[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
nieuwe wetgeving belasting? : Algemene vragen over jouw auto - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:34

nieuwe wetgeving belasting?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Re:nieuwe wetgeving belasting?

Berichtdoor jan280CE » 07 jul 2008, 08:44

Wat zou er nu gebeuren met de file's en het aantal auto's in Nederland als brandstoffen een kwartje kosten en er geen houdersschapsbelasting zou zijn? Meer of minder file's?

Op zich een interessante vraag, maar daarmee is het topic door de vraagstelster niet gestart. (hoezo ontopic blijven). De vraag ligt meer in de lijn “is het nog zinvol om gezien de onzekerheid ten aanzien van kilometerheffing een oldtimer aan te schaffen”. Sommige mensen kijken toch iets verder als hun neus lang is en vrezen een herhaling van het debacle met de grijze kentekens. Dat je een dergelijk topic vanuit diverse invalshoeken kunt benaderen is duidelijk, maar niemand is/voelt zich verantwoordelijk voor het ontstaan van de file’s. Ook ik niet. Het is niet mijn persoonlijke verantwoordelijkheid dat de overheid decennia lang onze infrastructuur verwaarloost heeft en dat deze nooit is meegegroeid met onze bevolkings- en autogroei. De gedachtegang dat mensen puur voor hun plezier in de file staan is naïef, maar doet in bepaalde kringen nog regelmatig opgeld. Om daarnaast het milieuargument uit de kast te trekken getuigd ook niet van veel inzicht in de materie, maar goed. Als je zaken breder wilt trekken en het algemene belang hoog in het vaandel hebt kun je niet om het feit heen dat de huidige file-toestanden onze economie enorme schade toebrengen. Dat het omslagpunt allang bereikt is en mensen (als ze de keus hadden) het liefst dichter bij huis zouden werken is ook geen geheim. Helaas in onze huidige flex-economie is een baan voor langere tijd een fictie, en komt met het aantasten van het ontslagrecht steeds verder van ons af. De noodzaak tot het reizen wordt door diezelfde overheid middels haar regelgeving steeds groter, en de oplossing ligt dan ook meer in het uitbreiden van onze infrastructuur. Tenzij wij naar Amerikaans voorbeeld ook graag trailerparks gaan inrichten zodat je constant je huis mee kan nemen naar je huidige werkplek. Voorwaar een enorme stap voorwaarts in de evolutie, of is dat nu terug in de tijd en hadden we dat in het begin van de vorige eeuw ook de loswerkman en de seizoenwerker? Dat door de aankomende verhogingen ( zoiets kan kennelijk door de enorme investeringen nooit budgettair neutraal) de inflatie wederom zal stijgen (terwijl we al door de EU gewaarschuwd zijn om de belastingdruk niet nog verder te laten stijgen), de concurrentiepositie van ons bedrijfsleven ernstig wordt aangetast en de koopkracht van een heel grote groep die deze extra kosten niet kan verleggen weer verkleind wordt denken we dan maar niet over na. Dat is mij iets te simplistisch.

Groet,

jan
jan280CE

Berichtdoor MajikSimon » 07 jul 2008, 10:42

Heefdt iemand wel eens erbij stilgestaan dan als je dus 60.000 km per jaar rijdt voor je werk...
-Er een heffing is van ca 0,15 cent per km ..
-Je niet buiten de spits kan rijden. Want je moet op tijd op je werk zijn.
-Er uberhaupt geen openbaar vervoer is op de tijden dat je moet beginnen...

Dat je dan 9000 euro per jaar kwijt bent!!!
Als je nu een hele zware diesel rijdt ben je 1000 a 1700 euro per jaar kwijt.

Nogal logisch dan dat de verwachting is dat er dan minder gereden zal gaan worden..
MajikSimon

Berichtdoor henklith » 07 jul 2008, 16:10

Simon schrijft,,,,

"Heefdt iemand wel eens erbij stilgestaan dan als je dus 60.000 km per jaar rijdt voor je werk... "

Ten eerste als je 60.000 km per jaar voor je werk rijdt, dan hoef je daar, of kan je daar al niet lang bij stil staan, je zit dan voortdurend achter het stuur.
Ten tweede iemand die 60.000km. per jaar rijdt met een klassieker is stapel gek, en verpest het hele oldtimer rijden voor de totale groep.
Iemand die dat doet wordt door de politiek als voorbeeld gesteld van pure misbruik van de regeling belastingvrij rijden.

Dit zijn de slechte, die het straks voor de hele groep gaan verpesten!!

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Toontje » 07 jul 2008, 16:48

hoi hoi
word er weer gezeverd is straks toch wel over de prijzen van de brandstoffen gaan zover omhoog dat we straks de keuze maken rondje rijden of eten .
en ja ik rijd ook wel 40dzd km met de Benz en of ze me dan tentoonstellen is dan jammer ik betaal per jaar meer dan 30dzd aan vadertje staat dus vind dan dat ik genoeg bijdraag aan die put zonder bodem.
dus elke mogelijk heid wie ik kan pakken om daar verder niet aan te betalen gebruik ik dan toch
en zou het wel leuk vinden als er wat minder gezeverd werd op het forum
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Douwe Jan » 07 jul 2008, 17:34

Douwe Jan

Berichtdoor Roel280€ » 07 jul 2008, 17:42

Heel dat rekening rijden is een farce. Verhoog de benzineprijs en schaf belastingen / BPM af. De gebruiker betaalt, al rijdt hij met een stoomwals 60.000km per jaar.
Resultaat anno nu is dat straks de welgestelde Captain Of Industries, Coorperate Executives net zoveel betalen per km als de jannen met de petten die op weg zijn naar hun suffe jobs op een nog suffer industrieterrein.
Met dat rekening rijden is straks het rijden in een klein bakkie in de spits net zo oninteressant als in een vette Lexus. Dus dat zal de emissie uitstoot ook geen goed doen.
Roel280€

Berichtdoor henklith » 07 jul 2008, 19:38

Nou Toon, als jij 40K in het jaar rijdt kan je dat beter in een vectra diesel doen beste kerel die rijdt 1 op 24 zeg grofweg de helft gebruik aan brandstof.
Met de W123 zou je dus 5000 euro kwijt zijn!!
met de vectra (staks ook klasieker :o))) zou je dus 2500 euro op de brandstof besparen, meer bedrag aan belasting?? weet ik niet.
Dan hou je je W123 er gratis bij van het geld wat je bespaard, en kan
je nog heel wat pakjes zware shag gaan kopen in Luxemburg!
Groet, Henk

NB: dat noem ik nog eens zeveren, je bedoeld natuurlijk saven :o)<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/07/07 19:40
henklith

Berichtdoor Motormongool » 07 jul 2008, 19:51

Motormongool

Berichtdoor Karin » 07 jul 2008, 20:06

Uuuhm, heren, mij bekruipt het onaangename gevoel dat deze vraag van mij nogal wat emoties oproept die hier op het forum mijns inziens soms wat uitgebreid gelucht worden. Dit is niet mijn bedoeling geweest. Ik weet niet hoe het bij andere leden zit, maar wat mij betreft zouden de reacties wat meer to the point mogen zijn. Gelukkig zaten die er ook tussen hoor, ik heb al wat informatie die ik hebben wil. Maar meer info is altijd welkom.
Kan iemand mij ook vertellen wat je gemiddeld aan onderhoud van een 300D uit 1983 kwijt denkt te zijn bij een aanschafprijs van laten we zeggen 4500 euro? (is natuurlijk gokken, dat weet ik, maar jullie hebben met zijn allen de ervaring, ik heb geen flauw idee...)
Mijn dank,

Karin
Karin

Berichtdoor Nico Vliet » 07 jul 2008, 21:13

hoi Karin,

Dat er wat verder in een posting off topic wordt gegaan zie je vaker ( ben k zelf ook wel eens schuldig aan ). Probeer je er niet te veel aan te storen.
Onderhoud zullen mogelijke beurtjes ( als je die niet zelf doet ) zijn + dingen die door ouderdom aan vervanging toe zijn. Denk aan rubbers en zo.

Groetjes,

Nico.
Nico Vliet

Berichtdoor D!rk » 07 jul 2008, 21:27

D!rk

Berichtdoor Citrobenz » 07 jul 2008, 21:31

Hallo Karin,

De aanschafprijs zegt eigenlijk niet zoveel, het ligt er meer aan hoe de onderhoudstoestand van de auto is en wat voor eigenaar hij heeft gehad.

Dan komt nog het punt, kun je er zelf aan sleutelen of moet je voor alles naar een garage.

Het is en blijft een oude auto die gewoon meer onderhoud nodig heeft dan moderne auto's

Dus als je zelf veel kunt sleutelen kun je het overwegen, maar moet je voor alles naar een garage kun je wel eens erg duur uitkomen.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee

Berichtdoor henklith » 07 jul 2008, 21:38

Excusso Karin, ik gaat der verder niet op in, misschien in een ander
item nog is.
Greetz,, Henk.

NB:(Momo wat vooer jij een theater stukkie op zeg :o))) )

En nu wegwezeeee!
henklith

Berichtdoor Roel280€ » 07 jul 2008, 21:39

De laatste heren hebben gelijk. Het onderhoud is afhankelijk van je eigen kennis, de kilometrage. Een klein Koreaans karretje is veel goedkoper, met de W123 heb je te maken, met roest, rubbers en rotzooi. Dichtgesmeerde wielkasten, rotte kriksteunen, lekkende schuifdaken en ramen. Probeer een auto te vinden met zo weinig mogelijk opties en laat de auto keuren, voor aankoop, bij Klasse Klassiek. Je kent Harrie al...
Roel280€

Berichtdoor Motormongool » 07 jul 2008, 21:50

Motormongool

Berichtdoor Jeroen » 08 jul 2008, 11:58

Toevoeging op die Wegenwacht; ja mijn ervaring is ook dat wegenwachten het leuk vinden om aan "echte" oude autoos te sleutelen. Alleen, soms wordt ze dat wel moeilijk gemaakt.

Zo heeft de wegenwacht tegenwoordig wel een laptop met diagnostic software bij zich, maar geen gewone stroboscoop meer! Laatst die van mij aan de wegenwacht moeten lenen toen ik stopte bij een gestrandde klassieker en drie minuten na mij stopte er ook het bekende gele busje.

Ik had het vermoeden dat de onsteking was losgerammeld en verdraaid en wilde dat testen met een stroboscoop. Waarop de wegenwachter mompelde iets in de trend van "die ouwe troep hebben wij niet meer bij ons". Gelukkig was ik samen met een vriend en onze beider kofferbakken zitten stampvol met "oude troep". Dus heeft de wegenwacht de boel weer op tijd gezet met onze oude troep stroboscoop.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee

Berichtdoor Trouwkoets » 09 jul 2008, 09:59

Karin,

In een oude Benz rijden is een liefhebberij. Elke liefhebberij kost geld. Soms veel geld, met grote onvoorziene uitgaven. Dat laatste kan je voorkomen door een goede auto te kopen. :-) (glimlach)

Vele van ons zijn in het eerste jaar van hun eigenaarschap financieel behoorlijk leeggelopen. Onze auto's hebben vaak al lange tijd weinig of niet meer gereden, en als je dan gaat rijden gaat er van alles kapot: waterpomp, uitlaat, accu's, lekke koppakking, remmen reviseren, om nog maar niet te spreken van alle verborgen roestellende. Dus reserveer wat geld om het eerste jaar door te komen, hoeveel hangt helemaal af van de onderhoudshistorie en staat van de auto, en of je zelf dingen gaat aanpakken of laat uitvoeren.

Over de wegenbelasting, kilometerheffing en provinciale opcenten:

Met het invoeren van de kilometerheffing vervalt de grondslag voor een apart regime voor auto's ouder dan 25 jaar. Ik verwacht dat onze Benzen gewoon vol gaan meebetalen. Ik betwijfel overigens of het systeem vanaf 2011 kan worden ingevoerd. Ik denk dat het de grootste flop wordt aller tijden, om technische en financiële redenen.
Trouwkoets

Berichtdoor Gerard » 09 jul 2008, 11:19

Hallo Karin,

Mijn ervaring;
Aanschaf en gebruik geen probleem als het jou lukt om een W123 te vinden zonder verborgen gebreken en die de eerste tijd geen grote onderhoudskosten met zich mee brengt....

En mocht je (zoals bij mij het geval) toch in meer of mindere mate een kat in de zak gekocht hebben, dan hoeft dat nog steeds geen streep door de rekening te betekenen, vooropgesteld dat je bereid bent om te gaan leren sleutelen en lassen.

Zoniet, en je moet dus alles uitbesteden, laat je voordeel mbt. belasting en verzekering in no-time als sneeuw in de zon verdwijnen.

groeten,
Gerard
Gerard

Berichtdoor Trouwkoets » 09 jul 2008, 11:40

Trouwkoets

Berichtdoor Gerard » 09 jul 2008, 12:33

je hebt gelijk trouwkoets :)
Dat "mijn ervaring" had een alinea lager moeten staan...:D

Wist ik veel, toen ik mijn 240TD destijds bekeek, dat het plaatwerk van de vloer, onder die nog schitterende, intacte en droge bitumenafdekking van Mercedes, op de bekende plekken toch echt wel doorgeroest was, dat de pakking van de oliefilterbehuizing snel de geest zou geven, dat menig elektrisch contactpuntje van relais praktisch doorgesleten was, enz, enz....

Maar(!) dat is allemaal met de hulp hier op het forum, inmiddels opgelost en dat op zich heeft mij extra veel voldoening gegeven.
Zou ik de problemen echter benaderd hebben zoals ik dat vroeger deed (kan ik vast niet zelf, kan ik beter uitbesteden) dan zou ik nu al op mijn Benz zijn leeggelopen. En om de zoveel tijd blijft mijn sterretje mij uitdagen om wederom dit forum te gaan raadplegen voor een oplossing van een nieuw probleem....;)

groeten,
Gerard
Gerard

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto