Hallo Benz-genoten,
Na een paar drukke weken weer even tijd voor mijn Benz gevonden. De achteras rammelde en via het forum had ik al begrepen dat dit door de rubbers van het sub-frame achter kon komen. En ja dat klopte, de ene kant was voor de helft gescheurd en de andere kant was een heel stuk rubber gewoon weg. Dus set rubbers besteld er erin gezet, kost € 70. In zetten bleek niet moeilijk, krik onder subframe arm er bout los plus de twee kleine boutjes. Daarna valt die driehoek er gewoon af. Dus krik laten zakken en dan met koevoet rubber eruit wrikken. Zaak schoonmaken en ook boven rubber vervangen want die zat ook in de set. Nieuwe rubber in smeervet gezet en met krik er weer in gedrukt. Met wat moeite lukt dat prima. Dan krik weer onder arm zodat bout erin kan. Driehoek monteren met bout en twee kleine boutjes en klaar.
De ene kant was fluitje van een euro ( net meer moeite dan die van een cent dus)
De andere ook maar daar liep ik tegen roest aan, een heel gat in de balk meteen naast de sub-chassis steun. Je komt daar ook niet bij door te weinig ruimte. Dat was dus problemen.
Wiel er maar afgehaald en het wielscherm onderaan aan de buitenkant schoongemaakt, daar zat ook wat roest. Nu viel ook daar een heel gat, er was ooit een soort gum ingesmeerd. Na wat overpeinzen besloten dan maar dat gat uit te slijpen. Toen kon ik meteen het deel kant zien waar ik door de subframe niet bij kon komen. Dus grote gat geslepen en via dat gat andere kant ook eruit geslepen.
Al met al twee flinke gaten dus. Eentje van ca 15 hoog bij 25 breed en de achterste iets kleiner.
De rest bleek nog hard te zijn dus dat viel weer mee. Met karton malletjes gemaakt van de gaten.
Die uitgezet op plaat en uitgeknipt met plaatschaar. Bijgewerkt met slijpschijf en in vorm gehamert, op een zak met zand met daaromheen een oud stuk canvas zeil werkt dat heel prettig.
Na het model maken ze verder pas gemaakt en gelast. Nu ben ik geen lasser maar simpel amateur dus dat was wel even knoeien tot het werkte. Maar..... ook al zat er teveel lasdraad met proplasjes ging het prima. Eenmaal op de plek vast met buigen en kloppen in de juiste vorm gemaakt.
Daarna de zaak helemaal vast gelast en met slijptol de overtollige lasrommel weggeslepen.
Zag er voor onder een spatbord weer netjes uit. Dat dus met beide delen gedaan en die aan de onderkant weer aan elkaar gelast. Via de rubberdop meteen een bus bodycoating erin gepoten. Zoveel dat het er halverwege via de dorpel uitloop weer uitliep
Wat je er nu nog van ziet is de nieuwe bodycoating en voor de rest niets meer.
Een gelukte operatie dus en dat voor mijn eerste grote lasklus aan de Bens. Toch een lasnaad lengte van ca 150 cm !!! Nu nog een keertje netjes leren lassen, scheel weer een hoop slijpwerk
en de Benz kan er weer jaaaaaaren tegen. Hij wordt in febr 2009 al 30 dus op nog vele jaren.
Vr.groet
Kees