door Trouwkoets » 05 jul 2008, 22:03
@Bert, goed verhaal. Ik heb op een paar punten een opmerking.
Ten eerste de druk in systeem 2. Die is afhankelijke van de kracht van de massa op de achteras minus de opwaartse kracht die door veren wordt geleverd.
Leg 300 kg achterin de auto dan zal de auto inveren. De druk in systeem 2 neemt toe omdat het gas in de bollen wordt gecomprimeerd, en de druk hiervan is gelijk aan de druk in het hydraulisch deel van systeem 2.
Verder zal, door het inveren, de regelaar openen en hydraulische vloeistof in systeem 2 toelaten. Wordt hierdoor de druk een systeem 2 verhoogd? Nee, niet direct. Maar doordat de vering omhoog komt (door de extra hydraulische olie in systeem 2) zellen de spiraalveren minder ingedrukt zijn en dus minder 'dragen' (F=C*U, U is de invering) en daardoor wordt de druk in systeem 2 hoger.
Als je de motor uitzet met 300 kg in de achterbak dan gebeurt er in principe niets. Haal je op dat moment de 300 kg weg dan veert de wagen omhoog. Daardoor gaat de regelaar open (op 'uitlaten')en de wagen zakt tot het normale niveau. Leg je daarna de 300 kg weer in de auto dan veert de auto in. regelaar gaat open maar er is geen druk voorhanden om systeem 2 te vullen. Ik weet niet hoe de regelaar exact in elkaar zit maar in deze situatie zouden terugslgklepjes wel eens beschadigd kunnen worden, omdat de hoge- en lage drukzijde bij in stilstand toegevoegde lading andersom is aan de normale toestand, waarbij in systeem 1 altijd een hogere druk aanwezig is dan in systeem 2
Zal de auto met 2000 kg in de achterbak nog horizontaal komen? Nee, waarschijnlijk kan de pomp niet voldoende druk leveren.
In tegenstelling tot Bert ben ik WEL van mening dat je met de verstel mogelijkheid aan de hevel van de regelaar de wagenhoogte kan afstellen (binnen zekere grenzen). En bovendien zegt de term 'basisdruk' mij niets, druk in systeem 2 zoals ik aan het begin heb aangegeven. Ik ben het helemaal met Bert eens dat als de regelaar steeds op vullen staat het systeem op termijn kapot gaat. Sterker nog, het systeem IS dan al kapot.
Bij een goed functionerend systeem zal de auto niet of slechts zeer langzaam (maanden) achter inzakken.