[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
subframe rubbers met probleem : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:59

subframe rubbers met probleem

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

subframe rubbers met probleem

Berichtdoor RenK » 19 jun 2008, 18:55

Hallo Benz-genoten,

Na een paar drukke weken weer even tijd voor mijn Benz gevonden. De achteras rammelde en via het forum had ik al begrepen dat dit door de rubbers van het sub-frame achter kon komen. En ja dat klopte, de ene kant was voor de helft gescheurd en de andere kant was een heel stuk rubber gewoon weg. Dus set rubbers besteld er erin gezet, kost € 70. In zetten bleek niet moeilijk, krik onder subframe arm er bout los plus de twee kleine boutjes. Daarna valt die driehoek er gewoon af. Dus krik laten zakken en dan met koevoet rubber eruit wrikken. Zaak schoonmaken en ook boven rubber vervangen want die zat ook in de set. Nieuwe rubber in smeervet gezet en met krik er weer in gedrukt. Met wat moeite lukt dat prima. Dan krik weer onder arm zodat bout erin kan. Driehoek monteren met bout en twee kleine boutjes en klaar.
De ene kant was fluitje van een euro ( net meer moeite dan die van een cent dus) :-)
De andere ook maar daar liep ik tegen roest aan, een heel gat in de balk meteen naast de sub-chassis steun. Je komt daar ook niet bij door te weinig ruimte. Dat was dus problemen.
Wiel er maar afgehaald en het wielscherm onderaan aan de buitenkant schoongemaakt, daar zat ook wat roest. Nu viel ook daar een heel gat, er was ooit een soort gum ingesmeerd. Na wat overpeinzen besloten dan maar dat gat uit te slijpen. Toen kon ik meteen het deel kant zien waar ik door de subframe niet bij kon komen. Dus grote gat geslepen en via dat gat andere kant ook eruit geslepen.
Al met al twee flinke gaten dus. Eentje van ca 15 hoog bij 25 breed en de achterste iets kleiner.
De rest bleek nog hard te zijn dus dat viel weer mee. Met karton malletjes gemaakt van de gaten.
Die uitgezet op plaat en uitgeknipt met plaatschaar. Bijgewerkt met slijpschijf en in vorm gehamert, op een zak met zand met daaromheen een oud stuk canvas zeil werkt dat heel prettig.
Na het model maken ze verder pas gemaakt en gelast. Nu ben ik geen lasser maar simpel amateur dus dat was wel even knoeien tot het werkte. Maar..... ook al zat er teveel lasdraad met proplasjes ging het prima. Eenmaal op de plek vast met buigen en kloppen in de juiste vorm gemaakt.
Daarna de zaak helemaal vast gelast en met slijptol de overtollige lasrommel weggeslepen.
Zag er voor onder een spatbord weer netjes uit. Dat dus met beide delen gedaan en die aan de onderkant weer aan elkaar gelast. Via de rubberdop meteen een bus bodycoating erin gepoten. Zoveel dat het er halverwege via de dorpel uitloop weer uitliep ;-)
Wat je er nu nog van ziet is de nieuwe bodycoating en voor de rest niets meer.
Een gelukte operatie dus en dat voor mijn eerste grote lasklus aan de Bens. Toch een lasnaad lengte van ca 150 cm !!! Nu nog een keertje netjes leren lassen, scheel weer een hoop slijpwerk :-)
en de Benz kan er weer jaaaaaaren tegen. Hij wordt in febr 2009 al 30 dus op nog vele jaren.

Vr.groet
Kees
RenK
 


Re:subframe rubbers met probleem

Berichtdoor Semrick » 19 jun 2008, 19:50

Goed werk Kees.
Nou volgende keer nog ondertussen wat foto's maken en plaatsen dan is het helemaal af ;-)

Nu heb jij het geluk dat je dit zelf kan maar er zullen best clubleden zijn die dat niet kunnen en van zulke gaten behoorlijk in paniek raken.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:subframe rubbers met probleem

Berichtdoor RenK » 21 jun 2008, 14:25

Hoi Eric,

Nou ik schrok toch ook behoorlijk, het is uiteindelijk een deel van het chassis dus altijd voorzichtig zijn hiermee.
Deze delen lopen naar het punt waar het achterste steunpunt zit van het subframe. Ze moeten dus de druk van je wielen opvangen. Ik had wel een stukje aan een deur gelast (plaatwerk dus) maar nog nooit aan het chassis.
Tja en dan staat hij daar met zijn pootje omhoog en een loshangend sub-frame. Rijden kan hij dan niet dus we moesten het zelf uitzoeken. Uiteindelijk toch gelukt maar was wel zweten :-)
Foto's had ik gemaakt maar het sd-kaartje is niet meer leesbaar, krijg het ook met speciale tools hiervoor niet meer open. Denk dat het stuk is gegaan op één of andere manier. Ben bang dat het lasappatraat hier aan mee heeft gewerkt :-(
Nu was het maar een oud kaartje van 512Kb dus...

Vr.grtz
Kees
RenK
 


Re:subframe rubbers met probleem

Berichtdoor RenK » 02 aug 2008, 16:08

Gevonden gat

RenK
 


Re:subframe rubbers met probleem

Berichtdoor RenK » 02 aug 2008, 16:09

nieuwe plaat

RenK
 


Re:subframe rubbers met probleem

Berichtdoor RenK » 02 aug 2008, 16:09

weer zwart

Vorige keer meldde ik dat de foto's verloren waren gegaan. Toch nog kunnen reconstrueren !!
Ben met kaartje naar kennis gegaan en in een uur of twee hadden we er een aantal terug.
Was meer werkt dan dat stuk plaat inlassen :-)

Hier bij dus alsnog een kleine impressie.

Groetend
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2008/08/02 16:12

RenK
 


Re:subframe rubbers met probleem

Berichtdoor henklith » 02 aug 2008, 16:51

Hoi Kees, mooi dat er toch nog wat foto's tevoorschijn kwamen, dit punt is een kwetsbare plek, ik had daar ook een klein gaatje, iets meer tegen het spatbord aan.
Wat heb je er nu opgesmeerd :o))
Dir gat is toch niet het gat waar je in het begin over schreef he, daar bij het uiteinde van de triangel?
Groet, Henk
henklith
 


Re:subframe rubbers met probleem

Berichtdoor RenK » 08 aug 2008, 16:57

Hoi Henk,

Nee dit is de witte Benz , dat eerder genoemde zijn de foto's van de blauwe zijn echt van foetsie.
zat bijna op de zelfde hoogte maar dan meer naar links. Op de scheiding van de oude coating en blanke plaat.
daar een gat in gemaakt van ca. 15 bij 20 cm om bij de binnenwand te komen. daar zit ook een kleine tectyl stop in. Die bleek er totaal uitgerot te zijn. Gat dus in binnenkant schoon geslepen en nieuwe plaat erin gezet. Toen meteenbuiten kant nieuwe plaat ingelast.
Ging de toorts ook nog stuk, dus met spoed nieuwe moeten kopen ( € 100)De gastoevoer brak van de connector af.
Daardoor is ook de rest stuk gegaan en vermoedelijk ook door de velden mijn SD kaartje met foto's.
Kaartje van 256MB is overigens nog maar voor 128MB bruikbaar, zo te zien dus hele sectie kapot.

Die zwarte prut is bodycoating, zit in een bus die ik met perslucht kan spuiten. bussen zijn redelijk goedkoop en de spuit is duurder maar werkt erg prettig. 6 Atm op de pistool en bus eronder, je komt in alle hoekjes. na 2 dagen is het net zo taai en de oude coating. Ik spuit er meerdere dunne lagen op en laat die rustig drogen.
Brezan verkoopt dit spul.

Groetend
Kees
RenK
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten