door Brijn » 05 jul 2008, 11:35
Ik zal proberen de basiswerking nog eens te verklaren voor degenen voor wie het systeem nog een beetje een black box is:
Het systeem bestaat uit een pomp (op je motorblok), een reservoir (in de motorruimte), twee veerbollen, twee veerpoten, een niveauregelaar aan de achteras en twee leidingen: druk en retour. Eigenlijk zijn het twee vloeistofkringen:
Kring 1, is pomp, niveauregelaar in neutraalstand en de heen en de weerleiding (met daarin het reservoir maar die laat ik verder onvermeld). In deze stand pompt de pomp de vloeistof ZINLOOS rond. De niveauregelaar laat de vloeistof van de pomp door en die gaat onmiddellijk ongebruikt retour. Dit is de normale stand van zaken.
Kring 2 zijn de schokdemp/veerpoten, de bollen en alweer de niveauregelaar. Deze kring heeft als alles goed is een hydraulische basisdruk (die wordt vastgehouden met een extra ventieltje in de regelaar), de kring moet dicht genoeg zijn om die druk tenminste vier uur vast te houden met motor uit. Als er gewicht komt achterin de auto, dan gaat de niveauregelaar op VULLEN (van kring 2) er wordt olie in kring twee geperst, het veergedrag wordt harder, de auto komt omhoog terug naar de normale stand en de niveauregelaar sluit zich weer. De druk in kring twee is nu verhoogd. Nu haal je het gewicht weer weg: de regelaar gaat naar: LEDIGEN, de druk in kring twee neemt af, de auto zakt terug naar de NEUTRALE stand en de regelaar sluit zich.
De combinatie veerelement/veerbol is half schokdemper- half veerfunctie. De ordinaire spiraalveer is dan ook een slappie, hij wordt altijd bijgestaan door de veerpoot/bol (de basisdruk). De veerbol is half oliegevuld half gasgevuld, tussen de twee kamers zit een membraan. De gaskamer werkt als de veerhelft gas kan je komprimeren, beter dan olie. Scheurt het membraan dan vult de hele bol zich ineens met olie en de veerfunctie is weg: resultaat skelter. Komt kring twee niet eens op basisdruk dan moet de spiraalveer alles alleen doen, en, want slappie, dan deint dat allemaal behoorlijk.
Dat is eigenlijk alles, zoals je leest hoort de regelaar volbeladen of niet meestal in de neutrale stand te staan, zo niet dan hoor je allerlei sis en klopgeluiden van achter, en kring twee wordt permanent belast met verhoogde slijtage als gevolg.
Helpt dit?<br><br>Post edited by: brijn, at: 2008/07/05 12:00