[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Camperbouw Alex Gielis : Van alles en nog wat.... - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 10:58

Camperbouw Alex Gielis

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Re:Camperbouw Alex Gielis

Berichtdoor alex240diesel » 08 aug 2008, 19:27

Ben dus weer terug, en gelijk maar even een rij ervaring plaatsen, foto's tja die volgen nog, moet ik nog altijd maken.

Om te beginnen, het is een echte Mercedes en hij lust dus wel wat brandstof. De 3.8 liter diesel motor, heeft tijdens de rit van ongeveer 3000 km. een gemiddeld verbruik laten zijn van 1 op 8.7 wat ik heel erg netjes vind.

Bij dit gemiddelde moet in acht worden genomen. Dat ik met 90 a 95 km/h richting Passau en van hieruit door Oostenrijk Innsbruck naar Italie over de Brenner en weer naar Duitsland Garmisch en van hier naar Schaffhausen Zwitserland ben gegaan. Al met al heb ik veel bergweggetjes gereden en nauwelijks autobahn.

Het trillen in het stuur is er nog altijd. echter nu alleen bij 90 a 95 km/h in hele flauwe bochten. Ik vermoed geen goede afstelling in toespoor.

Tja, al met al een geslaagde proef voor de camper, weet nu zeker dat hij er de komende jaren nog tegen kan.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 09 aug 2008, 14:35

Ik ben vergeten geregeld foto's te nemen. Daarom krijg je een hele snelle afrondende fase.

Ik ben met de kamper naar de keuring geweest toen hij registratie klaar was. Toen zag hij er van binnen zo uit.

Dit hield in: De camper zou een zo licht mogelijke registratie krijgen, na wegen woog hij nog maar 2,8 ton ;) Wat zat er dan in. Zoals te zien is op de foto's zat er 1 keukenblokje in (achterin) en een bed/zit-hoek. De plaat in de cabine zat er bij keuring nog niet in. Deze heb ik na de keuring pas geplaatst.

Na de keuring heb ik 2 weken gewerkt om hem campeer klaar te maken. hij is dus nog niet af :( maar dat is nu iets voor de avonduurtjes en het zijn de kleine dingetjes.

De foto's zoals hij nu is.

Onder het kastje zie je een gat. Hier moet nog een klapje voor komen. klapje heb ik al klaar. Verder staat er aan de bijrijderskant een hogekast van ongeveer 40 bij 40 cm. Deze is daar geplaatst om de lelijke hoek in het plafond achteraan weg te werken. Dus zoweel functioneel als praktisch.

Zoals je kan zien het keukenblokje. bestaande uit een 3-pits gasstel en een werkhoekje en een wasbakje.

Tja, we moeten kunnen slapen. Hier het bed wat tevens omgebouwd kan worden tot zithoek. Je ziet de tafel uitsteken en dat klopt die is 120 terwijl de banken 110 zijn. De rede is dat er een bed van 140 breed moet komen en ik zal hiervoor nog klapjes maken die aan de zijkant van de kisten komen te hangen. Verder zal er een plaatje worden gemaakt om het tafelblad nog 20 cm op te kunnen schuiven. Mijn eerdere idee om er 1 grote plaat langs te maken die ik onder de kast weg kon hangen is vervallen ivm de montage voor slapen gaan. Is achteraf niet handig.

Hier te zien de kast aan de bestuurderszijde die van voor naar achter loopt. Deels weer voor het wegwerken van de achterste plafond hoek, en ook weer lekker praktisch. De deurtjes moeten nog worden geplaatst. Deze zullen eerst worden geschilderd, maar staan al klaar in de schuur. Verder is te zien, de opbergplaats voor het bedden goed boven de cabine. Hier kan tevens kaarten worden neergelegd. Onder de opbergplaats heb ik een bakgehangen waar mijn radio in zit. Deze werkt op de huishoud accu en kan dus altijd aanblijven staan. ook de luidsprekers zijn hier in gemonteerd.

Wat verder opvalt aan de foto's de gordijnen zijn dicht ;) deels gedaan ivm licht voor het nemen van de foto's. Maar je kan ook zien hoe de gordijnen zitten.

Campertje is dus nog altijd niet af. Wat moet er nog worden gedaan:
1. Er moeten nog diverse deurtjes worden gemaakt voor de kastjes. Zijn allen aanwezig.
2. Er moeten nog klappen worden gemaakt voor het bed naar 140 uit te breiden.
3. Verder moet ik er over na gaan denken of ik een toilet wil gaan meenemen, maar deze zal dan worden geplaatst in een kist boven op de wielkast, tegen de hoge kast aan.<br><br>Post edited by: alex240diesel, at: 2008/08/09 14:38
alex240diesel

Berichtdoor Bogent » 10 aug 2008, 08:53

Ziet er netjes uit Alex.
Bogent

Berichtdoor Bogent » 10 aug 2008, 08:54

Ziet er netjes uit Alex.
Bogent

Berichtdoor Bogent » 10 aug 2008, 08:54

Ziet er netjes uit Alex.
Bogent

Berichtdoor Bogent » 10 aug 2008, 08:56

Soory bleef in een loop hangen
Bogent

Berichtdoor alex240diesel » 10 aug 2008, 11:29

Dank je Bob,

Ben er zelf ook wel tevreden over al zijn er dingen die achteraf toch wel netter hadden gekund.

Heb gisteren een start gemaakt met het plaatsen van wat deurtjes in kastjes. Hier moeten nog rubbers achter worden gezet op de bovenrand zodat de slotjes wat beter werken en de deurtjes wat netter zitten. zie de foto Grrrr. Die had ik nog niet gemaakt, maar komt dus nog
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 10 aug 2008, 11:44

Bij deze dan de foto.

Deurtjes zijn geplaatst. Komt alleen aan de bovenrand een rubbere strip te zitten om het een en ander beter te sluiten en te minder te laten trillen.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 10 aug 2008, 11:45

Ps. Die foto's zijn te goed. Je ziet echt alle kleine foutjes er op. :( maar ja het maakt het idee duidelijk voor jullie.
alex240diesel

Berichtdoor Motormongool » 10 aug 2008, 12:37

Alex, Met veel interesse heb ik ook dit topic over camper-ombouw gevolgd, met groeiende jaloezie (ik word langzaam groen) ook, ha ha !!! Ik vind zo'n 408/508 een hele mooie klassieke bus, en ik zou willen dat ik zo handig was als jullie die zo'n auto tot camper weten om te bouwen.
Het verbruik vind ik voor zo'n zware automobiel reuze meevallen, en waarschijnlijk wordt de auto nog zuiniger omdat de auto nog niet eens is ingereden met 15dkm ;-)

Voor zover ik kan beoordelen heb je het heel netjes afgewerkt allemaal, klasse hoor !
Een paar vraagjes:
-Je heb de radio erg hoog ingebouwd, het lijkt me nu bijna onmogelijk om tijdens het rijden de radio te bedienen, toch? Was er geen plek meer in je dashboard ?
-Hoe zwaar is je bus straks als die klaar is? Of durf je dat hier niet te melden? ;-)
-Heb je nog foto's van de vakantie (liefst in de bergen) waar je bus op staat ? Ik ben erg benieuwd naar de plaatjes ;-)

Onderstaande foto kreeg ik van een collega en is in de zomer van 1988(!) gemaakt. Bijzonder hè ?
<br><br>Post edited by: Motormongool, at: 2008/08/10 12:41

Motormongool

Berichtdoor alex240diesel » 10 aug 2008, 12:59

Tja, gewicht als hij klaar is: zo'n 2,9 tot 3 ton, valt dus wel mee.

Over het verbruik. wanneer ik mij met de vrachtwagens had laten mee voeren zou hij denk ik richting 1 op 10 zijn gegaan dus veel zuiniger, en ook ongeveer het geen ze bij defensie op gaven als verbruik.

De radio is goed te bedienen, ik kan er goed bij, kan alleen het display niet goed lezen. en ja hij had in het dashboard gekund maar dan is het 24V en ik had geen 24vaolts radio. Verder zitten daar geen luidsprekers die moest ik dus ook plaatsen. nu heb ik alles aan het hemeltje zitten.

Het voordeel dat ik nu heb is dat hij op mijn huishoud gedeelte zit net zo als alles dat achter de cabine zit op de huishoudaccu's zit. kan er dus altijd naar blijven luisteren.

Zuiniger gaat hij worden. Ik over weeg ook sterk Jan zijn voorbeeld te volgen en er een LPG systeem op te zetten voor meer vermogen en goedkoper en economischer rijden. ben overigens benieuwd hoe het bij jan functioneert op zijn 2.4 dieseltje.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 10 aug 2008, 13:09

en bij deze een fototje genomen op de brenner tijdens de afgelopen vakantie.

alex240diesel

Berichtdoor Motormongool » 11 aug 2008, 00:16

Geïmponeerd door de foto's van het ombouwproject (en die übergeile kleur natuurlijk ;-) besloot ik als lid van de Haringstadgruppe eens polshoogte te nemen bij alex240diesel.
Een afspraak was zo gemaakt nadat de voorwaarden voor het bezoek aan dit lid van een concurrerende Groep waren besproken.

In zijn profiel had ik gezien dat dat 'ergens in Zuid-Holland' moest zijn, dus dat kon nooit ver weg zijn. Dacht ik. Niet dus. dit lid van Groep Midden Nederland woont dan wel in MIJN provincie, maar dan ook echt op de uiterste grens, ergens richting Die Heimat zeg maar :-(
Het ambtelijke lichtpunt dat ooit die provinciegrens heeft vastgesteld moet die dag niet helemaal helder zijn geweest in de kop ;-)
Enfin, het bleek dus ruim 65km verderop te zijn... Maar met Het (Sahara)Gele Gevaar was die afstand in een klein halfuur overbrugd :-) het aardige van een (benzine) T (het is en blijft het mooiste model W123) is dat je met dat tempo duidelijk de draaikolk in de tank kunt horen :-)
(En ja, als je op GAS rijd mis je dat geluid ;-)
Alex bleek vlakbij een brede rivier te wonen, dus als Haringstadgrupper voelde ik me al snel thuis :-)

Op de oprit pronkte zijn knalrode Camper in wording, maar eerst was er koffie.
Enfin, uiteindelijk gingen wij zijn project bekijken. Zoals je op onderstaande foto ziet was de (vracht)auto ooit in de 'verkeerde' kleur gespoten, al vind ik persoonlijk dat legergroen ook helemáál niet verkeerd :-) Op het dashboard prijkte de belachelijk lage KM-stand van...018000 km.
Ik denk een record bij deze club. Of het moeten er 1.018.000 zijn, maar ook dat is volgens mij een record ;-)
De auto heeft jarenlang dienst gedaan als ambulance, en niet als brandweerauto zoals ik eerst dacht. Wel altijd binnen gestaan, dus weinig roest :-)
<br><br>Post edited by: Motormongool, at: 2008/08/11 00:59

Motormongool

Berichtdoor Motormongool » 11 aug 2008, 00:17

Achter het stuur waan je je king of the road door de hoogte, de grote voorruit en het imposante dashboard. En tijdens een ritje later op de dag door de herrie in het interieur.
De auto is beslist niet traag en veert prima. Ik kan er nu over meepraten :-)

Motormongool

Berichtdoor Motormongool » 11 aug 2008, 00:17

Hier zie je de veroorzaker van het lawaai: een potente dieselmotor van 85PK, alleen gescheiden van de cabine door een éénvoudige kap.

Motormongool

Berichtdoor Motormongool » 11 aug 2008, 00:19

En hier een blik in het vooronder, of beter gezegd: voorBOVEN van de auto :-)
Sleutelen aan de motor lijkt me niet bepaald éénvoudig, al kun je er dus wel van 2 kanten bij.

Alex is nog bezig de camper af te bouwen: het interieur behoeft nog enige afwerking, en ook aan de buitenkant gaat er nog wat veranderen. Hij repte zelfs van een SPOILER op de auto, maar ik kan dat ook verkeerd begrepen hebben ;-)
Het was al tegen etenstijd toen ik weer huiswaarts ging na een aangenaam bezoek.

Als de bus helemaal af is wil ik nog eens polshoogte gaan nemen daarginds, want inspirerend vind ik het wel zo'n zelfbouw-project :-)
('Later als ik groot ben...')

Overigens blijkt ook Alex een bijzondere liefde te koesteren voor 'dat andere merk' , maar misschien hebbik nu alweer teveel gezegd ;-)
<br><br>Post edited by: Motormongool, at: 2008/08/11 00:20

Motormongool

Berichtdoor alex240diesel » 11 aug 2008, 12:24

Leuk verslagje Andre,

En die motor is heel goed te bereiken, maar je moet het niet van buiten willen doen.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 16 aug 2008, 22:20

ff een updatje ik heb weer wat gedaan.

Een kleinigheidje wat ik op wilde lossen was een ratelend geluid dat ter hoogte van het dashboard kast het interieur in kwam. Na een heftig onderzoek, waarbij ik uiteindelijk tot de conclusie kwam dat het vanuit de motorruimte naar binnen kwam, heb ik er even iemand bij gehaald. deze persoon was mijn lieve vader. Ik heb hem opdracht gegeven gas te geven tot hij het geluid hoorde. daarna zou ik een handeling uitvoeren en als het geluid dan weg was liet hij het gas los. En mijn idee was direct goed.

Het geratel werd veroorzaakt door een loszittend beugeltje van de lucht inlaat. Deze heb ik vast gezet en het is nu weg. En dat rijd me nu toch ff stiller en rustiger ;)
alex240diesel

Vorige

Keer terug naar Van alles en nog wat....