[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
hoe maak je een 200D iets sneller? : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 10:18

hoe maak je een 200D iets sneller?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor Rick » 30 aug 2008, 20:57

Beste medeW123ers,

Voor mn vrouw enkele weken geleden een 200D gekocht, geweldig (ben er zelf nog blijer mee, haha). Laat 'm binnenkort helemaal nakijken want ben bang dat er her en der nog wat een mankeert, vooralsnog SUPER!

Vraag me echter wel af wat de mogelijkheden zijn om een 200D ietsie vlotter/sneller te maken (dit om iets beter mee te kunnen op de snelweg). Kan iemand mij wegwijzen omtrent de mogelijkheden en globale kosten?

Thanks,
Rick<br><br>Post edited by: Rick, at: 2008/08/30 21:00
Rick
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor w123boy » 30 aug 2008, 21:15

hallo rick

ik ben ook zeeeeeeeeeeeeeeer benieuwd
rijd al 6 jaar 200D

ik hoor het wel

misschien wind in de rug ,berg af en bijna lege tank !!

of een 300turbodiesel

grt w123boy

w123boy
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor HuGoBoSs » 30 aug 2008, 22:11

Probeer eens shell V power diesel te tanken
mijn 200D gaat sneller als ik V power tank in plaats van normale diesel niemand gelooft me maar het is echt zo hij trekt veel beter open me topsnelheid gaat met 15km omhoog
rij je tank leeg en tank hem vol met V power diesel
en probeer het eens je zal het merken
HuGoBoSs
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor MB280E » 30 aug 2008, 22:54

Maak er een tubodiesel van. Heb het ooit gezien op een 240D

280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor Toontje » 31 aug 2008, 06:36

hoi hoi
persoonlijk heb ik geen moeite met de snelheid is snel genoeg.
ik heb ook die powerdiesels geprobeert geen verschil gemerkt ook niet echt qua verbruik en dan heb ik het over meerdere malen tanken.
enigste wat je vermogen kan ophalen is de brandstofpomp iets vroeger zetten heeft wel als bijwerking dat je temp omhoog gaat en het niet zo goed is voor de motor.
je kan ook LPG mee laten snuiven geeft ook meer vermogen.
en als je stuurbekrachtiging hebt kost ook procenten van je vermogen
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor Nico Vliet » 31 aug 2008, 12:09

Zit zelf ook wel eens aan wat meer pk's voor de fun voor mn 280E. Er is geen sterkere standaard W123 dus dan iets van een turbo of zo. In jou geval Rick kun je nog voor een snellere stnadaard auto kiezen 300D met 88pk en 5 bak zal je toch een eind komen. Anders 300TD met 125 pk.
Nico Vliet
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor HuGoBoSs » 31 aug 2008, 12:27

Mischien een sport luchtfilter
sommige verkopers beweren dat je dan 10 tot 15 PK meer power krijgt
weet niet of het klopt
HuGoBoSs
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor alex240diesel » 31 aug 2008, 14:58

Lucht filters doen wel wat, maar ook weer niet zoveel. Een turbo kan worden geplaatst en zal zeker een hoop gaan schelen in vermogen. Ben alleen bang dat door het type turbo dat je kan toepassen ook hier weer niet echt veel van verwacht mag worden.

Je kan eens kijken of je een e-ram of elektronische turbo kan monteren, een uitlaatgas turbo kost namelijk een hoop geld om die te plaatsen.
Voor een uitlaatgas turbo moet worden veranderd (en nu niet schrikken)
1. De uitlaatspruitstuk
2. de voorpijp (beide moeten aansluiten op de turbo)
3. de inlaatspruitstuk
4. het luchtfilter (beide moeten aansluiten aan de turbo)
verder denk ik dat je ook nog een passende turbo moet vinden (lagedruk en een snelreagerende, zoals die van benzinemotoren)

Wat je ook kan doen, maar daar zal je ook niet veel winst uit halen, is een slakkenhuis maken om het schoepen wiel. dit kan je dan als een soort compressor gaan gebruiken. Je benut dan het schoepen wiel dat normaal alleen maar energie kost om wat extra lucht in motor te blazen. geen idee wat het rendement hiervan is en wat het oplevert aan extra vermogen.
alex240diesel
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor Toyman » 31 aug 2008, 15:44

maar wat scheelt het als hij iets meer pk heeft
dan doet hij mischien de 100 is 13 seconden in plaats van 15 je blijft met een 200D altijd de laatste

Gr Ton
Toyman
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor 200d automatik 1979 » 31 aug 2008, 15:49

200D is makkelijk ietsje sneller te maken door de pomp een fractie te vervroegen. Als je dat wilt, laat het door een specialist doen!!!

gr Ton
200d automatik 1979
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 31 aug 2008, 16:36

je kan er natuurlijk ook een nieuwe CDI motor in leggen van een sloper,ruimte genoeg.<br><br>Post edited by: adrieaantjuhh, at: 2008/08/31 16:37
Adrieaantjuhh
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor Rob Holewijn » 31 aug 2008, 17:08

Hoe dat exact moet, moet je mij niet vragen, maar er zit een begrenzer in de pomp denk ik.
Dat kun je ook horen als je hem in zij 1 zet en gas geeft op een gegeven moment stopt de motor met een hoger toerental en wil hij niet harder.
Ik heb ooit zo'n 123 200D gehad waar van de begrenzer , zei men verandert had.
Dat ding liep echt zonder problemen 160.
Daar heb ik 3 jaar gebruik van gemaakt en de boer na mij ook nog vele jaren zonder problemen.
Rob Holewijn
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor alex240diesel » 31 aug 2008, 17:12

Rob,

Alle diesel hebben zo'n begrenzer. Mijn 240 heeft hem op 5500 rpm staan. meestal staan ze echter ergens rond de 5000 rpm

Vervroegen werkt inderdaad ook, maar dan alleen in combi met een hoger max. toerental, anders heeft dat eigenlijk nog geen echte zin. Hier zie je dan ook gelijk het verschil tussen de ene en de andere diesel. dat zit hem in de kleine details ;)
alex240diesel
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor Rob Holewijn » 31 aug 2008, 18:54

Hé Alex maar hoe doe je dat dan????
Rob Holewijn
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor Govert » 31 aug 2008, 20:53

Dat is de regelaar van de dieselpomp, die regelt stationair toerental, maximum toerental en soms de toeren in het midden ook. De regelaar verschilt per type pomp. Bij sommige pompen kan je door het draaien aan een schroef het toerental verhogen, bij andere kan het alleen op een dieselpomptestbank. Op de werkplaats cd staat het allemaal beschreven.

Die begrenzer is er niet voor niets, die zorgt er voor dat de dieselmotor lang meegaat.

160km/u op de teller is voor een 200D niet echt bijzonder, daar heb ik meerdere voorbeelden van gezien.

Turboladers hebben het nadeel dat de temperatuur te hoog wordt. Gebruik je de turbo echt, dan wordt de levensduur van de motor aanzienlijk verkort.

Dat zelfde geldt voor vervroegen van het inspuitmoment.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor alex240diesel » 31 aug 2008, 21:02

Das waar Govert, maar dat is dan ook het compromis dat je moet sluiten. Overigens kan je mbv een intercooler de lucht temp aan de inlaatzijde weer laten dalen. In combinatie met een lagedruk lader, denk ik dat er niet snel een probleem is.

Onthou dat Mercedes op de 300 turbo ook alleen maar een "lage"druk turbo heeft toegevoegd om het vermogen van 90 naar 125 pk op te krikken. Ik zou zelf ivm technische aanpassingen kiezen voor een nog lagere vuldruk tov de 300 turbo waardoor waarschijnlijk maar max 20pk gewonnen kan worden.
alex240diesel
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor MB280E » 31 aug 2008, 22:51

Door gebruik te maken van een turbo kan je het vermogen verhogen met ongeveer 1/3 (of meer) te opzicht van standaart. Maak je gebruik van een interooler dan kan je nog meer winst behalen.
Natuurlijk moet je de rest dan ook aanpassen: zoals injectoren, pomp,..<br><br>Post edited by: MB280E, at: 2008/08/31 22:52
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor Govert » 31 aug 2008, 23:55

De 300 turbo heeft niet alleen een turbo, maar bijvoorbeeld ook oliesproeiers om de zuigers te koelen. Een intercooler lost je probleem niet op, omdat het gaat om de hogere verbrandingswarmte en niet om de temperatuur van de inlaatlucht.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor Gerard » 01 sep 2008, 00:54

Volgens mij heb je gewoon de voor jou verkeerde auto gekozen....

groeten,
Gerard<br><br>Post edited by: Gerard, at: 2008/09/01 00:55
Gerard
 


Re:hoe maak je een 200D iets sneller?

Berichtdoor JantjeV8 » 01 sep 2008, 08:01

Hier in de buurt zit iemand die heeft op een W114 200D een turbo opgebouwd van in eerste instantie 1 uit een Renaultje 4 Turbo. Dat leverde niet veel bruikbaars op. Pas op heel hoge toeren schoot hij even wat sneller door dan normaal, maar dan loeide die diesle het al uit. Daarna is hij vervangen voor een turbo vanuit een Sprinter. Werkte absoluut beter totdat de koppakking er uit lag. Volgens mij is hij ondertussen in de hoek belandt.
Ik wil niet zeggen dat die koppakking direct komt vanwege de turbo, zijn basis was al een oud barrel, maar 't-is nog een heel karwei om het fatsoenlijk te maken.

Kan iemand vertellen of bij onze om617 in ongeblazen en geblazen toestand ook verschil zit in de drijfstangen, drijfstanglagers, krukas en z'n lagers? Het lijkt mij dat die in de turbo versie ook allemaal wat zwaarder uitgevoerd zijn.
Los van de olieverspuiting onder tegen de zuigers en de extra oliekoeler paralel aan het filterhuis geplaatst.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron