[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Waterpomp M110 : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 03:35

Waterpomp M110

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Waterpomp M110

Berichtdoor éénopzeven » 15 jul 2008, 21:38

Bedankt Tonnie..,

Zo kan ik eventueel het lassen omzeilen.., goede tip.

Sleutelen in stedelijke omstandigheden valt lang niet altijd mee.

Thanks again..,

Robert
éénopzeven
 


Re:Waterpomp M110

Berichtdoor Coupe280 » 15 jul 2008, 21:51

dat warmstoken kan met een gewone gasbrander hoor .
zijn maar m6 boutjes volgens of hooguit m8 (ik weet het zo niet uit hoofd)
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Waterpomp M110

Berichtdoor éénopzeven » 15 jul 2008, 23:14

M6 inderdaad.
Maar waarom wil je het warm stoken?
Metaal zet toch uit door warmte?.., dat lijkt me nou juist averechts werken.
Of zie ik iets over het hoofd.

Zijn die bouten nog te bestellen bij de dealer?
Het is geen buitenissig materiaal.., goed verkrijgbaar.., ik overweeg ze met RVS exemplaren te vervangen.<br><br>Post edited by: éénopzeven, at: 2008/07/15 23:18
éénopzeven
 


Re:Waterpomp M110

Berichtdoor Coupe280 » 16 jul 2008, 17:33

eenop zeven
doordat de bouten warm worden komt er beweging in .
als ze dan weer afkoelen kun je ze vaak zo losschroeven.
als ik mij goed herinner gingen er al wat loszitten door dat ik de boor precies midden in de imbuskop zette en toen de kop er af boorde .
doordat de rest van de bout daardoor zo warm werd dat ze daardoor al los gingen zitten.
die bouten kun je ook bij een bouten en moeren specialist krijgen .
ik heb ze toen gehaald bij een specialist in zwolle
denk er wel aan het zijn bouten met een treksterkte van 10.9 volgens mij.
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Waterpomp M110

Berichtdoor éénopzeven » 16 jul 2008, 18:23

Hey coupe280..,


Je bent me net voor.., zojuist de dealer gebeld.., ze zijn gewoon verkrijgbaar.
Ok.., je uitleg over het verhitten snap ik nu en 'makes sense'.., bedankt voor de uitleg.

Ik heb nog een mogelijkheid bedacht:

De ratelkant van mijn inbus-bitjes is ietsje groter dan het benodigde maatje 6. Ik ga die kant zo taps slijpen dat er een maximale pasvorm ontstaat. De vraag blijft dan in welke mate de 'dolle' bouten nog grip bieden maar het is het proberen waard.


Ik denk overigens maar naar Waarland af te reizen.., alleen kan ik niet eerder dan 2 augustus en zelfs dat is niet helemaal zeker.

Dank en groeten..!

Robert
éénopzeven
 


Re:Waterpomp M110

Berichtdoor wwwW123 » 17 jul 2008, 10:34

stuk rond ijzer nemen (zware drevel) en op de bout zetten en gewoon hard slaan, vervolgens je afgeslepen speciale imbussleutel erin slaan en losdraaien. vaak lukt het zo al, zonder warmstoken.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Waterpomp M110

Berichtdoor JaapW114 » 26 jul 2008, 22:06

Hallo Robert,

Na een zeer drukke periode met werk, heb ik ook weer een beetje tijd om te sleutelen. Die bouten los krijgen moet toch niet zo'n probleem zijn lijkt mij. Daar zijn mogelijkheden te over voor.
Laat maar weten wanneer je eventueel langs wilt komen. Komende twee weken heb ik nachtdienst en dus overdag nog wat tijd over om je te helpen. Zaterdag 2 augustus is voor mij ook geen probleem, alleen niet heel vroeg, want ik ben pas om 06.30 ur thuis en wil dan eerst een paar uurtjes maffen, maar vanaf 11.00 uur ben je welkom.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Waterpomp M110

Berichtdoor éénopzeven » 27 jul 2008, 23:31

Hey Jaap..,

Inderdaad.., die bouten komen los maar het is wederom fijn om het in Waarland te kunnen doen.., dan kunnen we - indien noodzakelijk - alle denkbare 'paardenmiddelen' op ze loslaten.
Ik denk dat het uiteindelijk wel redelijk makkelijk gaat maar ik neem graag het zekere voor het onzekere en hier in Amsterdam heb ik gewoon veel minder middelen tot mijn beschikking.

Fijn dat ik kan komen.., heel fijn..!
Helaas kan ik je pas vrijdag middag / avond laten weten of ik kan komen.., mijn partner is met vakantie.., ik doe alles alleen en kan niet goed inschatten hoe dingen gaan lopen.
Maar het kan probleemloos naar augustus verplaatst worden als dat je beter uitkomt.

Hoe gaat het met je voet?

Dank.., groeten en hopelijk tot spoedig.

Robert<br><br>Post edited by: éénopzeven, at: 2008/07/27 23:40
éénopzeven
 


Re:Waterpomp M110

Berichtdoor JaapW114 » 28 jul 2008, 07:05

Robert,

Mijn voet is weer genezen, alleen wel een teen waar geen nagel meer op komt geworden!
Laat maar weten wanneer het jou uitkomt, ik heb geen dingen meer gepland staan. Komende twee weken nachtdienst, dan heb ik redelijk veel tijd, daarna weer de dagdienst in alleen is dat van 07.00 tot 19.00 uur, ben dan te laat thuis om nog iets te kunnen doen, dus dan wordt het zaterdags of zondags.

Maar misschien toch wel handig om een zaterdag te plannen, je weet inmiddels uit ervaring hoe dingen kunnen uitlopen (klepstellen)!

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Waterpomp M110

Berichtdoor bartolo66 » 28 jul 2008, 09:40

Een beproefde methode om bouten los te krijgen is domweg met een hamer en een beitel aan de slag gaan.
Maak een kerf in de buitenste rand van de bout (aan een zijde) door er met een beitel op te slaan. Als de kerf diep genoeg is houd je de beitel schuin zodat de kracht die je uitoefent de bout dwingt om rond te draaien.

Ik heb er echt véél op deze manier losgemaakt. voorwaarde is natuurlijk dat je er de ruimte voor hebt...

Succes!<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2008/07/28 09:41
bartolo66
 


Re:Waterpomp M110

Berichtdoor éénopzeven » 01 aug 2008, 23:15

@ Bartolo66

Bedankt voor je tip.., ik denk dat de ruimte nogal beperkt is om toe te passen.., we zullen zien.

@JaapW123

Je hebt mail.
éénopzeven
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten

cron