[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Radio plaatsen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:25

Radio plaatsen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Radio plaatsen

Berichtdoor Jock81 » 22 maart 2009, 19:13

(nieuw lid, foto komt eraan)

Heb een zekeringetje doorgebrand bij het plaatsen van de radio denk ik, maar waar zit de zekeringkast in het motorcompartiment, dat zag ik zo snel niet... Komen 4 luidsprekersnoeren uit de auto voor 4 boksen...Heeft neem ik aan te maken met de fader? Daarnaast 2 rode, 1 bruine en 1 zwarte. Was me al aangeraden een mulimeter aan te schaffen, ga ik morgen doen. Maar dan?

Groet Jochem
Jock81

Re:Radio plaatsen

Berichtdoor Leon » 22 maart 2009, 20:32

Ok...

Je zekeringen zitten, als je voor de open motorkap staat, rechtsachterin achter een klepje naast je rembekrachtiger. Er gaan oud type zekeringen in, geen steekzekeringen.

Dan het aansluiten:

Zonder multimeter weet je idd niks.

1 van die draden zal een constante 12 volt zijn (buiten je contact om)
1 van die draden zal een geschakelde 12 volt zijn (op contact)
1 van die draden zal je massa zijn.

12 volt meet je op de DC stand. Je hou de zwarte draad van je multimeter tegen een massapunt (schoef in chassis, huls sigarettenaansteker, - pool accu) en de rode draad hou je 1 voor 1 tegen de draden aan.

Contact aan en uit, even checken. Degene die geen 12 volt geeft zal de massa zijn, maar om zeker te zijn zet je de meter op piepstand.

De 4 aderparen zullen dus van je voor en achterspeakers zijn en die gaan rechtstreeks op de radio. De fader kan je dan weglaten; ik zag laatst een foto van iemand die daar de usb aansluiting vanaf zijn radio had gemaakt zodat daar een stickje in kon.
Leon

Berichtdoor Jock81 » 22 maart 2009, 21:49

He Leon,

Bedankt, was idd een zekering door (nr.2), moet leren om maar gewoon klepjes open te maken om te kijken wat er achter zit :-), morgen of later deze week maar op zoek naar een meter en reservezekeringen, die zaten er nl. niet meer in. Goeie tip aan deze newbie misschien, waar hij dit soort materiaal het best kan halen?

Groet, Jochem
Jock81

Berichtdoor Jock81 » 22 maart 2009, 21:55

Het zijn trouwens niet 4 paren, maar vier losse, daarom vroeg ik me af of die ergens in het dashboard verdeeld worden...
Jock81

Berichtdoor JantjeV8 » 22 maart 2009, 22:12

De meeste W123's hebben achterin geen speakers. Het is niet gebruikelijk om ze ergens achter het dashbord te verdelen, dat doe je direct achterop de radio. Maar ja, je weet niet wat voorgangers hebben geprutst. Schijn eens met een lamp in het gat, misschien zie je ze daar nog rondzwerven.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Leon » 22 maart 2009, 23:35

tja.... 4 losse; die zullen naar de fader (onder je paniekverlichtingknop) gaan. De min (van je geluid, niet de massa) is gedeeld voor vóór en achter. Voor de zekerheid kan je even de speakers eruit halen (de standaard speakers geven toch een rukgeluid, dus meteen ff nieuwe erin!) en even nieuwe draadjes trekken. Dat zijn ook de kosten niet.

En idd, je zal echt moeten meten; normaal gesproken krijgt de radio zijn stroom via een aftakking van de aansteker. De constante + zal er later bijgezet zijn (hopelijk via de zekeringkast). Die zekeringetjes haal je bij elke automaterialen shop; gewoon een handje vol van elk halen, zit je voorlopig goed.
Leon

Berichtdoor Jock81 » 23 maart 2009, 20:30

Nou, de radio zit er in. Meten is idd weten, zonder multimeter van de gamma (5 euro) was het niet gelukt. Probleem is nu dat de elektrische antenne het niet doet als de radio aangesloten is. Als ik de aarde en alleen de contactstroom aansluit werkt ie prima, maar dan doet de radio het niet... Iemand suggesties?
Jock81

Keer terug naar Techniek