[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Verbruik 230 carb : 1 op 5 : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 08:49

Verbruik 230 carb : 1 op 5

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Verbruik 230 carb : 1 op 5

Berichtdoor Remigius » 11 aug 2008, 00:24

Heren,

Als vervolg op verbruik in Algemeen.

Situatie:

230 carb, 1976, 300000km automaat.

Auto reed 1 op 5 toen ik hem kocht, rijd nog 1 op 5 (plus minus een 1 tiende).

Vervangen/gesteld tot nu toe:

Olie
Oliefilter
Alle onstekings/bougie kabels,
Bougies
Rotor
Kleppengesteld
Anti-smoke erin
Gas knop ruimer en armer gesteld over de periodes-CO schroef niet zover ik weet.

Soort verkeer-maakt niet uit, rijdt rustig op de snelweg (90) of ik rij 120, stadsverkeer ook een keer een tank op leeg gereden, was het 1 op 4,8 ofzo..maw..het is niet merkbaar beter geworden.

Wat valt er nog te doen? Nogmaals stellen met deze verdamper (OMVL)en dan ook goed op CO letten?

Nieuwe verdamper, opnieuw instellen?

Motorolie toevoeging specifiek voor minder verbruik/betere compressie?

De wagen verbruikt ongeveer 1 liter olie op 1200 kilometer .

Input zoals altijd, erg welkom.

Groeten,
Remy
Remigius

Re:Verbruik 230 carb : 1 op 5

Berichtdoor alex240diesel » 11 aug 2008, 12:19

Remy,

Even over het afstellen van je gas. Voor de basisafstelling van je verdamper moet je de CO-schroef (zit op de slang tussen verdamper en venturi) helemaal dicht draaien. daarna, moet je de verdamper instellen, afhankelijk van het systeem moet ja aan een bepaalde stelschroef draaien. De verdamper moet je zo instellen dat de motor weer goed stationair draaid. (handeling uitvoeren bij warme motor) als je dit hebt gedaan is de LPG zeer arm afgesteld en zodra je gas geeft valt de motor uit, blijft de motor draaien krijgt hij alsnog teveel gas.

Nu de CO afstelling. Vergeet die meter, die is werkelijk nergens goed voor behalve voor een waarde. draai de CO-schroef langzaam open (kleine stukjes en blijf dit herhalen tot je gas kan geven zonder afslaan. Door hem zonder belasting af te stellen kan je er nog niet mee rijden. Dus Als dit het geval is, moet je hem op rijden afstellen. Hiervoor gaan we alsnog stilstaand beginnen. Je hebt namelijk een automaat. Trap de handrem goed hard in en zet je motor in D (motortoerental zal nu dalen maar dat is niet erg). Geef nu weer gas, als het goed is wil de motor in toerenklimmen maar zal dit niet echt lukken. de CO-schroef nog iets verder open zetten en dan echt rijdend gaan afstellen tot jij hem lekker vind rijden en hij goed optrekt.

Zo zal hij waarschijnlijk zuiniger gaan staan.

Mocht je mijn verhaal niet kunnen volgen, dan moet je maar eens langskomen en zal ik het samen met jouw doen bij mij thuis.
alex240diesel

Berichtdoor Remigius » 11 aug 2008, 13:22

Alex,

Bedankt, ok zich een duidelijk verhaal. Ik heb wel de afstel gegevens gevonden op internet van mijn (soortgelijke) verdamper-alleen heb ik een oudere versie:

Ik zou graag je aanbod aannemen echter-gebrek aan ervaring en 2 ogen zien meer dan 1, als wel werkt een stuk sneller vermoed ik. Kan ik je daar over mailen/bellen? Lexmond is makkleijk te vinden voor mij-had ik al eens geschreven.

Nog een vraag die opkomt-ik lees veel over sludge-kan da tinvloed hebben op het verbruik? Ik denk dan aan blokkeren van membraamwerking e.d.? Ik kan nergens vinden waar de sludge schoonmaak bout zit op die verdamper? Ik vermoed een op de laagste plek in die verdamper-heb jij er ervaring mee?

Hartelijk dank en groeten,

Remy
Remigius

Berichtdoor alex240diesel » 11 aug 2008, 17:13

Remy,

Sludge is afkomstig van de olie waar water in zit en zal niet in de verdamper zitten, maar in het luchtfilterhuis. Tja en invloed op het gebruik. Als je filterhuis vol zit met sludge krijgt je motor minder lucht en rij je dus veel te rijk, wat een hoog brandstofverbruik tot gevolg heeft.

Wanneer treed sludge op? Sludge treed onder verschillende omstandigheden op, maar de belangrijkste oorzaken zijn: koude omgeving, geen goed opgewarmde motor en tenslotte een vochtige omgeving. Nu kan je hier vrij makkelijk aan voldoen in de winter, maar in de zomer zal je het niet snel hebben. Nederland voldoet qua klimaat namelijk in de winter aan 2 van de 3 oorzaken, koud en vochtig. Het opwarmen van de motor is een gebruikers kwestie. Eigenlijk is het voor geen een motor goed om minder dan 15km te rijden. na 5 km warmt eigenlijk de olie pas echt op en zal het water er pas gaan uitdampen. na 10 km zal het eventueel gevormde sludge gaan oplossen/verdampen en zal je het uit het filterhuis halen, na 15 km weet je zeker dat alles weg is.

Je kan me altijd een mailtje sturen om langs te komen. ben er echter vaak alleen op zondag, mijn hobby dag, maar wil dan zeker tijd maken voor anderen.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 11 aug 2008, 17:14

en over je verdamper, das dezelfde als bij mij. dus daar kan ik je zeker mee helpen, maar als je goed leest zie je dat zij het anders doen als ik zei. toen ik het las realiseerde ik mij echter dat ik hem zo ook heb ingesteld de eerste keer en dat ik daarna ben gaan fijn tunen om het verbruik te verlagen.<br><br>Post edited by: alex240diesel, at: 2008/08/11 17:17
alex240diesel

Berichtdoor Remigius » 14 aug 2008, 10:04

Klinkt goed allemaal. Alleen van die sludge, meen ik toch ergens gelezen te hebben dat die gasverdampers vervuild kunnen raken-misschien niet met sludge maar een ander overblijfsel uit/in de LPG? Maar goed...je hebt dezelfde verdamper als ik en meer ervaring dus ik ga helemaal met je mee daarin.

Ik ben nu al 4 dagen thuis met ernstige rugpijn (oude hernia speelt op) maar ik kom graag jou kant op-hoe het rugverhaal ontwikkeld moet ik even kijken-ga morgen weer werken, dan weet ik hoe het zich houdt. Dan zal ik je een mail sturen . Hartelijk dank voor je aanbod nogmaals.

Groeten Remy.

ps. beetje gerekend: 1 op 5 of 1 op 6 scheelt 25E p/m minimaal..niet slecht:-)
Remigius

Berichtdoor Nico Vliet » 18 aug 2008, 22:13

hoi Remy,

heb zelf ooit een 250C uit '71 op gas gehad. Weet niet wat andere leden voor ervaring hebben maar 1:5 was ook ongeveer het verbruik. Niet om je te ontmoedigen maar misschien ben je een hoop werk aan het verrichten om iets te behalen wat wellicht niet / moeilijk te realiseren is.

Groetjes,

Nico.
Nico Vliet

Berichtdoor resultit » 18 aug 2008, 23:39

Dat klopt de m115 200 230 motor lust h'm graag.
Ik heb zelf een W123/200 LPG uit 78 met een hele fijne motor er in
en perfect afgesteld dan rij ik 1 op 7 maar meestal
1 op 6.5 andere hier op het forum rijden volgens mijn ook niet zuiniger als 1 op 7
met een m115 blok er in.

succes Peter
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Engel » 19 aug 2008, 07:48

Hallo,
Mijn MB 123/200 rijd 1:8-1:9.
Dus het is wel mogelijk om zuiniger te rijden!
Ik hoop een positieve bijdrage geleverd te hebben.
Groet,
Engel
Engel

Berichtdoor resultit » 19 aug 2008, 11:01

Rij je 1 op 9 met een oud type m115 motor, op LPG ?
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor alex240diesel » 19 aug 2008, 12:21

ff een update voor allen,

Remy is be me langs geweest, de LPG stond hoe dan ook veel te rijk afgesteld. 15 min na de koffie was de LPG al afgesteld en kon er naar verdoening door Remy met zijn auto worden gereden.

Met een M102 op LPG rij ik gemiddeld 1:8.5, maar das een hele andere motor dan de M115. Ik heb Remy gezegd dat ik verwacht dat hij 1:7 moet kunnen halen, maar we zullen het spoedig wel zien.

Dan hier een opmerking van algemene bezorgdheid.
Het valt mij op dat LPG afstellen vaak niet goed wordt gedaan. Die van mij stond veel te rijk en nu die van Remy ook. Ik vermoed dat dit bij veel meer mensen het geval is.
alex240diesel

Berichtdoor Remigius » 25 aug 2008, 09:34

Hallo heren, Alex,

Ben er weer, was me een genoegen bij je langs te komen Alex. Bedankt voor de koffie ook:-).

Was een beetje hectisch allemaal-kreeg de nacht ervoor een acute allergie aanval dus EHBO etc..maar goed alles kits nu.

De auto afstellen was voor Alex een makkie, duidelijke zaak. Hij ruikt nu een stuk minder naar gas , hij heeft nog wel een raar hick-upje soms waar wij niet 1,2,3 uitkwamen. Lijkt erop dat hij toch soms een zuiger overslaat-wellicht nog kontaktpuntjes? Maar is goed zo.

Het verbruik..nou..dat is nog lastig meten-heb er 3 langer ritten meegemaakt, maar kwam de 1e keer tanken op 1 op 5 nog? De 2e keer tanken (klein tankje) was in elk geval beter..en de 3e keer tanken leek het erop dat het verbruik 1 op 7 was minimaal?! Had alleen de tank niet helemaal leeg en reed 100% snelweg...nou..gisteren voor de 4e keer getankt..wederom geen lege tank maar kan nu wel schatten dat als het boven (in dit geval 275KM is op de dagteller) het in elk geval 1 op 6 is..kom ik in de buurt van de 300km dan is het 1 op 7.

Eind deze week moet ik dat weten...dan gooi ik hem vol en dan meten we weer. Ik zal properen steeds bij de zelfde pomp te tanken voor betrouwbaar resultaat.

Nogmaals dank Alex en heren voor de interesse en input.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor alex240diesel » 25 aug 2008, 12:18

1 op 6 is in elk geval al 20% zuiniger als daarvoor, dus al wel netjes. afhankelijk van je rijgedrag moet het zuiniger kunnen. Overweeg trouwens de tank te vervangen, ik zag toen ik hem bekeek dat hij al van 1996 was. het kan dus zijn dat hij door zijn leeftijd wel ietsje versleten kan zijn. Het is geen benzine tank waar geen mechanische delen in zitten. Een LPG tank is onderhevig aan slijtage, vooral de afsluiter die er opzit.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 04 sep 2008, 12:18

Las dat je vond dat hij iets te arm stond, waar merk je dat aan? Slaat hij af? ik vond namelijk dat hij netjes draaide en dat het stationair toerental ook rond de 800 zat onbelast. anders heb je twee opties: 1. de grote schroef iets uitdraaien (pakt hij iets vlotter op) of je moet stelschroef A iets naar links draaien (verhoog je het stationair toerental mee)

succes met het fijn tunen
alex240diesel

Berichtdoor MartinHolewijn » 04 sep 2008, 12:37

ik vind het klap 1 op 9

ik heb een 200 en die rijd 1 op 4,7 en is al bij verschillende boeren en bij marcel kappen geweest en die krijgen het niet zuninger en ik schuur er niet in ik rij gewoon wat je op de weg mag rijden.
MartinHolewijn

Berichtdoor MartinHolewijn » 04 sep 2008, 12:37

ik vind het klap 1 op 9

ik heb een 200 en die rijd 1 op 4,7 en is al bij verschillende boeren en bij marcel kappen geweest en die krijgen het niet zuninger en ik schuur er niet in ik rij gewoon wat je op de weg mag rijden.
MartinHolewijn

Berichtdoor Remigius » 04 sep 2008, 12:57

Hoi Alex,

Ja, hij slaat af stationair toch..vooral als hij koud/half koud is..bij benzine niet, en daar loopt de motor toch ook rustig-dus is geen kleppenspel wat het probleem is.

Stelschroef A dus, de LPG knop.

Bedankt weer.

Remy
Remigius

Berichtdoor Engel » 04 sep 2008, 18:34

Ik zit het niet te verzinnen mijn auto rijd tussen de 1-8 a 9 hangt een beetje van af hoeveel haast of ik had!
Gisteren getankt en de stand was 1-9.
Gewoon bij een goede gasboer gekocht Jos van Ommeren te Haarlem.
En als er iets is dan ga je maar even naar hem toe en dan regelt hij het voor je.
Wanneer je vraagt hoeveel krijg je van mij is het antwoord steevast: service.
Groet en succes,
Engel
Engel

Berichtdoor alex240diesel » 04 sep 2008, 18:44

@ Martin, Gewoon goed afstellen!!!

@ Remy, de bovenste stelschroef op de verdamper moet je iets naar links draaien, je kan ook de onderste doen, maar die heeft meer gevolgen en dan moet je de rest ook weer stellen. Je weet nog hoe dat moet?

Als hij stationair afslaat staat hij daar net iets te laag voor een koude motor. Mijn excuses voor het ongemak, het heeft bij mij ook enkele weken geduurd voordat ik hem echt lekker had afgesteld voor het koude weer. maar ik heb dat toen gedaan in de winter.

@ Engel, Het verbruik verbaast mij niets. ik rij ook gemiddeld 1 op 8,5 tot 1 op 9.<br><br>Post edited by: alex240diesel, at: 2008/09/04 18:44
alex240diesel

Berichtdoor Remigius » 04 sep 2008, 19:23

De bovenste is CO, de onderste (grote) is LPG.

Ik moest dus de CO schroef opendraaien?

Ja, ik weet het nog ongeveer haha..je deed het zo snel. Even kijken. Motor aan, CO dicht. stationair mooi zetten op LPG schroef. Gas geven, motor slaat af..net zo lang CO opendraaien dat hij bij gas geven goed oppakt.

VOor de duidelijkheid hij slaat af bij koude(re) motor op stationair..gas geven gaat perfect. Ik heb de LPG schroef nu net na het werk iets opengedraait.. zeg..30 graden (16%) minimaal lijkt me..maar goed..dat vergroot het gebruik en dat willen we niet;-)

Wat me ook voor het eerst opviel bij een lange file laatst is dat de motor voor het eerst echt warm werd..ca 105 graden..nog niet eerder gebeurt. Klinkt als arm afgesteld (= goed , vind ik )

Groeten
Remy
Remigius

Volgende

Keer terug naar LPG Specifiek