[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
300D geluid reductie Tips? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:32

300D geluid reductie Tips?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

300D geluid reductie Tips?

Berichtdoor Wim Matsinger » 05 aug 2008, 11:00

Beste W123 rijders,

Ik wil graag mijn 300D wat stiller maken, het is natuurlijk een genot om die 88 manke ezels (ipv PK's) in het vooronder te horen lopen. maar elke dag 110km naar je werk in een beetje stilte is ook prettig.

Ik dacht zelf om het schutbord wat te isoleren.. iemand tips??

of aanraders om het juist niet te doen.

graag jullie ongezoute mening over dit onderwerp!

gr wim
Wim Matsinger

Re:300D geluid reductie Tips?

Berichtdoor Goofy.S » 05 aug 2008, 13:42

Beste Wim, ik denk dat je alles wat je aan extra isolatie doet helpt om het geluid te dempen. Kijk maar eens onder moderne auto's (OOK Benzen). Daar hebben ze in veel gevallen zelfs onder de motor isolatieplaten aangebracht. Niet alleen bij diesels, maar ook auto's met andere brandstoffen zijn soms voorzien van isolatie aan de onderzijde. Het lijkt me een enorme klus, maar als je er aan begint wens ik je nu alvast veel succes!

Karel, (Goofy.S)

Goofy.S

Berichtdoor Gerard » 05 aug 2008, 17:49

Kijk eens rond op deze site;

Ik heb het gehele schutbord in het motorcompartiment als ook in de binnenzijde van mijn 240TD (onder het dasboard, vloerplaat, middenconsolle) met hun Fibraflex extreem voorzien.
Die zelfklevende bitumenplaten zijn met een föhn gemakkelijk verwerkbaar.
De aankoop bij deze firma via het internet verliep probleemloos bij mij.
Verder heb ik ook nog de motorkap met een MB. dempingsmat voorzien.

Verwacht geen wonderen maar naar mijn mening (en ik stel over het algemeen hoge eisen) is de geluidsbeleving (en dan vooral bij snelheden boven de 80 km/h) daarmee van "storend" teruggebracht tot "acceptabel".

Mocht je een demo-ritje willen maken, ik woon in de omgeving van Deventer, Overijssel.

groeten,
Gerard<br><br>Post edited by: Gerard, at: 2008/08/05 17:52
Gerard

Berichtdoor Paul Snip » 05 aug 2008, 18:56

Differentieel van een Turbo-diesel monteren. Dan gaat het toerental drastisch omlaag. Dat scheelt ook een hoop lawaai.

Verder kun je beginnen met de binnenkant van de motorkap te bekleden met geluidsisolatie.

Verder zijn er van "Noise Killer" complete geluidsisolatie pakketten te koop. Ook voor de W123, dacht ik.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Merkedez » 05 aug 2008, 21:37

Beste Wim en alle andere geinteresseerden in geluidsisolatie.

Het probleem wat jij hebt en waar ik ook mee zat heb ik alsvolgt opgelost.

Door een paar Otoplastieken te gebruiken! Het comfort van onze diesels stijgt dan naar grote hoogte. Door de werking van deze dingen verdwijnen irritante geluiden (overdadig motorgeluid en windgeruis) naar de achtergrond maar de radio blijft perfect hoorbaar en met dit weer het schuifdak open natuurlijk.

Google maar even en je komt bv. het volgende tegen:

"U zoekt goede gehoorbeschermers. Dan is otoplastiek een goede optie. Een otoplastiek bestaat uit twee onderdelen een oorstukje en een filtersysteem. Door dit demping systeem worden alleen de schadelijke niveaus gefilterd en blijven omgevings- en spraakgeluiden behouden."

Het zijn eigenlijk een soort van oordoppen met een filtersysteem. Motorrijders gebruiken ze ook, tenminste als ze hun oren lief hebben.

Ik weet het is een aanpak vanuit een totaal andere hoek maar voor mij is het de perfecte oplossing.

Succes ermee. Gr. Marinus
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969

Berichtdoor Gerard » 06 aug 2008, 01:16

Die complete pakketten voor ook onze W123 van Noisekiller heb ik ook overwogen. Vooral die extra dempingsdeken voor over de motor die daar aangeboden wordt lijkt mij erg effectief. Maar aan hun pakket hangt wel weer een ander prijskaartje...:(

Was ik vergeten te melden maar inderdaad ook heel erg effectief; ik heb destijds met Wiebren mijn originele 1:69 diff. vervangen door een 1:47...

Die oordopjes; inderdaad een totaal andere aanvalshoek voor het probleem :). Dat is het leuke van internet; er zijn altijd wel anderen die ook (andere) oplossingen gezocht en gevonden hebben :)

groeten,
Gerard.<br><br>Post edited by: Gerard, at: 2008/08/06 01:19
Gerard

Berichtdoor Toontje » 06 aug 2008, 05:51

hoi hoi
Gerard ik heb een 206d gehad en daar is de W123 geluidloos bij heb daar gewoon van die isolatie matten van de bouwmarkt over de motor gelegd en in die motorkap geplakt was een enorme verbetering
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Edwin123 » 06 aug 2008, 11:05

Is er dan zoveel verschil tussen de modellen? Of maakt de motor van de 300D zoveel geluid?

Wil niet zeggen dat mijn 280CE stil is wanneer ik rij, maar echt veel herrie maakt hij niet. Het geluid komt voort uit zoemen van lagers.

de bodemplaat is bekleed met een isolatie aan de binnenzijde, dat is standaard (?). motorkap is geisoleerd. Dan ligt er in de auto een dikke binnen bekleding met isolatie en een pluche topdek. Daarop liggen de matten.

Nogmaals: is de 300D dan spartaanser uitgevoerd?

edwin
Edwin123

Berichtdoor Wim Matsinger » 06 aug 2008, 11:15

Niet echt anders geisoleerd maar de resonatie van de dieselmotor is veel erger dan bij de 280E.
Ik heb zelf ook een 280E en deze is inderdaad veel stiller.

De 300D is een 5 cylinder en loopt daardoor ook rouwer dan een 200D of een 240D.

Een 5 cylinder is veel moeilijker om in balans te krijgen dan een 4 cylinder motor.

Het heeft Mercedes ook veel tijd gekost om deze motor te ontwikkelen.

een 6 cylinder motor is per definitie als stiller omdat de balans in de motor veel beter is dan zelfs een 4 cylinder.

Maar ik ga gewoon wat proef ondervindelijk extra isoleren.
gr wim
Wim Matsinger

Berichtdoor Wim Matsinger » 07 aug 2008, 11:05

Gisteren avond isolatie aangebracht onder de vloermatten, onder de zitting van de achterbank, tegen het ijzerschot bij de brandstof tank, en op de bodem van de kofferbak.

Vandaag uiteraard weer naar den bosch gereden en het geluid is wel minder aanwezig.
Zaterdag nog het schutbord doen.

uiteraard brandvertragend materiaal gebruiken anders gaat het niet goed.
Ik denk dat het schutbord het meeste resultaat gaat opleveren ,maar dat is nogal een klus.

gr wim
Wim Matsinger

Berichtdoor Wiebren240D » 07 aug 2008, 11:55

Hallo Wim

bij mijn ouwe W115/114 is het schutbord van uit de fabriek al geisoleerd.
wel aan de kant van de moter maar ook aan de binnen kant van het schutbord scheelt wel dat is zo maar hou er wel rekening mee dat wanneer je met stukken isolatie gaat werken het wel goed aansluit.
dus geen kieren en naden.
maar in mijn geval heb ik er toch een 5 versnellingsbak onder gezet.
daar word het echt een stuk stiller van.
is niet goedkoop maar het werkt wel.
maar een ander Diffrentieel eronder is niet zo moeilijk en ook niet zo kostbaar.
er zal nu een 3.47 onder zitten bij 14 inch banden of 3.69 bij 15 inch banden.
ik heb nu een 3.47 diffrentieel eronder met 15 inch banden daar word de moter ook een stuk rustiger van kun je bij 120 gewoon praten was voorheen niet zo hoor.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Wim Matsinger » 07 aug 2008, 12:49

Beste wiebren,

er zit nu 14" onder en waarschijnlijk het originele dif.
Momenteel kan je bij 120 goed met de medepassagier praten.
Hoewel dit niet nodig is ..in een huwelijk praat je toch niet met elkaar ?!!??

Het dif vervangen kan altijd nog...maar bedankt voor de tip.
Wat mijn 300D wel heeft als je gas loslaat dat je tik hoort bij de aandrijving.
waarschijnlijk ergens toch wat speling.
Laat je beheerst het gas los hoor je niks. Bij de garage geweest tijdens het vervangen van de koppeling en konden niks vinden wat aan vervanging toe was.

en ach na 26 jaar trouwe dienst mag het. als het erger wordt misschien gelijk een ander dif eronder.

gr wim
Wim Matsinger

Berichtdoor Wiebren240D » 08 aug 2008, 11:56

Hallo Wim

ja een Tik bij de aandrijving vandaan kan niet zoveel zijn en als er bij de garage al naar gekeken hebben en niets kunnen vinden.
er is toch wat ik denk dat de stabilisator stokkjes eraan komen die willen graar geen tikken.
als je het achterwiel eraf haalt zie je hem al zitten.
een stukje platic wat van de stabilisatorstang naar de draag arm loopt dat voel je zo als daar speeling op zit gewoon vervangen denk ik.
de linker en de rechterkant.

veel suc6 met het herstel groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Wim Matsinger » 08 aug 2008, 12:40

Beste Wiebren,

Gisterenavond het schutbord onder de motorkap geisoleerd als proef.
Verschil is duidelijk merkbaar.. in DB zal het niet veel zijn..maar de scherpte van het geluid is er uit.

goeie tip om de stangen van de achteras is te bestuderen, zal ik zaterdag gelijk doen.
Daar heb ik niet naar gekeken.

thanks..

gr wim
Wim Matsinger

Berichtdoor Weizengelb » 13 aug 2008, 10:58

Hoi,

Ik ben hier ook wel mee bezig geweest.
Je hebt eigenlijk 2 soorten lawaai:
1 lawaai dat van de motor of uitlaat enz naar binnen dringt
2 Lawaai dat door resonantie veroorzaakt wordt

Voor 1 is het belangrijk dat je rubbers goed afdichten en dat de doorgangen naar de motorruimte enz goed afsluiten. ook de motorkapisolatie helpt hiervoor om al lawaai op te vangen dat van de motor naar boven komt.

Voor 2 is het belangrijk dat (mechanische) trillingen gedempt worden. Hiervoor zijn allereerst je motorsteunen van rubber en verder heeft Mercedes al vanallerlei isolatieplaten aan de carrosserie geplakt. Deze zijn niet om geluid op te vangen ,maar op plaatoppervlak te verzwaren waardoor de eigentrillingsfrewuentie wordt verlaagd.

Dieselmotoren geven nu eenmaal meer mechanische trillingen af, als ze verslijten of er iets defect is kan dit erger worden door onbalans enz.

Je kunt er hele studies aan wijden maar ik heb gemerkt dat los isolatiemateriaal niet heel effectief is.

Groetjes,
Mathieu
PS ik heb ooit op school een rapport geschreven over het geluidsniveau in mijn 200D W110. De metingen kwamen toen wel hoog uit zover ik me herinner, zover dat oordopjes verplicht waren bij een 8 urige werkdag! Jammer dat ik dat rapportje niet meer heb, was echt grappig om te doen toen (maar let op, die versleten W110 maakt eecht superveel lawaai vergeleken bij mijn huidige W123).
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Wim Matsinger » 13 aug 2008, 11:24

Beste Mathieu,

Klopt het geluid wat ik nu er eigenlijk heb beste uitgehaald het is het rijgeluid en de scherpte van het motor geluid.

Maar een weinig aantal in DB heeft wel veel effect.

gr wim
Wim Matsinger

Berichtdoor henklith » 13 aug 2008, 11:48

3 Db scheelt de helft :o))
Groet, Henk
henklith

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto