynorm group , ze maken echt hoogstandjes
in de metaal en kunststof techniek daar.

Vr.groetend
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2008/06/30 19:58
RenK
 


Re:Even een spatbordje trekken

Berichtdoor henklith » 30 jun 2008, 20:54

Interessant bedrijf zeg!! leuk Jan zo'n uiteenzetting.
Heb al onderhandels voor plaatwerk leverantie van de W123?
Of mogen we op een zaterdagje misschien wat plaatwerk stanzen :o))
Groet, henk
henklith
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten