[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Kies ik een diesel of toch een turbodiesel? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:51

Kies ik een diesel of toch een turbodiesel?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Kies ik een diesel of toch een turbodiesel?

Berichtdoor Reinier » 03 apr 2009, 14:54

Ik ben op zoek naar een 300TD of 300TDT. Nu heb ik van een Mercedes fanaat gehoord dat het onverstandig is om een turbodiesel te kiezen. De onderdelen zouden schaarser en 2 x zo duur zijn, de techniek gevoeliger en dus eerder kapot. Kan iemand mij vertellen of dit waar is of dat het onzin is. Hoe verhoudt zich het verbruik van de twee uitvoeringen?
Alvast bedankt voor de reacties!

Groet, Reinier
Reinier

Re:Kies ik een diesel of toch een turbodiesel?

Berichtdoor MajikSimon » 03 apr 2009, 15:10

tsja...

De betere auto is de beste keus. De motor is niet zo belangrijk denk ik. De problemen met deze auto's zijn vrijwel altijd met de carosserie: roest. Een helemaal roestvrije sedan is zeldzaam, een kombi diesel helemaal.Ze zijn vaak goed gebruikt, vooral de kombi's. Km standen hoeven niet te kloppen of zijn heel hoog, dan klopt het meestal wel:)
Een hoge prijs betekent helaas niet dat je met een goede of eerlijke auto te maken hebt.
De onderdelen van chassis en carosserie zijn tussen alle modellen voor een heel groot deel gelijk. ALs je verbruik echt belangrijk vind zou ik niet naar een 123 kijken. De zuinigste versies zijn denk ik 230TE en 240TD. Een turbodiesel kombi verbuikt afhankelijk van de rijder etc ca 1 op 9 a 1 op 12.
Een normale 300TD ca 1 op 11 a 1 op 13. afhanelijk van de rijder , en hoe ver de afstanden zijn die je ermee rijdt...

Dat verhaal van de onderdelen klopt dus niet.Alleen als je een complete motorrevisie nodig hebt, zal het wellicht wat meer kosten, maar dat loopt zowieso zo in de papieren dat het verschil niet groot zal zijn.Als je er niet veel van weet altijd eerst de auto laten keuren bij een vertrouwd adres, klasse klassiek oid.

Het is verleidelijk om van de motorversie uit te gaan, echter de rest van de auto is ook heel belangrijk, mn de onderhoudsstaat t.a.v. roest, rubbers, wielophanging, etc

succes...<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/04/03 15:17
MajikSimon

Berichtdoor Mercedennys » 03 apr 2009, 16:54

Reinier,

Sja, moeilijke vraag, afhankelijk van je wensen. Ikzelf heb meerdere 300TD en 300TDT gehad.

Mijn huidige 300TDT is nog prima maar zoals MajicSimon al zegt, met hoge kilometerstand. Dit hoeft ook niets te zeggen.

Je kunt beter een goede 300TD zonder turbo hebben dan een slechte 300TDT.

Qua carrosserie maakt het allemaal niets uit, het reguliere onderhoud van een TDT is ook gelijk aan een normale TD.

Kies vooral een auto waar je blij mee bent. het is ook net hoeveel liefde je in je auto stopt. Economisch gezien zou mijn TDT allang op de schroothoop zijn beland. Maar omdat ik er zuinig op ben, goed onderhoud pleeg en veel poets, blijft ie nog langer op de weg. Zo eenvoudig is het eigenlijk.

Qua verbruik is de TDT iets minder zuinig, gem. 1 op 10, zuiniger bij rustig gebruik. de TD is inderdaad 1 op 11, a 12.

Afgezien van de turbodruk (duw ergens bij 2000 toeren) is een 300TD ook een prima auto.

Probeer er eerst maar eens een te vinden die je mooi vindt, er nog goed uitziet qua carrosserie en die een goede motor heeft.

Succes met je keuze en speurtocht.
Dennis
Mercedennys

Berichtdoor Liefhebber » 06 apr 2009, 14:39

hoi reinier,

de keuze voor het type Benz is persoonlijk,(ik vind ze allemaal mooi)hierboven is al het één en ander verteld.ik heb gekozen voor de 300TDT,vanwege het model en het vermogen.ik vind het prettig,om met het moderne verkeer mee te kunnen komen(accelera'tie).dit doet hij of zij met gemak,hou je nog genoeg power over.ook is het fijn dat als je op een B weg rijdt,met een trekker of een auto met een caravan er achter voor je dat je deze makkelijk even inhaald,voordelen van genoeg motor vermogen.wel is het zo dat de turbo's vaak zijn afgetrapt,of zwaar belast zijn geweest(aanhangers)vanwege het motor vermogen.hiermee moet je geluk hebben,en dit wil niet zeggen dat dit met bijv een 200D niet gebeurd is.verder vind ik de vijfcilinders,en hoe hij gebouwt is oerdegelijk erg mooie techniek.en ik rij graag diesel(bedrijfs-zekerheid),maar de hele serie diesels is goed.en het gaat uiteraard,om de gehele staat van de wagen.

gr hans
Liefhebber

Berichtdoor Reinier » 07 apr 2009, 13:38

Dank voor alle reacties, ik geloof niet dat ik een turbodiesel moet laten staan als ik een goed tegenkom. Wel heb ik het idee dat TDT's langer te koop blijven staan zoals onderstaande voorbeelden:

http://www.marktplaza.nl/Mercedes-Benz- ... 878733.php
http://link.marktplaats.nl/226720109
http://link.marktplaats.nl/212111633

en deze bij Stuurman die erg mooi maar ook prijzig is:
http://www.stuurmanclassiccars.nl/index ... op=&merk=1

Mocht iemand een tip hebben voor een goeie en eerlijke (hoeft niet te glimmen) 300TD of 300TDT dan hou ik me zeer aanbevolen.

Thanx,
Reinier
Reinier

Berichtdoor BenW » 07 apr 2009, 16:55

Hoi Renier,
Ik zit eraan te denken mijn 300TD te verkopen. Hier gekocht van een bekend forum lid. Laat maar weten als je interesse hebt, dan mail ik wat info en foto's.
Groet, Ben
BenW

Berichtdoor kever » 07 apr 2009, 17:48

Ben, je hebt een Pb...
kever

Berichtdoor Martin123T » 07 apr 2009, 19:15

Ik zag dit weekend nog een mooie 300TD, helaas is deze niet te koop.

Martin123T

Berichtdoor Toontje » 07 apr 2009, 19:27

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Gottlieb u. Karl » 07 apr 2009, 19:58

Hoi Reinier,

Ik ben nu een goede week in het bezit van een turbodiesel en ik moet zeggen dat het uitmuntend rijdt.
De auto is wel luidruchtiger dan mijn vorige (230, benzine dus) maar de trekkracht is geweldig!
En dat geluid is eigenlijk best mooi. Je hoort die 5 cilinders lekker dieselen en dat heeft ook zijn charmes.
Ik kan het niet vergelijken met een "gewone" 300D, maar vergeleken met een 240D is hij merkbaar sterker.
Voorop blijven bij een stoplichtsprint is geen enkel probleem, alhoewel de meesten van ons daar niet naar op zoek zijn. Dan kun je naar mijn mening beter één of ander GTI-achtige auto aanschaffen.

Kortom, tot nu toe dik tevreden. Wel is de automaat en de diff. vorig jaar gereviseerd, en ik denk dat daar het gevoelige punt van de 300DT zit.

Succes met je zoektocht!
Erik

Gottlieb u. Karl

Berichtdoor Reinier » 07 apr 2009, 20:43

Hi Erik,
Dank voor je reactie, je enthousiasme is aanstekelijk! Het is inderdaad niet mijn bedoeling het eerste bij het stoplicht te vertrekken. Wel wil ik er straks ons 20 jaar oude vouwwagentje achter hangen en dan niet bij de eerste Noord-Franse heuvel terugvallen naar 60 kmpu en met veel geweld worden ingehaald door geïrriteerde vrachtwagens. Heeft overigens ook zijn charme hoor! Een paar jaar geleden huurde ik een MB 207D camper met automaat. Bij de bewuste heuvels kon je vanaf de bestuurdersstoel de peuken in de berm tellen. Enfin, uiteindelijk kom je er ook en dat is het belangrijkste.
Okay, revisie van automaat en differentieel is een euvel van de tdt, is dat een kostbare revisie. Klinkt als iets wat je niet een-twee-drie zelf doet. Of zie ik dat verkeerd?

Groet, Reinier
Reinier

Berichtdoor Gottlieb u. Karl » 08 apr 2009, 19:54

Hoi Reinier,

"Okay, revisie van automaat en differentieel is een euvel van de tdt, is dat een kostbare revisie. Klinkt als iets wat je niet een-twee-drie zelf doet. Of zie ik dat verkeerd?"

Ik sowieso niet. Ik heb de rekening hier liggen; 1250 Euro voor de revisie van de automaat en reparatie aan het diff. Overigens weet ik niet of dat een bekende kwaal van de DT is, maar ik kan me zo voorstellen dat de hele aandrijving na zoveel honderdduizend kilometers met die turbo boost wel iets te lijden heeft, zeker als zo'n auto stevige berijders heeft gehad!

Groet, Erik
Gottlieb u. Karl

Berichtdoor HuGoBoSs » 11 apr 2009, 21:14

Ga voor de Turbo <br><br>Post edited by: HuGoBoSs, at: 2009/04/11 21:17

HuGoBoSs

Berichtdoor Mercedennys » 17 apr 2009, 14:55

Reinier,

Ga voor de Turbo, dan kom je nog eens ergens ;-)

<br><br>Post edited by: Mercedennis, at: 2009/04/17 14:56

Mercedennys

Berichtdoor Reinier » 17 apr 2009, 15:06

Dat ziet er erg inspirerend uit Dennis! Maarrreh, kom je daar alleen met de Turbodiesel?
Gr. Reinier
Reinier

Berichtdoor Mercedennys » 17 apr 2009, 15:10

Tuurlijk niet! Iedere W123 komt daar met gemak. TDTs zijn niet zo gevoelig als gedacht, althans is mijn bescheiden mening en ervaring. En kijk ook waar Jurgen met zijn 300TD.org allemaal komt.

Wilde vooral je enthousiasme voor onze W123 verder aanwakkeren, indien nodig ;-)
Mercedennys

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto