[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Stuur en spoorstangkogels reviseren. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 04:02

Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor henklith » 29 aug 2008, 14:57

Er bestaan reparatie setjes voor boven genoemde kogels, met dien verstande dat dit setjes zijn om een gescheurd rubber hoesje te vervangen.
speleing op de kogel zelf blijft toch de kogel in zijn geheel vervangen.
Nu praten ze bij MB zo makkelijk over het zelf vervaardigen van een hulp stukje, een soort trechtertje om de draad die de rubber hoes moet klemmen makkelijkr op te zetten.
Heeft iemand ervaring met het freubelen van twee van die toverkollen hoedjes om die klem spiralen te monteren? misschien zit er bv. een ginecoloog onder ons leden bestand? het lijkt in ieder geval
een c** klus :o)
Groet, henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/08/29 17:48
henklith
 


Re:Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor JantjeV8 » 29 aug 2008, 17:27

Ben geen ginnekloog, maar doe het altijd....

Ik bedoel ik zet die spiraaltjes altijd.. ehhh ook niet de goeie woordkeuze.

Ik plaats de borgveertjes altijd met 2 tangetjes, ik heb daarbij geen eendebek nodig, heb ook nog nooit een gescheurd rubbertje daardoor gehad, heb wel eens last van verschroeid rubber maar dat heeft niks met m'n stuurkogels te maken.

Is gewoon een slag en even freubelen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor henklith » 29 aug 2008, 17:41

Ok Jan,,, het spreekt zeer tot mijn verbeelding :o))
En jij doet het vaker,, dat merk ik wel :o))
Groet, Henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/08/29 17:49
henklith
 


Re:Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor JaapW114 » 29 aug 2008, 23:05

Henk,

Gewoon met een punttang en een schroevendraaier. Met de punttang houdt je de borgring vast, met de schroevendraaier draai je hem er zo omheen. Wel even om het rubber denken!
Anders wordt het tcoh een tijd, om het met je eigen woorden te zeggen, voor steunpunt Waarland!

Succes,

Jaap
JaapW114
 


Re:Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor henklith » 29 aug 2008, 23:13

Hoi Jaap, ook bedankt voor je reactie, ik had van dat geknerp bij het sturen van mijn W115, leek inderdaad uit een van de kogels te komen, dus heb ik de kapjes een beetje opzij geschoven met een dunne lange schroevendraaier, en er toen olie (fluidfilm) uit een spuitbus ingespoten.
Ook in de kogelels aan de triangel, onder en boven.
Nu is dat geknerp weg, ben benieuwd of het afdoende is en blijft.
Anders moet ik maar revisie setjes bestellen.
Gekke is dat ik geen speling op de kogels heb kunnen vast stellen.
ik heb de auto voor opgekrikt, en dan kan je aan het wiel de volledige slag maken, dat ging best goed zo.
Hij knerpte merkwaardigerwijs alleen in de bijna volledige rechtse stand !?
Groet, Henk.
henklith
 


Re:Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor JaapW114 » 29 aug 2008, 23:22

Henk,

Ik hoop voor je dat dit een afdoende oplossing is, maar helaas weet ik uit ervaring dat nare bijgeluiden bij de stuurinrichting vaak weer terugkomen.
Misschien speelt het ook mee dat je niet zo heel veel rijdt met de W115.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor henklith » 29 aug 2008, 23:40

Ja dat klopt Jaap, gemiddeld rij ik met de 200 (W115) denk ik 3.000 km per jaar.
En met de 200D (W123) iets van 5 a 6 K schat ik.
En met de 220SE (w111) 300 Ja echt 300! (maar dan wel op gas) dat betekent dat ik maar 3 jaar doe met een nieuwe accu, balen!
Ik moet weer een nieuwe halen, om naar de APK te rijden :o))
Wat mijn collega's altijd zijden,,, Henk,,, als jij met problemen komt zijn dat altijd luxe problemen :o))
Eh,,, laat dat zo blijven!!
Groet, henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/08/29 23:42
henklith
 


Re:Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor JaapW114 » 30 aug 2008, 00:09

Henk,

Ik rijd dagelijks 220 kilometer, althans door de weeks en de Benz voelt zich er prima bij.
Daar is hij voor, kilometers maken! Maar ook in het terrein staat hij zijn mannetje, soms afkeurende blikken, maar ik kom overal, gebruik hem als terreinwagen en strand ik toch onverhoopt, een sleepje van een shovel of dumper en ik ben weer het mannetje.


groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor JantjeV8 » 30 aug 2008, 00:11

Henkie, waarschijnlijk zit er dan toch wat roest of vuiligheid in de kogel. Als er nog geen speling zit, loont het de moeite om ze even los te gooien en te reinigen. Ze hoeven niet onder de auto uit, alleen maar losmaken, met remmenreiniger en perslucht spatzuiver maken, flink wat nieuw doorsmeervet er in slaan zodat je zeker weet dat de hele kogel in het vet draait en weer monteren.
Karweitje van hooguit een uur.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor henklith » 30 aug 2008, 12:02

Ja goed gezien Jan, ach zo'n spoorstang heb je toch ook zo even los genomen eigenlijk he!
Ik heb op de beurs in Utrecht vorige week zo'n mooie kogeltrekker gekocht, kan ik dan gelijk even uit proberen.
Groet, henk

NB: Ik stond in twijfel wat voor kogeltrekker ik moest hebben, uiteindelijk heb ik een universele gekocht voor 15 euro of zo iets, het is een soort knijper model, je had ook van die kommetjes, die zijn misschien zelfs nog iets geschikter?
henklith
 


Re:Stuur en spoorstangkogels reviseren.

Berichtdoor JantjeV8 » 01 sep 2008, 07:36

Het werkt allebei wel goed.
Vaak neem ik de moeite niet om dat ding uit de gereedschapkar te halen. Moer los draaien zodat hij net boven de schroefdraad uitsteekt. De auto even opkrikken en met de draagarm op een hardhouten blok laten zakken zodat hij goed draagt. WD40 erbij en met een paar ferme klappen springt hij meestal zo los. Lukt het na een paar klappen niet dan moet je de trekker erbij halen voordat je alles verrot slaat.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten

cron