[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
200D : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 11:26

200D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

200D

Berichtdoor Arnoud » 05 jul 2008, 16:55

Ik ben er inmiddels dus achter dat ik een 240D motor in mijn 200D uitvoering heb.
Nu hoorde ik vandaag dat een 200D aandrijflijn het vermogen van een 240D niet aan kan, en dat de cardan op den duur kapot zou gaan.
Ik zou hier graag antwoord op hebben van een van de kenners onder jullie.
Arnoud

Re:200D

Berichtdoor alex240diesel » 05 jul 2008, 17:30

Onzinnig verhaal, je aandrijflijn kan dat prima aan, je dif is alleen anders. 3.92 in plaats van 3.69 Heb je veel meer tractie mee en je bent dus vlotter weg. enig risico is dat je motor makkelijker naar zijn top toerental gaat als je vol gas rijd op de snelweg.

Het 3.92 is ook gebruikt op de 200I dus de benziner en die is aanzienlijk krachtiger en maakt ook nog eens meer toeren. Wees dus niet bevreesd en laat hem lekker zitten.

Wat is overigens het verbruik met een 3.92 dif in combinatie met de 240 motor? daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
alex240diesel

Berichtdoor Arnoud » 05 jul 2008, 17:36

mooi antwoord, dank je.
het verbruik weet ik nog niet 100%, maar komt ongeveer uit op 1 op 12, als ik het zeker weet meld ik het.
Arnoud

Berichtdoor henklith » 05 jul 2008, 21:15

Je kilometer snelheid en ook de afgelgde weg klopt niet meer, houd daar rekening mee, ook je berekening van het verbruik zal anders uitpakken dan met het originele differentieel!!
Groet, henk

NB: verder lekker laten zitten dat ding :o))
Ik heb een 200D (W115) gehad, die in zijn vorige leven een 230/4 was.
Er is dus een dieselmotor in gekomen, nou dat werkt perfect, no problemo!
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor alex240diesel » 06 jul 2008, 22:53

Henk, in zijn geval denk ik dat dat wel klopt omdat de motor is uitgewisseld, nit de transmissie ;)
alex240diesel

Berichtdoor Arnoud » 16 jul 2008, 00:34

het verbruik is 1:13.
en de gereden kilometers kloppen nog gewoon, er zit een lichte afwijking in maar dat lijkt mij normaal,
de teller geeft ongeveer 100 meter minder aan op 10 kilometer, gemeten aan de hand van hectometer paaltjes.
De snelheid heb ik gemeten met een navigatiesysteem en wijkt ook iets af, maar volgens mij is niet te wijten aan een ander dif.
Arnoud

Berichtdoor Citrobenz » 16 jul 2008, 10:17

Dat wordt ook niet anders Arnoud.
Je aandrijving, versnellingsbak/differentieel en je wielen (bandenmaat) zijn niet verandert. Dus is je snelheidsaan duiding en afgelegde weg ook niet verandert.

Was even een denkfoutje van Henk ;) Ja zo zie je maar weer, meten is weten haha
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 16 jul 2008, 11:19

Hoi Henk,, Denken is ook een vak :o))
Maar het is natuurlijk zo dat je heel veel kan veranderen aan de techniek, en met name aan de aandrijving, en daar verandert niets aan zolang je bepaalde zaken bij elkaar houd :o))
Denk aan differentieel, velgmaat, bandenmaat, kilometerteller enz.
Je moet niet met twee maten meten toch?
Groet, die andere Henk.
henklith

Berichtdoor alex240diesel » 16 jul 2008, 12:23

Het verbruik valt mij reuze mee. Die van mij is iets economischer maar rij stijl is ook van invloed ;) en ik bras er veel brandstof door heen, met mijn manier van rijden.
alex240diesel

Keer terug naar Diesel Specifiek