[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Magneetkoppeling fan op M102 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:39

Magneetkoppeling fan op M102

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Magneetkoppeling fan op M102

Berichtdoor Jeroen » 12 apr 2008, 19:17

Mijn Benz heeft een m120 motor voorzien van een koelfan met magneetkoppeling. Die koppeling komt in rond de 100 graden. Nou heb ik nog nooit koelingsproblemen gehad, maar goed de afgelopen maanden is het niet warm geweest en ik sta met mijn Benz zelden in de file. Maar de zomer komt eraan en binnenkort gaan we naar het zuiden dus moet alles het wel doen. Dus vanmiddag wilde ik eens kijken hoe een en ander werkte en toen liep ik toch tegen een paar vreemde zaken aan.

Als de motor stilstaat kan ik de fan zonder problemen ronddraaien. Nauwelijks weerstand is dat wel normaal?

Met contact aan:
Ik heb de draad op de temperatuurswitch losgehaald en even heb schakelen van de switch gesimuleerd. Dan gaat er keurig een relais klikken. Relais zit in een zwart kastje net boven het linkerwiel. Maar dat doet niets voor de fan. Die kan ik nog steeds zonder problemen/weerstand de fan ronddraaien.

Zonder verder wat weg te sleutelen kan ik niet direct bij de elektrische aansluiting bij de fan komen. Wel bij het verbindingstekkertje net naast de motor. Daar staat wel keurig 12V.

Doe ik iets verkeerd? Heeft iemand een betere testprocedure en is het normaal dat die fan zo weinig weerstand heeft bij stilstaande motor?

Laatste vraagje; achter de thermoswitch van de koelfan zit er nog een. Er zitten er dus tween, eentje is rood eentje is blauw. Weet iemand wat die tweede thermoswitch doet?

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Magneetkoppeling fan op M102

Berichtdoor jan280CE » 12 apr 2008, 19:42

Indien je de Duitse taal enigzins begrijpt is dit een handige link
http://www.benzgarage.de/technik/thermo ... alter.html

Groet,

jan
jan280CE

Berichtdoor Jeroen » 12 apr 2008, 20:11

Hi Jan,
Bedankt.
Grappig, want deze fotoreeks laat precies iets anders zien dan wat in mijn Amerikaanse manual staat. Die zeggen namelijk dat de voorste (de blauwe thermoswitch) bediend!
Ik zal nog eens gaan kijken.

Snap nog steeds niet waar bij mij de tweede thermoswitch voor moet dienen. Volgens jou link is het een Thermozeitschalter tbv K-Jetronic, maar ik heb nog gewoon een carburateur.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor jan280CE » 12 apr 2008, 20:24

Sorry Jeroen, dat had ik niet gezien, dus keek ik naar wat algemene info.
Je zou de kabel kunnen nalopen/kijken en zien waar deze uitkomt.
Volgens de WIS staat er wel constant 12 volt op de stekker bij de motor en zal dus de thermoschakelaar (waarschijnlijk) de aarde al dan niet schakelen.
Hier vindt je in elk geval enige electrische schema's
http://www.thomconsulting.de/MB/W123.htm
Probeer deze even op te slaan, want je weet nooit hoelang zoiets online blijft.

Groet,

jan
jan280CE

Berichtdoor Jaap123 » 12 apr 2008, 21:39

de fan hoort inderdaad bij stilstaande motor zonder weerstand (dus "loos") rond te kunnen draaien. Pas als de thermoshalter de magneetkoppeling inschakelt (bij ca 100 graden C) staat hij vastgekoppeld aan de as.
Op deze manier wordt brandstof gespaard want een draaiende fan vraagt toch behoorlijk wat vermogen. Nu wordt hij alleen gekoppeld als te temperatuur dat vraagt (en dat is vrijwel nooit is mijn ervaring).
Volgens mij schakelt de thermoshalter inderdaad naar aarde dus als je de stekker naar aarde verbind, zul je zien dat de fan geblokkeerd (want gekoppeld) staat.
Jaap123

Berichtdoor Trouwkoets » 12 apr 2008, 22:46

Jeroen,

Ik heb zowel aan deze thermoschakelaar voor de fan gewerkt als aan de waterpomp (waarbij de fan, poelie enz moet worden uitgebouwd) dus ik weet waarover ik praat.

Ten eerste is het geen elektrische fan. De fan heeft dus geen stroom nodig. Zodra de temperatuur boven de 100 graden komt dan schakelt de thermoschakelaar naar massa (dus geen 12v). Bij ongeveer 93 graden schakelt hij weer af.
En nu komt er iets belangrijks: er is GEEN relais. Vanaf de thermoschakelaar loopt er een stroomdraad rechtstreeks naar de electromagneet. Deze electromagneet zit in een uitsparing achter de poelie. Door het magnetisch veld van deze magneet wordt een ring van de fan tegen de poelie aangetrokken, waardoor de fan gaat draaien. Simpel systeem, gaat nooit kapot, behalve dan die thermoschakelaar want die kan wel kapot. Kost 3 tientje bij de dealer.

Testen gehele systeem excl. thermoschakelaar: haal de kabel los van de thermoschakelaar. Pak een stukje stroomdraad waarmee je straks de draad kan doorverbinden naar massa. Start de motor. De fan gaat meedraaien, maar je kan hem met een krant stoppen. Schakel nu de kabel door naar massa. Je hoort een luide klik (aantrekken van de fan). Vraag een huisgenoot om de fan te stoppen met een krant. Als dat goed is kan dat niet.
Testen werking van de thermoschakelaar: De ouderwetsen manier met een pannetje water. Thermoschakelaar schakelt overigens bij 102 graden, dus iets 'oververhitten'. Andere mogelijkheid (beter en makkelijker) is om een snelle rit te maken, en direct bij thuiskomst je radiator helemaal in te pakken en de fan met iets simpels tegen te houden, wat los schiet als de fan wordt geschakeld. Dan is het misschien wel mogelijk om het water tot boven de 100 graden te krijgen.

En om nog even in te gaan op het verhaal op benzgarage.de: De andere elektrische aansluiting is niet van het koudstartventiel. Het is de elektrische aansluiting van je dashboardaanwijzer.

Rechts op de foto zijn de benzine aansluitingen te zien van de warmloopregelaar van de K-jetronic. Ik heb elders wel eens verteld hoe dat werkt. Het Kaltstartventil (wederom alleen de K-jetronic) wordt bediend vanuit het schakelrelais van de benzinepomp. Die dus veel meer doet dan alleen het schakelen van de benzinepomp.

Ik hoor het wel als ik even moet komen kijken

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/04/13 09:45
Trouwkoets

Berichtdoor Jeroen » 13 apr 2008, 18:40

Hi Caspar,
Bedankt.
Heb zojuist eens gekeken:

Met contact af (en dus ook motor af) die draad op de massa gezet. En jawel hoor. Ferme klik en de electormagneer trekt aan. Je kunt de fan bijna niet meer ronddraaien.

Nu komt het vreemde; als ik de motor start werkt het niet meer??? De motor tot op bedrijstermperatuur laten komen en dan nog steeds werkt het niet meer. Dus ergens zit toch iets vreemd.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor henklith » 25 jun 2008, 21:07

Hoi Caspar, bedankt voor je uitleg!
Het Duitse verhaal is ook goed te volgen.
Conclusie, het is helemaal geen electrische Fan :o))
Het is gewoon een Fan, die door de motorpoulie mee genomen wordt nadat de thermoschakelaar 100C heeft bereikt.
Vreemd, dat voor die tempratuur van schakelen dan zo hoog is gekozen, waarom niet gewoon bij 90C, mijn diesel bereikt die temperatuur denk ik zelden, en 100C al helemaal nooit toch?
Naar mijn idee kan je die Fan beter een keer wat te vroeg laten opkomen dan helemaal als de motor al bloed heet is.
Ik vraag me af of er niet een thermostaat te vinden is die wat vroeger schakelt.
Persoonlijk zou ik (vanwege mijn slechte gehoor bijvoorbeeld) iets van een controle lampje in de cabine willen hebben die aan gaat als de Fan geschakeld wordt, is een kwestie van een draadje doorvoeren en een ledje er aan hangen.
diezelfde draad kan je ook nog gebruiken om de fan "manueel" in te schakelen, wat wil je nog meer:o))
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Trouwkoets » 25 jun 2008, 22:52

@Henk: Opvallend dat niemand kan aanvaarden dat temperaturen tot zo'n 105ºC normale bedrijfstemperaturen zijn. In ieder geval zo bedacht door de MB ingenieurs. Bedenk dat een thermostaat van een diesel geheel open is bij 87ºC, en dat bij deze temperatuur de thermostaat van M102 pas begint met openen.
En inderdaad, geen elektrische fan :-)
Trouwkoets

Berichtdoor henklith » 25 jun 2008, 23:50

Je zal wel gelijk hebben Caspar, maar waarom komt mijn 200/W115 dan nooit aan deze (ideale) hoge temperaturen, dat zo goed zou zijn voor de motor?
De temperatuur staat net boven de 80, ok, plus of min 10 graden neem ik in acht!
Groet, Henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/06/25 23:51
henklith

Berichtdoor Trouwkoets » 26 jun 2008, 09:15

@Henk: Nou, ik kan wel wat bedenken. De M115 motor zal een thermostaat hebben die eerder open gaat. Hogere temperaturen verhogen het rendement van de motor. Maar de kwaliteit van smeermiddelen en de mogelijkheid van het koelsysteem temperaturen binnen grenzen te houden stellen daar grenzen aan. Verder speelt ook de hardheid van gebruikte materialen en bijvoorbeeld toleranties waarmee de motor is gebouwd een rol. Daarvoor is meer technologie noodzakelijk.
De M102 is een jaar of 12/15 later ontwikkeld dan de M115, en is de eerste uiting geweest van een geheel nieuwe generatie motoren van MB. Ik kan me voorstellen dat de M102 in vele opzichten 'geavanceerder' is dan de M115, waardoor gewerkt kan worden met een hogere bedrijfstemperatuur.
Trouwkoets

Berichtdoor henklith » 26 jun 2008, 10:11

Heel interssant Caspar om dat allemaal te lezen :o)) bedankt.
groet, Henk
henklith

Berichtdoor alex240diesel » 26 jun 2008, 12:23

Henk,

Ik zal ook maar eens reageren op dit topic.

Ideaal is inderdaad een temp. van rond de 90 graden. Tijdens het rijden koelt de radiator echter al zo goed dat ik zelden een temp waarneem van boven de 85 graden, das dus rijdend mijn max temp. In de file zal de temperatuur, van elke auto omhoog gaan tot een waarde van rond de 100 graden en dan slaat de fan aan, of in dit geval wordt de magneetkoppeling geactiveerd. Dus niks niews onder de zon.

Maar in de file is het voor mij geen uitzondering om een temperatuur te zien van tegen de 120 graden, en mijn Fan is niet mijn grootste vriend want die slaat niet aan. Temperatuurschakelaar zou bij 100 graden naar massa moeten schakelen maar dat doet hij om de een of andere rede niet, schakelaar heb ik al vervangen, zonder resultaat.

Overigens heb ik daar een oplossing voor, en dat is de interieur verwarming vol aanzetten. Dit is toereikend om de temperatuur onder de 110 graden te houden.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 26 jun 2008, 12:26

Trouwkoets wrote:
En om nog even in te gaan op het verhaal op benzgarage.de: De andere elektrische aansluiting is niet van het koudstartventiel. Het is de elektrische aansluiting van je dashboardaanwijzer.

Rechts op de foto zijn de benzine aansluitingen te zien van de warmloopregelaar van de K-jetronic. Ik heb elders wel eens verteld hoe dat werkt. Het Kaltstartventil (wederom alleen de K-jetronic) wordt bediend vanuit het schakelrelais van de benzinepomp. Die dus veel meer doet dan alleen het schakelen van de benzinepomp.

Ik hoor het wel als ik even moet komen kijken

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/04/13 09:45[/quote]

Caspar,

Kan jij mij aangeven waar de temperatuur sensor dan zit? Bij mijn weten zit deze aan de zijkant van het blok (op de afbeelding wijst de vinger er naar), wel in de buurt van de temperatuurschakelaar, maar niet aan de bovenzijde.<br><br>Post edited by: alex240diesel, at: 2008/06/26 12:27
alex240diesel

Berichtdoor Trouwkoets » 26 jun 2008, 13:21

Trouwkoets

Berichtdoor henklith » 26 jun 2008, 16:27

Als de originele fan niet werkt, of niet voldoende werkt, kan je ook nog eens kijken naar de mogelijkheden van een echte electrische fan!!
De originele fan heeft het nadeel dat als ie het hardste nodig is, dus in de file!!
de fan het zachtste draaid!!
Een electrische fan staat altijd vol aan!!
Groet, henk (die geen fan is van de originele fan)
henklith

Berichtdoor Trouwkoets » 26 jun 2008, 20:25

OK mannen, de sensor zit inderdaad zoals Alex zei aan de zijkant van het blok, bij de vinders op de foto.

Ik denk dat de het ding voor de thermoschakelaar van onderdeel van de K-jetronic is, om te bepalen hoe lang de koude startinjector moet injecteren.

Was wel even zweten. Om achter het bovenstaande te komen heb ik geprobeerd de elektrische aansluiting van de sensor los te maken. Daar was enig geweld bij nodig. Daarna weer vastgezet, maar de meter deed niets meer. Shit draadbreuk. Bleek uiteindelijk een slecht elektrisch contact tussen stekker en sensor te zijn, verholpen met een beetje kopervet.
Trouwkoets

Berichtdoor alex240diesel » 27 jun 2008, 12:18

Caspar,

Ik heb bij stilstaande auto test gedraaid. Ik heb de motor laten warmlopen en gekeken of de Fan mee ging draaien. Dit is niet gebeurd. Over die sensor van de temperatuur, daar kan je gelijk in hebben. Deze heb ik nog niet gemeten en zal ik eerdaags eens doen. wel zit ik te denken aan een omwissel actie wat de temp sensor en de schakelaar zijn voorzien van dezelfde schroefdraad.

Ik ben nog aan het testen en uitzoeken, maar ik vind het niet zo een groot probleem, zeker omdat ik weet wat het is en ik het dus ook kan oplossen. binnenkort sowieso ff een verbindingskabel maken om hem continu aan massa te leggen indien het echt nodig is ;)
alex240diesel

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 19 jul 2008, 23:42

Hmmmz het zijn m.i. wel extreem knullige systemen ik deel de ervaringen dat in de file de temperatuur behoorlijk oploopt. Ik kan me nog herinneren vorig jaar in Frankrijk dat ik genoodzaakt was om een afslag te nemen toen we een tijdje in de file stonden. Immers wat Henk ook zei, als je in de file staat dan draait de fan met magneetkoppeling het langzaamst, namelijk op het stationair toerental. En zo snel draait hij ook al bij gewone lagere temperaturen zonder inwerktreding van de koppeling. Je zult dus toeren moeten maken en rijwind creeëren om het spul weer te koelen.

De kachel aan is m.i. een noodoplossing. Helemaal met warm weer niet aan te bevelen. Ook al zet je de blazer niet aan, het wordt toch altijd een beetje warmer in de wagen.

Enerzijds zou je kunnen zeggen dat ten tijde van het ontwerp van de auto er minder files waren (is waar -hoewel- toen waren steden als Berlijn, Parijs, Londen en ga zo ff door ook al hopeloos qua verkeer) anderzijds zou je misschien kunnen stellen dat de ingenieurs van MB met dit systeem een plankje mis hebben geslagen (lijkt mij plausibeler). ik ben zelf ook aan het onderzoeken hoe ik een ventilator of zoiets kan plaatsen die bedienbaar is met een knop onder het dashboard ofzo.

Adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor henklith » 20 jul 2008, 11:06

Hoi Adriaan,, Je kan de eventuele "nagtraglich" zeg maar achteraf ingebouwde electrische fan gewoon laten inkomen op de bestaande thermo switch (sensor), die werkt toch wel goed bij jou begreep ik?
Je kan ook een manueel systeempje bij bouwen, met een (1) draad, en een schakelaar) kan je dan je Fan inschakelen en gelijk doormiddel van een lampje/ledje zien dat ie ingeschakeld is al dan niet automatisch of met je wijs vinger :o)
Groet, Henk

NB: ik zou daar wel een degelijke schakelaar voor gebruiken, een electrische fan trekt zo 10 a 15 ampeertjes

Post edited by: henklith, at: 2008/07/20 11:08<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/07/20 11:10
henklith

Volgende

Keer terug naar Techniek