[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Speling in de aandrijving : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:32

Speling in de aandrijving

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Speling in de aandrijving

Berichtdoor Gerwin » 23 aug 2008, 15:45

Goede middag,

Vandaag ben ik opzoek gegaan waar de hoorbare speling in de aandrijving vandaan komt. Het schakelen met mijn 200D moet ik zeer voorzichtig doen. Wanneer ik iets te vlot overschakel hoor ik de aandrijflijn klappen.

Vandaag heb ik de kruiskoppeling in de aandrijfas gecontroleerd. Deze zit netjes, geen speling. Ook het lager waar de aandrijfas in hangt is speling vrij. Tevens de hardy schijven zijn in goede staat. Wanneer de bak in zijn versnelling staat kan ik de as 4 mm verdraaien, bekeken op centerlijn van de bouten in de achterste hardy disk voor de dif.

Zelf vermoed ik dat de speling in de differentieel zit. Het olie pijl in de dif heb ik gecontroleerd. Zit netjes vol tot het randje van de controle plug die met binnenzeskant maat 14 [mm].

Heeft iemand tips hoe ik kan controleren waar de speling vandaan komt?

Wat is normaal wat betreft speling?

Zou het ook in de versnellingsbak kunnen zitten?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet Gerwin,
Gerwin

Re:Speling in de aandrijving

Berichtdoor Wiebren240D » 23 aug 2008, 15:59

Hallo Gerwin

ik denk zelf dat het de steek assen zijn die willen wel gaan tikken en vooral door bochten als het erg is dan vergaat horen en zien je

even de zoek funktie gebruiken is al genoeg over geschreven denk ik

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JaapW114 » 23 aug 2008, 16:25

Gerwin,

Even aan de steekassen draaien en dan weet je waarschijnlijk al genoeg. Heb je de Hardyschijven ook gedemonteerd? Buitenkant kan er nog netjes uitzien maar misschien liggen de bussen waar de bouten inzitten wel los, dit kan ook een hels kabaal veroorzaken, als of er een gat in je uitlaat zit.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Gerwin » 23 aug 2008, 18:05

Ik was nog vergeten te vertellen dat het ook hoorbaar is tijdens het rijden. Vooral bij lagere toerentallen van de motor, dus onder in de versnelling bij wijze van spreken. Het klinkt dan als een joelend lager, een echt goed versleten lager.

Aan de aandrijfassen kan ik niet echt speling voelen... Hoe kan ik die assen controleren Wiebren?

Alvast bedankt,

Gerwin
Gerwin

Berichtdoor Gerwin » 27 aug 2008, 21:16

Iemand een idee hoe een versleten aan drijf as klinkt? Ik heb het idee dat het klappen tijdens het schakelen, op laten komen van de koppeling vooral vanaf de rechter achterkant komt. Ik kan me voorstellen dat er speling zit in de aandrijf as. Maar dat verklaart nog niet het schurende, versleten lager geluid.

Alvast bedankt,

Gerwin
Gerwin

Berichtdoor Wiebren240D » 27 aug 2008, 21:37

Hallo Daar

ja een wiellager kan ook maar dat geluid is snelheid afhangkelijk.
hoe harder je rijd hoe meer lawaai het lager maakt en dat kun je goed horen komt echt van linka of van rechts.
en als je de auto op krikt en je pakt het gehele wiel vast dan kun je ruimte voelen door het wiel heen en weer te bewegen.
maar het is niet echt gemakkelijk om op afstand even te zeggen van dat is het.
moet ik zelf kijken en dan kan ik zeggen van dat is het of het is wat anders

maar veel suc6 de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor henklith » 27 aug 2008, 23:32

Misschien is het een idee, om een "geluiden databank" aan te leggen !?
Of kunnenwe iets met een flimpje met geluid, zoiets als utube, of hoe heet dat?
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Benzman 200 » 28 aug 2008, 18:54

Hoi Gerwin,

Ik denk dat als bak klapt met schakelen dat je koppeling de boel niet helemaal vrij geeft. Je kunt dan nog zo zoeken in de aandrijving maar je vind dan nergens speling.
Probeer de auto zonder lopende moter in de versnelling te zetten en dan het koppelings pedaal intrappen,kijk dan of je de auto gemakkelijk kan wegduwen. Dit moet je alleen kunnen doen .En natuurlijk op een vlakke en harde ondergrond.Dan kun je in ieder geval checken of de koppeling goed is ,

gr Sjoerd
Benzman 200

Berichtdoor Nico Vliet » 29 aug 2008, 13:17

ja Henk wat je aangeeft aangaande iets van een geluid databank zou niet verkeerd zijn. Bij mijn Benz ook af en toe een geluid van achter. Klinkt als; kloenk kloenk...
Nico Vliet

Berichtdoor Gerwin » 24 dec 2008, 11:34

Goede morgen,

Volgens mij heb ik gistermiddag het euvel gevonden. Er zit speling op de kruiskoppeling in de aandrijfas van voor naar achteren. Wanneer ik de as voor het tussenlager om hoog druk kan ik de speling duidelijk voelen ten opzichte van het achterste deel.

Dus ik dacht ik vervang het tussenlager en reviseer de kruiskoppeling. Maar wat blijkt, staat in de Haynes manual over de kruiskoppeling not serviceble. Dus nu een hele nieuwe aandrijfas. Iemand nog een idee waar ik een goede kan vinden?

Groet Gerwin,
Gerwin

Berichtdoor henklith » 24 dec 2008, 13:28

Hoi Gerwin, ik heb van jou begrepen dat het een soort gonzend geluid is, dat zich aandient bij in en uitveren, in een wat te hoge versnelling voor de actuele snelheid, en dan ook als je gas geeft , niet als je gas los hebt?
Als er spreling zit op de kruiskoppeling zou ik verwachten dat het voornamelijk een trillend geluid zou geven, en dan juist als je gas los hebt, met gas er op blijven de delan aan gedrukt verwacht ik.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Gerwin » 27 dec 2008, 12:46

Het is een soort gonzend of trillend geluid. En idd wanneer je het gas plots los laat of de koppeling lomp intrapt hoor je de delen loskomen.

Groet Gerwin
Gerwin

Berichtdoor henklith » 27 dec 2008, 14:34

Ok Gerwin, het lukt mij niet om er op korte termijn mee aan de slag te gaan, maar ik wil van dat gonzen af :o))
Ik lees wel hoe de reparatie verloopt.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Wiebren240D » 27 dec 2008, 15:26

Hallo Gerwin

dit zal wel een klusje worden in Waarland denk ik.
en dat is maar net wanneer kom ik daar weer eerst nog een cylinderkop op een auto zetten.
en nog een bezoekje brengen aan het ziekhuis want mijn hart doet zo nu en dan even te goed zijn best dat moet eerst over zijn voor ik weer een dag van huis ga

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Gerwin » 27 dec 2008, 21:27

Beste Wiebren,

Ik ben begonnen met zoeken naar onderdelen. Ik kan de as ook bij mijn ouders vervangen, met een beetje kruipen moet dan kunnen. Maar toch zou ik graag eens langs komen! Veel sterkte met de gezondheid.

Ik lees in de Haynes dat de koppeling niet te reviceren is, iemand een adres waar ik een goede aandrijfas vandaan kan halen? Samen met de as wil ik ook meteen het lager vervangen.

Groet Gerwin,<br><br>Post edited by: Gerwin, at: 2008/12/27 20:27
Gerwin

Berichtdoor Wiebren240D » 27 dec 2008, 22:44

Hallo Gerwin

dat zo een koppeling niet te maaken is heb ik zelf nog nooit bij de hand gehad.

maar dat het niet te maaken is wil er bij mij niet in.
ik heb hier nog 2 tussen aandrijf assen liggen ga deze week wel even kijken wat daar aan te maaken is en ik heb ook nog een dik Mercedes boek zoek ik het wel even op wat kan en wat niet kan

maar nog pretige dagen toe gewenst

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Gerwin » 01 jan 2009, 21:34

Allereerst de beste wensen allemaal voor 2009!

Wiebren, ik ben zeer benieuwd of de koppeling te reviseren is. Ik reviseer liever dan dat ik de aandrijf as vervang voor een tweede handse, hiervan weet ik ook niet hoe goed deze is...

Groet Gerwin
Gerwin

Keer terug naar Techniek