Mede forummers,
Wij gaan over 2 weken met onze 200T kombi naar Oostenrijk en zullen heel wat serieus klimwerk gaan doen.
Ter voorbereiding ben ik van het weekend wat aan het lezen geslagen omtrent de schone kunst van het rijden in de bergen. En een van de (achteraf voor de hand liggende) tips die ik tegen kwam was om zoveel mogelijk bergop de snelheid te rijden waarbij de motor het maximum koppel ontwikkeld.
Na even het instructieboekje te hebben geraadpleegd blijkt onze 200T uit 1985 met M102 motor zijn maximum koppel te ontwikkelen bij 3000 rpm en is het maximum toerental 6000 rpm. Als ik vervolgens er vanuit ga dat het maximum toerental bereikt word bij de maximum toegestane snelheden in iedere versnelling zijnde:
-1e versnelling 48 km
-2e versnelling 80 km
-3e versnelling 134 km
-4e versnelling 168 km
mag ik dan concluderen dat het maximum koppel bereikt word bij:
-1e versnelling 24 km
-2e versnelling 40 km
-3e versnelling 67 km
-4e versnelling 84 km
?
Dit hele verhaal zou natuurlijk niet nodig zijn als ik een toerenteller had. Maar die is, in dit geval, helaas niet aanwezig.
Dus naast het meedenken zou ik graag van een berijder van een 3e serie 200(T) met M102 motor en toerenteller (kombi of limousine zal denk ik niet zo bar veel uitmaken) horen wat de snelheden zijn in iedere versnelling bij 3000 rpm.
Alvast bedankt voor jullie meedenken en reacties.
Groeten
John