MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 02:41

Prut in radiateur

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Prut in radiateur

Berichtdoor Remmus » 03 jul 2008, 17:45

Heb vandaag de Merc even aan de kant gezet, daar de koelvloeistoftemperatuur ineens de 100 graden aantikte, terwijl deze normaal tussen de 80 en 90 blijft staan. Ik draaide de dop van de radiateur af en zag dat het gat verstopt zat met een roestkleurige zandachtige(?) substantie. Nadat ik dit zo goed mogelijk verwijdert had, zag ik dat het vloeistofpeil behoorlijk was gezakt, ruim onder de platen zeg maar. Meteen bijgevuld, weer gestart en doorgereden, toen geen problemen meer gehad, echter temperatuur blijft nu wel minimaal 90 graden. Iemand hier een idee wat het kan zijn?

Mvg Remco<br><br>Post edited by: Remmus, at: 2008/07/03 18:48
Remmus
 


Re:Prut in radiateur

Berichtdoor D!rk » 03 jul 2008, 17:56

Dat zal wel Barsleak (afdichtingsmiddel) zijn

Heb dat goedje ook gebruikt op de Nordschleifferit, en zag er het zelfde uit.

Dus waarschijnlijk is je radiateur al lek geweest.

Groet

Dirk
D!rk
 


Re:Prut in radiateur

Berichtdoor Gottlieb u. Karl » 03 jul 2008, 18:26

Prut kan ook duiden op ernstig verouderde koelvloeistof vermengd met water.
Aftappen gaat als volgt: plug onder je radiateur eruit draaien, en de bout M10 net links achteraan je blok (jij hebt toch een 280?) eruit draaien. Ook je oliekoeler losmaken van de radiateur zodat die ook leeg kan lopen. Vervolgens een koelsysteem spoelmiddel in je systeem doen en na een aantal draaiuren weer aftappen. Dat spul maakt het vuil in je systeem los.

Koelwaterlekkage kan op allerlei manieren ontstaan. Het makkelijkst op te sporen zijn scheurtjes in je slangen, je radiateur of je koelwaterpomp. Ook losse slangenklemmen kunnen een oorzaak zijn.
Lastiger is een lekke koppakking of lekke cilindervoeringen.
Dat laatste zal bij jou niet, want dat manifesteert zich meestal bij koude motor.
Je hebt dan water op je zuiger en/of in je carter.

Succes, Erik
Gottlieb u. Karl
 


Re:Prut in radiateur

Berichtdoor Remmus » 03 jul 2008, 18:46

Bedankt voor de reacties zover.

Ja het is een 280CE uit 1980, M110 blok. Goed ik kijk het nog even aan, binnenkort moet de wagen toch voor groot onderhoud, meteen even naar laten kijken dan. Meteen kleppen stellen en helemaal goed laten maken, de volgende keer ook technisch onderhoud mooi zelf doen :) Dan weet ik in elk geval zeker dat "mijn" begin goed is, voordat ik zelf begin te sleutelen.
Deze zaken kom je natuurlijk pas achter als je de auto al wat vaker hebt gebruikt, heb er nu denk ik zo`n 3000 km mee weg. Behalve af en toe moeilijk starten, vooral koude start bij nat weer, geen technische problemen gehad. Wel ernstige roest ontdekt aan binnenzijde dorpel passagierszijde en linkervoorscherm en wat roestbobbels bij beide wielkastranden achter. Bovendien de kofferbak links en rechts roestvrij moeten maken, echter daar zit ergens een lek, er blijft water terugkomen. Ook de rubbers rondom maar ns vervangen dus.

Mvg Remco
Remmus
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten