[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
2 bougies zwart : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:16

2 bougies zwart

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

2 bougies zwart

Berichtdoor Don » 04 apr 2009, 12:14

Heren,

Na een rit van 50 km wilde ik mijn bougies eens zien op de kleur;

2 grijs/schoon, en 2 zwart,.........

Mijn 230 gebruikt weinig olie, rookt niet, drinkt matig (1 op 8.5), de motor loopt licht onregelmatig stationair, trekt verder goed en op snelheid soepel.

Ik had al ergens gelezen dat het met de klepafstelling te maken kan hebben. Zou dat kunnen?
Ik heb al even de bougiekabels getest; allen 6 Ohm (moet 5 zijn geloof ik?)

Bedankt !
Don
Don

Re:2 bougies zwart

Berichtdoor Semrick » 04 apr 2009, 12:28

Ik zou het meer zoeken in de ontsteking en of het brandstofmengsel.
Hieronder vind je een link met een anrtikel over kleuren en problemen van bougie's.
Ik weet het, het zal me hier niet in dank afgenomen worden omdat het gaat om bougie's uit de Citroen 2CV ook wel Eend genoemd.
Maar het principe zal wel ongeveer hetzelfde zijn.
http://www.2cv.nl/alledag/storing_bougie.html
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Moop » 04 apr 2009, 12:58

Bij welke cilinders zijn de bougies grijs en bij welke zwart. Een te rijk mengsel of olieverbruik is simpel te onderscheiden olie is vettig benzine is droog.<br><br>Post edited by: Moop, at: 2009/04/04 12:59
Moop

Berichtdoor Don » 04 apr 2009, 13:38

Semrick:

Ach ; een 2cv, daar ben ik zowat ik geboren; heb ik een zwak voor dus ik kijk graag naar die link!

Moop:
de achterste 2 bougies zijn droog/zwart
ik vindt het zo gek, dat als het te rijk mengsel zou zijn, dat dan de voorste 2 goed zijn!?

gegroet
Don
Don

Berichtdoor Leon » 04 apr 2009, 18:24

tja.. idd, kijk eens naar de klepspeling, maar kijk eerst eens naar de verdeelkap / rotor / kabels...
Leon

Berichtdoor Don » 04 apr 2009, 20:19

Ik heb net nog even gereden en de 180km/u aangetipt (op de teller dat wel!); dus zo slecht staat de boel niet afgesteld (als het de kleppen zijn moet ik natuurlijk niet te vaak op topsnelheid gaan rijden,.......maarja het is zo leuk af en toe).

Ik denk dat ik begin met nieuwe kabels; die wilde ik toch al.
En verder zal ik idd de kleppen eens controleren; nooit gedaan, maar ik ga me erin verdiepen.
Als dat allemaal niet mocht helpen dan komt er electronische onsteking, dan sluit ik problemen met de rotor/verdeelkap/puntjes uit.

Bedankt heren,
Gegroet,
Don
Don

Berichtdoor Moop » 04 apr 2009, 21:26

Dat de achterste twee bougies droog zwart zijn geeft aan dat daar een onvolledige verbranding plaatsvindt. Een onvolledige verbranding kan plaats voinden door teveel brandstof, te weinig zuurstof. Dit kan ontstaan door een te laat opengaande of te vroeg sluitende inlaatklep of uitlaatklep.
Moop

Berichtdoor Don » 04 apr 2009, 22:13

Moop:

Dan zou het idd op te lossen zijn met klepstellen toch?

Het is wel zo dat een 1/2 jaar geleden de kleppen zijn gesteld bij een garage,...hoewel ik zelf enige twijfels bij had over hun kennis van oude Benzen, maar dat is een ander verhaal.

Ik zal dus echt aan het kleppenstellen moeten; ik hoop dat er binnenkort eens zo'n kleppensteldag komt, dan ben ik van de partij!

Don
Don

Keer terug naar Techniek